Absorci¨® i transformaci¨®
¡®Els ocells¡¯ no amaga que el punt de refer¨¨ncia ¨¦s la pel¡¤l¨ªcula hom¨°nima de Hitchcock
En el primer llibre publicat per V¨ªctor Garc¨ªa Tur (Barcelona, 1981), els contes de Twistanschauung, com si els verdaders enemics del relat fossin la trama, els personatges i el tema, el lector hi trobava un ventall fren¨¨tic de cites liter¨¤ries, un ampl¨ªssim repertori d¡¯exhibicions estil¨ªstiques i unes elaboracions experimentals de l¡¯experi¨¨ncia que actuaven sobre el no res, per¨° l¡¯exploraci¨® d¡¯estils i de formes no canviava la imatge que es tenia dels maldecaps diversos d¡¯una classe mitjana enfonsada en plena crisi.
Ara, al seu segon llibre, Els ocells, premi de novel¡¤la Marian Vayreda 2015, Garc¨ªa Tur no renuncia a la idea que qualsevol text ¨¦s l¡¯absorci¨® i la transformaci¨® d¡¯un altre text i, com si apliqu¨¦s al peu de la lletra el que deia Hans Gadamer ¡ªque la creaci¨® contempor¨¤nia se situa cada vegada m¨¦s a l¡¯ombra del gran passat de l¡¯art que ens envolta com a present¡ª, els referents llibrescos i culturals no han desaparegut, per¨° apareixen molt m¨¦s ben integrats dins del text i s¡¯aconsegueix que res no funcioni de la manera que es podria preveure. Des del mateix t¨ªtol, Els ocells no amaga que el punt de refer¨¨ncia ¨¦s la pel¡¤l¨ªcula hom¨°nima de Hitchcock, introdueix un escenari i uns drames r¨²stics propis de la novel¡¤la rural, i se serveix d¡¯uns ingredients habituals de la novel¡¤la rom¨¤ntica tradicional, com pot ser el misteri que plana sobre els membres de la fam¨ªlia que regenta l¡¯hostal. Per¨° aqu¨ª el misteri no s¡¯explota, els elements rurals nom¨¦s funcionen a la manera d¡¯escenari, i els ocells que a la pel¡¤l¨ªcula de Hitchcock embogien i assassinaven, a la novel¡¤la de Garc¨ªa Tur es conformen a desapar¨¨ixer inexplicablement dels seus h¨¤bitats naturals.
Com si cada fragment de la hist¨°ria fos una part aparentment desconnectada de totes les altres i la lectura constitu¨ªs un intent d¡¯ordenar el caos calculadament dibuixat que tra?a l¡¯autor, totes les coses que passen a la novel¡¤la sembla que nom¨¦s serveixin per fer passar el temps de la novel¡¤la, narrada des de tres punts de vista femenins.
ELS OCELLS
V¨ªctor Garc¨ªa Tur
Emp¨²ries
320 p¨¤gines. 18,50 euros
Dafne, una traductora nascuda a Barcelona, se¡¯n va una setmana de vacances a la comarca de les Moles, situada en una ¨¤rea muntanyosa. No deixa de ser significatiu que el llibre que ha de traduir es tituli A Town Called Tarascones ¡ªcom a la novel¡¤la de Daudet, a les Moles Dafne tamb¨¦ s¡¯ha d¡¯enfrontar a una s¨¨rie d¡¯aventures estramb¨°tiques envoltada de personatges esbojarrats¡ª, que el seu autor es digui Eimear McGuffin ¡ªal cap i a la fi tot ¨¦s una excusa perqu¨¨ Garc¨ªa Tur desplegui el seu talent¡ª, ni que es digui que a la trama de la novel¡¤la que tradueix ¡°hi sobraven situacions previsibles de teles¨¨rie polic¨ªaca, i un plaer ins¨¤ i truculent ensangonava la descripci¨® dels cad¨¤vers¡±, perqu¨¨, en efecte, encara que sembli que hagi ser aix¨ª, ¨¦s el que no hi trobar¨¤ el lector.
El lector tamb¨¦ seguir¨¤ en va les perip¨¨cies de Virg¨ªnia Urp¨ª, l¡¯ornit¨°loga que vol saber per qu¨¨ els voltors han desertat de la seva zona habitual, si el que pret¨¦n ¨¦s topar amb l¡¯horror que expliqui l¡¯anomalia a la vida dels ocells: el motiu no ¨¦s metaf¨ªsic, sin¨® de pel¡¤l¨ªcula de ci¨¨ncia-ficci¨® de s¨¨rie B. Pel que fa al tercer punt de vista, l¡¯adolescent punky que a les nits pinta les parets del poble amb consignes contra l¡¯alcalde i la proliferaci¨® d¡¯allotjaments de turisme rural, no deixa de ser una eina efica? per acabar de desmuntar els estereotips rurals.
No va en contra de l¡¯efic¨¤cia narrativa que el que imperi arreu d¡¯Els ocells sigui un aire d¡¯estranyesa, com si ni el mateix Garc¨ªa Tur conegu¨¦s a fons els camins per on vol dur el lector ¡ªde fet, en m¨¦s d¡¯una ocasi¨® els personatges fan broma sobre les bromes que no acaben de quallar com a tals¡ª; els rituals quotidians d¡¯un poble de la Catalunya profunda queden ben definits, com si fos una teles¨¨rie costumista ben realitzada, i s¡¯ha de celebrar que s¡¯hi trobin instants de bona prosa, com quan la traductora s¡¯atura davant d¡¯un camp per confirmar el que creu que estava passant i veu que ¡°un ocell batia les ales i, tot seguit, quedava aturat al mig del cel, com un estel controlat amb un fil invisible¡±, tot i que el lector pot trobar que el ve despr¨¦s ¡ª ¡°Li va semblar pura m¨¤gia. Efectes especials¡±¡ª sigui una mica sobrer. De fet, les virtuts i els defectes de la seq¨¹¨¨ncia verbal descriuen com ¨¦s Els ocells.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.