_
_
_
_

El catal¨¤ literari que ara s¡¯escriu

La nova narrativa apunta a una renovaci¨® basada en el respecte i la transgressi¨® de la norma

La literatura catalana viu una sacsejada ling¨¹¨ªstica. Comencen a ser habituals els anglicismes escrits sense cursiva, la repetici¨® de lletres per donar intensitat, la incorporaci¨® de barbarismes procedents de la llengua castellana, la invenci¨® de nous mots a partir dels mecanismes propis de la llengua o la inclusi¨® de recursos gr¨¤fics per donar intencionalitat als textos...

La inventiva sembla no tenir l¨ªmits. Autors que acumulen encara poca obra liter¨¤ria, per¨° amb un profund coneixement de la norma una vegada perduda la por al model fabri¨¤ i assentat el catal¨¤ en l¡¯¨¤mbit geosocial, juguen amb l¡¯idioma i hi experimenten. El resultat ¨¦s escrit, impr¨¨s a les llibreries, en una conxorxa que ha estat possible gr¨¤cies a un canvi de perspectiva d¡¯autors, editors i correctors, els quals entren al joc treballant subordinats al text.

Neodiccionari

a tumavent
Locuci¨® equivalent a a prendre vent. "Si hi era, el tiet deixava caure el puny sobre la taula i les dues dones es giraven i ell cridava a l'¨¤via que se n'an¨¦s a tumavent" (Maria Guasch, Olor de clor sota la roba).

catal¨¤-catal¨¤
Compost renundant especificatiu. "S¨ª senyor, ell era l'amic catal¨¤-catal¨¤ d'en Superm¨¢n: del Bar?a, sobiranista, catalanoparlant, fumador, baixet, mig calb, corcat de ver¨ª, estrany" (Torero d'hivern, Miquel Adam)

culn¨²
Desvestit de cintura cap avall. "Vam sortir a la terrassa, culn¨²s" (Adri¨¤ Pujol Cruells, Picadura de Barcelona)

deunid¨®
Aglutinaci¨® per D¨¦u n'hi do. "Deunid¨®, sembla un casament de l'Upper Diagonal, no sabia que l'editorial tingu¨¦s tants cal¨¦s" (Albert Forns, Jambalaia)

iuiu
Malestar, neguit. "Me'l vaig trobar quan netejava... Em va fer molt de iuiu" (Jordi Nopca, Puja a casa)

performan?a
Catalanitzaci¨® de l'anglicisme performance. "L'objectiu de la performan?a no passava per la riallota estulta i prou" (Adri¨¤ Pujol Cruells, Picadura de Barcelona)

platgista
Usuari de les platges. "No vol veure m¨¦s platgistes prematurs, ni xiringuitos hivernant, ni feixos de pals blancs" (Marta Rojals, L'altra)

ratlla
Argot. Dosi d'estupefaent amb forma de l¨ªnia (sentit no recollit al diccionari de l'IEC). "Anem a fotre'ns una ratlla" (Sergi Pons Codina, Mars del Carib)

ridejar
A partir de l'angl¨¨s to ride, muntar, cavalcar. "Pescar una onada no. Agafar-la, cavalcar-la, surfejar-la, ridejar-la, per¨° no pescar-la" (Albert Forns, Jambalaia)

telot Augmentatiu a partir del col¡¤loquial tele. "H¨°stia santa, quin telot. [...] Qu¨¨ telot ni qu¨¨ telot. Se'n diu 'capitalitzaci¨® de l'atur'" (Marta Rojals, L'altra)

Lluny d¡¯escandalitzar-se, l¡¯Institut d¡¯Estudis Catalans (IEC) observa aquest fet amatent. Tant ¨¦s aix¨ª que l¡¯entitat, que ho atribueix a la bona salut socioling¨¹¨ªstica de l¡¯idioma, no descarta incorporar mots i solucions actualment paranormatives al projecte de nou diccionari de catal¨¤ contemporani. Aquests escriptors van des d¡¯Albert Forns fins a Marina Espasa, Adri¨¤ Pujol Cruells i Marta Rojals, passant per Miquel Adam o Max Besora... La norma ¨¦s una cotilla? Ens trobem davant d¡¯una nova llengua liter¨¤ria?

¡°Segueixo amb atenci¨® altres literatures, com l¡¯espanyola o la francesa, i crec que em costaria molt trobar autors de trenta i pocs anys que tinguin aquest punt tan personal, tan genu¨ª, com passa ara a la literatura catalana¡±, opina Jorge Herralde, editor d¡¯Anagrama. Es refereix, per exemple, a Forns, guanyador del primer premi Llibres Anagrama de Novel¡¤la amb Jambalaia(Anagrama, 2016). El protagonista viatja als Estats Units amb una beca. S¡¯est¨¤ en una propietat del dramaturg Edward Albee, per¨° en comptes d¡¯embastar la seva pr¨°xima novel¡¤la es passa l¡¯estiu dedicat a altres divertiments: visita hipermercats a la recerca de ¡°halabigmacs¡± o ¡°patates electroporcades¡± perqu¨¨ ¡°l¡¯angoixa d¡¯escriure + la nevera plena ¨¦s una combinaci¨® letal¡±. En lloc de fer front a la p¨¤gina en blanc acudeix a locals on se senten ¡°hits trepanaorelles¡± alhora que investiga sobre Los Angeles, ¡°capital mundial de l¡¯automobilodepend¨¨ncia¡±. Sovint, a m¨¦s, t¨¦ un ¡°no-s¨¦-qu¨¨ d¡¯inquietud a l¡¯est¨®mac¡± i reflexiona sobre la literatura ¡°superbestsellerista¡±.

A cada reflexi¨®, conversa o fins i tot masturbaci¨® explicada a Jambalaia, Forns juga amb el llenguatge, innova, trenca si cal amb la norma i s¡¯inventa mots nous. ¡°Tinc la norma al cap, jo s¨®c periodista i per mi en aquest sentit ¨¦s sagrada. El que passa ¨¦s que quan m¡¯assec a escriure literatura va per davant la voluntat de comunicar. En tota la meva vida, l¡¯¨²nic moment en qu¨¨ tindr¨¦ capacitat normativa ¨¦s en una novel¡¤la. Puc decidir. I aix¨° et fa sentir d¡¯alguna manera poder¨®s¡±, argumenta Forns.

Les solucions paranormatives van en paral¡¤lel a la introducci¨® de paraules no recollides al diccionari de l¡¯IEC, per¨° ¨¤mpliament comunes a la parla col¡¤loquial, i que tamb¨¦ apareixen a Jambalaia, sense cursiva. Es tracta d¡¯expressions com ¡°va, cigalero, que fot un sol de pel¡¤l¨ªcula!¡±, ¡°cagumd¨¦u, quin bocamoll¡±, ¡°bombasso¡± o ¡°foll¨°drom¡±. ¡°Es procura corregir un original no tant passant el text pel sed¨¤s de la norma sin¨® buscant en fonts diferents que donin carta de naturalesa a aquestes propostes¡±, diu Rudolf Ortega, corrector.

Albert Forns i Anna Ballbona, guanyador i finalista, respectivament, del premi Llibres d'Anagrama.
Albert Forns i Anna Ballbona, guanyador i finalista, respectivament, del premi Llibres d'Anagrama.massimiliano minocri

Que s¡¯arribi a aquest punt no ¨¦s una casualitat. Sempre han existit autors que desafien les normes ling¨¹¨ªstiques o que acosten la literatura a l¡¯oralitat del moment. Passa de manera c¨ªclica en la hist¨°ria de la literatura, per¨° ara es donen ingredients diferents, indica Jordi Marrugat, estudi¨®s de la literatura catalana vinculat a la Universitat Aut¨°noma de Barcelona i redactor en cap de la revista Els Marges. ¡°S¨®n la primera generaci¨® d¡¯escriptors que, amb certs l¨ªmits, s¡¯han educat i han viscut completament en catal¨¤, a l¡¯escola, a la fam¨ªlia... Aix¨° fa que el seu catal¨¤ sigui molt m¨¦s el¨¤stic, tenen models molt diferents i provenen de narradors desacomplexats, m¨¦s preocupats per la narrativa en si que no pas pel discurs pol¨ªtic¡±, opina Marrugat. Amb tot, aix¨° obeeix a un segon fet: ¡°El model pur, fabri¨¤, ha perdut l¡¯aur¨¨ola que tenia una vegada acabada la dictadura, quan s¡¯havia de preservar l¡¯edifici de la llengua perqu¨¨ estava debilitat. Ja no ¨¦s sagrat¡±, ent¨¦n Marrugat. I encara apareix un tercer paradigma, perqu¨¨ aquests escriptors, quan transgredeixen la norma, ho fan essent plenament conscients dels subterfugis de l¡¯idioma. A parer de Jordi Rourera, editor de RBA-La Magrana, ¡°Marta Rojals fa un catal¨¤ genu¨ª. Innova dintre d¡¯un profund coneixement de la llengua. No ¨¦s un model relaxat, sin¨® al contrari. Quan s¡¯inventa una paraula sona perfectament correcta. No l¡¯ha manllevada d¡¯enlloc. Has de saber fer-ho i amb creativitat. Cada llibre ¨¦s un m¨®n¡±. Aix¨ª ho corrobora la mateixa autora de L¡¯altra (La Magrana, 1014): ¡°Per poder dir que ets lliure d¡¯escriure una ¡®incorrecci¨®¡¯, cal que coneguis les opcions ¡®correctes¡¯, com cal saber dibuixar b¨¦ figuratiu per dibuixar b¨¦ abstracte¡±. I afegeix: ¡°Pixar-te en la norma perqu¨¨ et creus molt modern o directament perqu¨¨ no la coneixes ni la vols saber ja no ¨¦s escriure ¡®com vols¡¯, ¨¦s simplement fer el que pots¡±.

El proc¨¦s fins a arribar a l¡¯actualitat s¡¯allarga des del Modernisme, amb el llenguatge constru?t per narradors com Raimon Casellas o V¨ªctor Catal¨¤ amb la llengua mascle, que intentava ser la llengua del pag¨¨s, imitant la parla de la Catalunya interior. ¡°En realitat era un artifici¡±, explica Marrugat. ¡°Els models passen per Joan Puig i Ferreter, Sebasti¨¤ Juan Arb¨® a les Terres de l¡¯Ebre, Carles Soldevila en refer¨¨ncia al model burg¨¨s, o Josep Maria de Sagarra; els seus personatges parlen amb la llengua que se suposava que tenien realment en la seva classe social, per¨° en realitat estan molt literaturitzats¡±, avan?a Marrugat. A la d¨¨cada de 1920, a m¨¦s, molts d¡¯aquests escriptors, com Sagarra i Soldevila, feien a la vegada periodisme. La soltesa i la modernitat que inferien als seus articles en premsa va impregnar tamb¨¦ la seva literatura. ¡°El model de llengua que es construeix en un ¨¤mbit influeix tamb¨¦ en l¡¯altre¡±, indica Marrugat. Els referents abasten des de Joan Oliver fins a la Colometa de Merc¨¨ Rodoreda.

Despr¨¦s de la revoluci¨® feta a partir del 1980 per Quim Monz¨® i Sergi P¨¤mies, Vicen? Pag¨¨s fins i tot va dedicar un conte, La correctora, als debats provocats pel respecte al model fabri¨¤, mentre que a El m¨®n d¡¯Horaci va abordar l¡¯argot dels estudiants d¡¯universitat, i encara ho va portar m¨¦s enll¨¤ a De julais i cutiflinxs. ¡°Abans, adaptar-se als nous temps i vigilar la norma eren dues coses que intentaven ser compensades. Ara hi ha un tracte diferenciat de la llengua pels canvis en la situaci¨® hist¨°rica i social. Aix¨° ja no t¨¦ marxa enrere, haver enderrocat el model fabri¨¤ com un t¨°tem sagrat ha sigut un proc¨¦s de d¨¨cades¡±, continua Marrugat.

Algunes caracter¨ªstiques d¡¯aquest proc¨¦s tamb¨¦ es poden aplicar a la poesia, ¨¤mbit en qu¨¨ autors nascuts a partir de 1970, com Jaume Pons Alorda, Maria Sevilla, Carles Morell, Josep Pedrals o Irene Tarr¨¦s, fan un ¨²s irreverent de la llengua. Parteixen de models molt diferents entre ells, per¨° tots molt flexibles, i fins i tot un mateix poeta pot utilitzar disparitat d¡¯estils segons les necessitats de cada poemari, reflecteix Marrugat. ?s el cas de Llu¨ªs Calvo, pertanyent a una generaci¨® interm¨¨dia als poetes nomenats, per¨° que ja va introduir aquesta visi¨® en els seus versos.

L'escriptor Adri¨¤ Pujol Cruells.
L'escriptor Adri¨¤ Pujol Cruells.Judit Pujad¨®

En l¡¯era de Whattsapp, Facebook, Twitter i Tinder, Rojals escriu a L¡¯altra frases com aquestes: ¡°Eiii...! Ara k et veig aqu¨ª... Li vaig dir a la Raquel k podr¨ªem fer un soparet¡±, ¡°Ual¡¤laaa tra?dors¡± o ¡°Ola wapa, com bas bestida¡±. Si a Primavera, estiu, etc¨¨tera (La Magrana, 2011) incorporava el dialecte nord-occidental, al seu darrer llibre tamb¨¦ acoloreix els personatges segons la parla, tot incorporant barbarismes i interfer¨¨ncies. Aix¨ª, la cap de l¡¯estudi d¡¯arquitectura on treballa l¡¯Anna barreja catal¨¤ i castell¨¤: ¡°Guapa, lo teu est¨¤ or-de-na-d¨ªs-sim, per¨° quan em vas deixar sola amb les nenes no s¨¦ qu¨¨ van fer, y yo ya no tengo edad, tu¡±. En paral¡¤lel la germana del Nel parla mentre menja un Sugus: ¡°Fueno, el que li he dit al cap de suro: Fosaltres com si jo no hi fos, jo ara faig fida sana... faig a c¨®rrer, ui perrrd¨®, a fer rrrrr¨¤nning¡±. L¡¯autora tamb¨¦ escriu paraules amb guionets per donar intensitat (fill-de-puta), imita l¡¯oralitat d¡¯un cambrer andal¨²s, el Manolo, o d¡¯un xin¨¨s ¡ª¡°Ser¨¢n quinse con cuarenta¡±¡ª, repeteix car¨¤cters com a recurs expressiu ¡ª¡°Guaaapa. Guap¨ª¨ª¨ª¨ª¨ªssima¡±¡ª, i incorpora l¨¨xic col¡¤loquial com fu¨¤, hippilonguis, abogat o carallot.

Rojals juga amb prefixos i sufixos que ja existeixen, per¨° els incorpora a mots amb els quals no fan una parella de ball com¨² (megah¨°stia, retrollesta, infraconscient, subtil¨¨rrim, criptofactura, culdegot)... ?s que la llengua t¨¦ recursos infinits? ¡°Tant com infinits no ho crec, per¨° si t¡¯hi alies i no li tens por, d¨®na de si. Amb respecte, sempre, per¨° amb por, mai¡±, descriu Rojals. L¡¯afici¨® per la creativitat t¨¦ el perill de servir de coartada a escriptors amb un nivell normatiu pobre, per¨° aix¨° es detecta de seguida, coincideixen tots els experts en llengua i edici¨® consultats.

Despr¨¦s de l¡¯experi¨¨ncia fallida el 1969 amb la publicaci¨® de cinc t¨ªtols ¡ªentre ells Tristos Tr¨°pics, de Claude L¨¦vi-Strauss, amb traducci¨® de Miquel Mart¨ª i Pol¡ª a la col¡¤lecci¨® Textos, i de les col¡¤laboracions amb Emp¨²ries, Herralde confessa que va decidir que Anagrama faria el salt de publicar autors que escriuen origin¨¤riament en catal¨¤ perqu¨¨, entre d¡¯altres, li va cridar l¡¯atenci¨® Torero d¡¯hivern (Edicions de 1984, 2015), de Miquel Adam. Aquest autor, en un relat de llibre, ¡°Chico Estropeado¡±, fa parlar en catal¨¤ personatges originaris de Sud-am¨¨rica. ¡°Chamo, aquesta nit organitzen una festa. Chamo, mujeres bonitas¡±, ¡°?C¨®mo est¨¢s, Chamo?, ?Qu¨¨ et contas?¡±, diu al text un home batejat com Superm¨¢n. ¡°Anagrama sempre ha estat molt atenta a les palpitacions del temps. En el cas del catal¨¤ el premi de novel¡¤la era com un repte, vaig tenir el rampell de veure qu¨¨ passava amb les noves veus¡±, explica Herralde.

La finalista del premi Llibres Anagrama de Novel¡¤la, Anna Ballbona, a Joyce i les gallines (Anagrama, 2016), escriu: ¡°Els camins del qui-dia-passa-any-empeny s¨®n veritablement inescrutables¡± o ¡°declaraci¨® tantsemenfotista¡±. Per la seva banda, Jambalaia est¨¤ farcit d¡¯anglicismes, que no estan publicats amb la corresponent cursiva. ?s una decisi¨® meditada i conscient que es va discutir fins a l¡¯¨²ltim moment. ¡°Per mi, tots els anglicismes del text s¨®n d¡¯¨²s com¨²¡±, exposa Forns. Entre d¡¯altres, s¡¯hi pot llegir: ¡°Ha estat com fer un iron man pels Alps¡±, ¡°La Kylie parla de mi a una parella que podrien ser honeymooners¡±, ¡°Vols dir que no ¨¦s el homeless que cada any es cola?¡±, ¡°Ser¨ªem hipsters si no fos tan mainstream¡±... Per¨° no tan sols aix¨°. Forns tamb¨¦ crea neologismes jugant amb mots anglesos, i n¡¯explica el significat amb humor durant l¡¯acci¨® de l¡¯obra, com quan una companya vol fer ¡°skishing, barreja nova d¡¯esqu¨ª aqu¨¤tic i pesca¡±. ¡°B¨¤sicament, es tracta de fer pressing catch amb un peix?¡±, pregunta el protagonista, at¨°nit.

Aquestes mostres no s¡¯haurien pogut publicar sense un canvi de perspectiva, de manera de treballar, en l¡¯engranatge editorial que formen editors i correctors, en altres ¨¨poques temuts i que ara treballen sense prendre¡¯s tantes llic¨¨ncies en mat¨¨ria ling¨¹¨ªstica com en el passat. ¡°En tot moment em van fer veure que jo s¨®c l¡¯autor i que ells estan subordinats al text. No hi haur¨¤ ni un per a a la meva novel¡¤la perqu¨¨ a la meva vida di¨¤ria no els faig servir. I si per mi ha mort, al meu text tamb¨¦¡±, arrenca contundent Forns. ¡°Es busquen correctors que puguin dialogar¡±, esmenta Rourera. ¡°Hi ha una manera m¨¦s oberta d¡¯entendre la llengua amb l¡¯objectiu que el text sigui el centre de tot, i no pas que ho sigui la norma. Es procura corregir en funci¨® de la intenci¨® expressiva¡±, incideix Ortega. ¡°Hi ha un grup d¡¯autors joves, nascuts a partir de 1975 o 1980, que entenen la llengua com un instrument que va molt m¨¦s enll¨¤ de la norma. Superen les costures de l¡¯idioma¡±, afegeix.

?s una q¨¹esti¨® de registre, per¨° tamb¨¦ exigeix la complicitat del lector. ¡°La bona literatura et fa reflexionar sobre la llengua. Per exemple, Adri¨¤ Pujol Cruells exhibeix una exuber¨¤ncia l¨¨xica brutal¡±, afirma admirat Rourera. Obres d¡¯aquest autor com Picadura de Barcelona (Edicions Sidill¨¤, 2014) s¨®n un aut¨¨ntic laboratori ling¨¹¨ªstic amb un extens vocabulari exposat sense parang¨®. El protagonista, un jove de l¡¯Empord¨¤ que viu a la Barcelona de les deixalles postol¨ªmipiques, reflexiona durant llargues nits urbanes sobre la societat i el llenguatge, tot fent construccions com ¡°entotsolada i crispada com una jove caixera de supermercat¡±, ¡°princesa planturosa¡±, ¡°barcelonam intel¡¤lectualitzat¡± o ¡°vida ruraloide¡±, juntament amb pr? en lloc de per¨° i ¡¯nar en lloc d¡¯anar. Amb jocs de paraules com ¡°rectordevallfogonejo¡±, o enlla?ant expressions tan quinquis com: ¡°Passssa, R¨²pert? Traaaanqui, neng¡± al costat de frases m¨¦s formals: ¡°Munt¨ª espais de platx¨¨ria, escenaris, vernissatges, xous i casaments. Vigil¨ª a la intemp¨¨rie, urinaris, bells astres i alous, des dels carrers¡±.

L¡¯Institut d¡¯Estudis Catalans ¨¦s conscient d¡¯aquest panorama literari i l¡¯observa amb atenci¨®. No en renega ni el critica, ben al contrari, l¡¯admira perqu¨¨ l¡¯atribueix a la bona salut del catal¨¤. ¡°A vegades els escriptors arriben on la norma no ho fa. Ara ja ha transcorregut un per¨ªode hist¨°ric que s¡¯acosta m¨¦s a la viv¨¨ncia d¡¯una llengua en el pla social de manera normal. Un escriptor de llengua anglesa, o espanyola, no ha tingut la necessitat d¡¯estar tan enganxat a la norma. Aquestes aportacions haurien d¡¯haver passat sempre¡±, esmenta Jordi Soler, professor de la Universitat de Barcelona i coordinador del projecte de nou Diccionari del catal¨¤ contemporani. El primer pas ¨¦s processar inform¨¤ticament tots els textos, i despr¨¦s esbrinar quines construccions, adverbis, locucions es repeteixen m¨¦s durant un per¨ªode determinat de temps, territori i en quins registres, per finalment, si escau, ampliar el corpus i enriquir el futur volum. ¡°La llengua no ¨¦s dels acad¨¨mics, ¨¦s de tothom¡±, conclou Soler.

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo

?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?

Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.

?Por qu¨¦ est¨¢s viendo esto?

Flecha

Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.

Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.

En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.

Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.

Arxivat A

Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
Recomendaciones EL PA?S
_
_
seductrice.net
universo-virtual.com
buytrendz.net
thisforall.net
benchpressgains.com
qthzb.com
mindhunter9.com
dwjqp1.com
secure-signup.net
ahaayy.com
tressesindia.com
puresybian.com
krpano-chs.com
cre8workshop.com
hdkino.org
peixun021.com
qz786.com
utahperformingartscenter.org
worldqrmconference.com
shangyuwh.com
eejssdfsdfdfjsd.com
playminecraftfreeonline.com
trekvietnamtour.com
your-business-articles.com
essaywritingservice10.com
hindusamaaj.com
joggingvideo.com
wandercoups.com
wormblaster.net
tongchengchuyange0004.com
internetknowing.com
breachurch.com
peachesnginburlesque.com
dataarchitectoo.com
clientfunnelformula.com
30pps.com
cherylroll.com
ks2252.com
prowp.net
webmanicura.com
sofietsshotel.com
facetorch.com
nylawyerreview.com
apapromotions.com
shareparelli.com
goeaglepointe.com
thegreenmanpubphuket.com
karotorossian.com
publicsensor.com
taiwandefence.com
epcsur.com
mfhoudan.com
southstills.com
tvtv98.com
thewellington-hotel.com
bccaipiao.com
colectoresindustrialesgs.com
shenanddcg.com
capriartfilmfestival.com
replicabreitlingsale.com
thaiamarinnewtoncorner.com
gkmcww.com
mbnkbj.com
andrewbrennandesign.com
cod54.com
luobinzhang.com
faithfirst.net
zjyc28.com
tongchengjinyeyouyue0004.com
nhuan6.com
kftz5k.com
oldgardensflowers.com
lightupthefloor.com
bahamamamas-stjohns.com
ly2818.com
905onthebay.com
fonemenu.com
notanothermovie.com
ukrainehighclassescort.com
meincmagazine.com
av-5858.com
yallerdawg.com
donkeythemovie.com
corporatehospitalitygroup.com
boboyy88.com
miteinander-lernen.com
dannayconsulting.com
officialtomsshoesoutletstore.com
forsale-amoxil-amoxicillin.net
generictadalafil-canada.net
guitarlessonseastlondon.com
lesliesrestaurants.com
mattyno9.com
nri-homeloans.com
rtgvisas-qatar.com
salbutamolventolinonline.net
sportsinjuries.info
wedsna.com
rgkntk.com
bkkmarketplace.com
zxqcwx.com
breakupprogram.com
boxcardc.com
unblockyoutubeindonesia.com
fabulousbookmark.com
beat-the.com
guatemala-sailfishing-vacations-charters.com
magie-marketing.com
kingstonliteracy.com
guitaraffinity.com
eurelookinggoodapparel.com
howtolosecheekfat.net
marioncma.org
oliviadavismusic.com
shantelcampbellrealestate.com
shopleborn13.com
topindiafree.com
v-visitors.net
djjky.com
053hh.com
originbluei.com
baucishotel.com
33kkn.com
intrinsiqresearch.com
mariaescort-kiev.com
mymaguk.com
sponsored4u.com
crimsonclass.com
bataillenavale.com
searchtile.com
ze-stribrnych-struh.com
zenithalhype.com
modalpkv.com
bouisset-lafforgue.com
useupload.com
37r.net
autoankauf-muenster.com
bantinbongda.net
bilgius.com
brabustermagazine.com
indigrow.org
miicrosofts.net
mysmiletravel.com
selinasims.com
spellcubesapp.com
usa-faction.com
hypoallergenicdogsnames.com
dailyupdatez.com
foodphotographyreviews.com
cricutcom-setup.com
chprowebdesign.com
katyrealty-kanepa.com
tasramar.com
bilgipinari.org
four-am.com
indiarepublicday.com
inquick-enbooks.com
iracmpi.com
kakaschoenen.com
lsm99flash.com
nana1255.com
ngen-niagara.com
technwzs.com
virtualonlinecasino1345.com
wallpapertop.net
casino-natali.com
iprofit-internet.com
denochemexicana.com
eventhalfkg.com
medcon-taiwan.com
life-himawari.com
myriamshomes.com
nightmarevue.com
healthandfitnesslives.com
androidnews-jp.com
allstarsru.com
bestofthebuckeyestate.com
bestofthefirststate.com
bestwireless7.com
britsmile.com
declarationintermittent.com
findhereall.com
jingyou888.com
lsm99deal.com
lsm99galaxy.com
moozatech.com
nuagh.com
patliyo.com
philomenamagikz.net
rckouba.net
saturnunipessoallda.com
tallahasseefrolics.com
thematurehardcore.net
totalenvironment-inthatquietearth.com
velislavakaymakanova.com
vermontenergetic.com
kakakpintar.com
jerusalemdispatch.com
begorgeouslady.com
1800birks4u.com
2wheelstogo.com
6strip4you.com
bigdata-world.net
emailandco.net
gacapal.com
jharpost.com
krishnaastro.com
lsm99credit.com
mascalzonicampani.com
sitemapxml.org
thecityslums.net
topagh.com
flairnetwebdesign.com
rajasthancarservices.com
bangkaeair.com
beneventocoupon.com
noternet.org
oqtive.com
smilebrightrx.com
decollage-etiquette.com
1millionbestdownloads.com
7658.info
bidbass.com
devlopworldtech.com
digitalmarketingrajkot.com
fluginfo.net
naqlafshk.com
passion-decouverte.com
playsirius.com
spacceleratorintl.com
stikyballs.com
top10way.com
yokidsyogurt.com
zszyhl.com
16firthcrescent.com
abogadolaboralistamd.com
apk2wap.com
aromacremeria.com
banparacard.com
bosmanraws.com
businessproviderblog.com
caltonosa.com
calvaryrevivalchurch.org
chastenedsoulwithabrokenheart.com
cheminotsgardcevennes.com
cooksspot.com
cqxzpt.com
deesywig.com
deltacartoonmaps.com
despixelsetdeshommes.com
duocoracaobrasileiro.com
fareshopbd.com
goodpainspills.com
hemendekor.com
kobisitecdn.com
makaigoods.com
mgs1454.com
piccadillyresidences.com
radiolaondafresca.com
rubendorf.com
searchengineimprov.com
sellmyhrvahome.com
shugahouseessentials.com
sonihullquad.com
subtractkilos.com
valeriekelmansky.com
vipasdigitalmarketing.com
voolivrerj.com
worldhealthstory.com
zeelonggroup.com
1015southrockhill.com
10x10b.com
111-online-casinos.com
191cb.com
3665arpentunitd.com
aitesonics.com
bag-shokunin.com
brightotech.com
communication-digitale-services.com
covoakland.org
dariaprimapack.com
freefortniteaccountss.com
gatebizglobal.com
global1entertainmentnews.com
greatytene.com
hiroshiwakita.com
iktodaypk.com
jahatsakong.com
meadowbrookgolfgroup.com
newsbharati.net
platinumstudiosdesign.com
slotxogamesplay.com
strikestaruk.com
techguroh.com
trucosdefortnite.com
ufabetrune.com
weddedtowhitmore.com
12940brycecanyonunitb.com
1311dietrichoaks.com
2monarchtraceunit303.com
601legendhill.com
850elaine.com
adieusolasomade.com
andora-ke.com
bestslotxogames.com
cannagomcallen.com
endlesslyhot.com
iestpjva.com
ouqprint.com
pwmaplefest.com
qtylmr.com
rb88betting.com
buscadogues.com
1007macfm.com
born-wild.com
growthinvests.com
promocode-casino.com
proyectogalgoargentina.com
wbthompson-art.com
whitemountainwheels.com
7thavehvl.com
developmethis.com
funkydogbowties.com
travelodgegrandjunction.com
gao-town.com
globalmarketsuite.com
blogshippo.com
hdbka.com
proboards67.com
outletonline-michaelkors.com
kalkis-research.com
thuthuatit.net
buckcash.com
hollistercanada.com
docterror.com
asadart.com
vmayke.org
erwincomputers.com
dirimart.org
okkii.com
loteriasdecehegin.com
mountanalog.com
healingtaobritain.com
ttxmonitor.com
nwordpress.com
11bolabonanza.com