Miserachs, m¨¦s enll¨¤ de Barcelona
La galeria Ana Mas Projects de l'Hospitalet exposa m¨¦s de 80 imatges del fot¨°graf, un 40% d'in¨¨dites
A finals de mar? el Macba clausurava les dues exposicions que el museu ha dedicat al fot¨°graf Xavier Miserachs (1937-1998); la primera centrada en la seva obra m¨¦s coneguda, el fotollibre Barcelona en blanc i negre del 1964, en la qual s'exposava el seu treball de forma escenogr¨¤fica, a partir d'imatges ampliades i retallades; una iniciativa que es va guanyar les cr¨ªtiques de la majoria del sector, a m¨¦s de la fam¨ªlia de l'artista: ¡°Al meu germ¨¤ no li hauria agradat", va afirmar Toni Miserachs despr¨¦s de rec¨®rrer-la per primera vegada, pensant que la mostra seria m¨¦s la retrospectiva promesa quan es van cedir els fons al Macba el 2011. La segona mostrava, a partir dels contactes i negatius, com treballava Miserachs i quin era el seu proc¨¦s des que disparava la c¨¤mera fins que positivava les instant¨¤nies aquest gran de la fotografia catalana de la segona meitat del segle passat i representant de l'avantguarda dels seixanta.
Ara ¨¦s possible veure una altra versi¨® de Miserachs m¨¦s enll¨¤ de Barcelona. ?s la que ofereix la galeria Ana Mas Project de l'Hospitalet de Llobregat que exposa (i ven entre 1.300 i 4.400 euros) 84 fotografies en blanc i negre fetes entre els anys cinquanta i seixanta, que lluny de centrar-se en un sol tema, recorre la majoria d'assumptes que van preocupar i van motivar el fot¨°graf; des de la seva primera fotografia feta quan tenia nom¨¦s 15 anys presa amb una c¨¤mera de la seva mare; una imatge conceptual, com unes altres de pedres, cabdells de llana o milers de fitxes, in¨¨dites, que el jove aspirant a metge va fer quan encara no s'havia decantat per la fotografia com a mitj¨¤ de vida. Posteriors, per¨° tamb¨¦ poc conegudes, s¨®n la majoria de fotos d'una s¨¨rie de 14, en qu¨¨ dominen les tipografies i els cartells a platges i pobles de la Costa Brava o carrers de Barcelona. En una altra de les blanques parets d'aquesta galeria d'aspecte industrial (Isaac Peral, 7) s¡¯hi poden veure mitja dotzena d'imatges de sensuals cabareteres del Molino, tamb¨¦ molt poc vistes; mentre que a la paret seg¨¹ent el tema s¨®n les platges de la Costa Brava, gaireb¨¦ desertes, lluny de la bull¨ªcia del turisme que comen?ava ja a conquistar-les. ¡°Totes s¨®n c¨°pies vintages o d'autor creades pel mateix fot¨°graf en poder de les filles¡±, explica la galerista Ana Mas que assegura que ¡°aquesta exposici¨®, en la qual el 30 i el 40% de les fotos no s'han exposat mai, era necess¨¤ria¡±.
¡°La idea de fer aquesta exposici¨® ¨¦s anterior a la del Macba. ?s un projecte no tan ambici¨®s, comercial i no muse¨ªstic. S¨®n coses diferents. Fa un parell d'anys, vam veure que hi havia mercat quan Ana Mas va vendre algunes de les fotografies a Paris Photo i que la seva feina hauria d'estar posicionada com a tal¡±, remarca l¡¯Arena, una de les filles del fot¨°graf que s'ha implicat de forma directa en el muntatge de la mostra.
Manel Armengol, en preparaci¨®
A comen?aments d'any el fot¨°graf Manel Armengol va saltar als mitjans per la seva greu situaci¨® econ¨°mica que l¡¯obligava a abandonar l'habitatge i deixar en dip¨°sit a l¡¯Arxiu Nacional el seu arxiu fins que pogu¨¦s vendre¡¯l. Dimecres passat Armengol va visitar la galeria d¡¯Ana Mas amb la intenci¨® de preparar una exposici¨® amb fotografies seves. ¡°Ens coneixem des dels anys noranta. Ella va ser una de les primeres que em va comprar fotografies¡±, explica el fot¨°graf juntament amb la galerista. ¡°T¨¦ s¨¨ries de la Xina i els Estats Units molt interessants dels setanta i vuitanta que estarien en universitats americanes si Armengol fos d'aquell pa¨ªs. El seu arxiu ¨¦s espectacular. Estem preparant alguna cosa¡±, va recon¨¨ixer Mas, sense voler aprofundir m¨¦s. ¡°Amb la primavera les coses es veuen diferent. Han passat tres o quatre mesos i estic recobrant el ritme¡±, explica Armengol amb un ampli somriure.
¡°La segona exposici¨® del Macba no va ser un pegat per apaivagar l'impacte de la primera, encara que havien d'haver-se inaugurat les dues alhora¡±, defensa, mentre reclama la promesa retrospectiva. ¡°Est¨¤ pendent. Estem parlant amb el director Ferran Barenblit per resoldre-ho a mig termini, encara que no hi ha un calendari previst¡±, assegura l¡¯Arena.
¡°Miserachs seleccionava les fotografies que publicava als seus fotollibres i s¨¨ries m¨¦s conegudes com Barcelona o Costa Brava Show, per¨° no va poder publicar-ho tot. Encara que no disparava gaire. El material fotogr¨¤fic era car i s'optimitzava al m¨¤xim¡±, prossegueix. Entre les favorites de l¡¯Arena, la cabaretera del Molino, amb aspecte de Marilyn, a qui alg¨² li lliura una cartolina, o les que el seu pare va fer el 1960 durant el servei militar a Tarifa, entre elles un autoretrat reflectit en un petit mirall. A l'espera que es dugui a terme l'esperada retrospectiva, la mostra de l'Hospitalet, oberta fins a mitjans de juny, ¨¦s un bon aperitiu.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.