¡°Els nostres sentiments van i v¨¦nen, per¨° les persones romanen¡±
L'escriptor i metge rus Maksim ?ssipov publica ¡®El crit de l¡¯ocell dom¨¨stic¡¯
Seguint una ben curiosa tradici¨® no escrita, el rus Maksim ?ssipov (Moscou, 1963) ¨¦s metge i escriptor. Club Editor ha publicat en catal¨¤, amb molt bona acollida per part de cr¨ªtica i p¨²blic, El crit de l¡¯ocell dom¨¨stic, recull de narracions que expliquen com pocs la R¨²ssia contempor¨¤nia.
Pregunta. Sembla que es vulgui fer responsable dels seus personatges, que l¡¯acompanyin, que els hauria portat a Barcelona, si hagu¨¦s pogut.
Resposta. S¨ª, hi tinc una relaci¨® important. I miro de mantenir-la en bons termes tant com puc, fins i tot quan s¡¯acaba la hist¨°ria.
P. Per qu¨¨?
R. Els necessito, evito aquesta autoexpressi¨®, aquesta autoficci¨® que est¨¤ tant de moda. Hi ha tantes persones de qui parlar! Parlar d¡¯un mateix ¨¦s inevitable, per¨° fer-ho tota l¡¯estona, quin inter¨¨s t¨¦? Solen ser hist¨°ries calcades, la nostra vida s¡¯acaba de seguida, si ¨¦s nom¨¦s nostra.
P. En canvi, empra algunes cites que semblen desmentir-ho: ¡°Deslliurar-nos del pro?sme, no ¨¦s aquesta la finalitat del progr¨¦s?¡±
R. Aix¨° ¨¦s de Mikha?l L¨¨rmontov. ?s la primera impressi¨® del viatger del primer conte, quan deixa enrere Moscou, per¨° despr¨¦s ¨¦s impossible no sentir els altres. El protagonista necessita els altres. Vivim en contradicci¨®.
"Quan comences no tens la sensaci¨® que escriure ¨¦s un deure, per¨° ho ¨¦s"
P. S¨ª, el lector t¨¦ la sensaci¨® que vost¨¨ vol tenir cura dels seus personatges, de tothom.
R. Ho intento. S¨ª, ho faig. Tot i que estem en l¡¯¨¨poca de l¡¯autoexpressi¨®. La gent s¡¯expressa arreu, a Facebook, a les xarxes. Hi expressa sentiments. Ah, els sentiments! Els nostres sentiments van i v¨¦nen, per¨° les persones romanen, s¨®n molt m¨¦s interessants.
P. El metge i el mestre s¨®n dos estaments que encara es respecten.
R. Aix¨ª era. Malauradament, com moltes coses en la R¨²ssia moderna, aix¨° tamb¨¦ est¨¤ canviant de pressa. La gent parla dels serveis. Si es parla dels serveis espirituals quan parlem de l¡¯esgl¨¦sia, com no hem de parlar del servei educatiu o del servei m¨¨dic? Tot ¨¦s o b¨¦ producci¨® o b¨¦ servei. Els metges som esfor? hum¨¤ i intel¡¤lectual. Li puc explicar una an¨¨cdota?
P. Per aix¨° s¨®c aqu¨ª.
R. La meva filla ¨¦s violinista, molt bona.
"L¡¯¨¤nima de la gent hi ¨¦s. Potser n¡¯hi ha que se n¡¯obliden, per¨° l¡¯¨¤nima ¨¦s explicable"
P. ?s la seva filla.
R. S¨ª, per¨° ¨¦s bona de deb¨°. Viu i estudia a Alemanya i fa poc va fer un concert a Sant Petersburg que havia de durar 42 minuts i en va durar 39. Li van retreure aquells tres minuts perqu¨¨ l¡¯havien contractat per tocar-ne 42. Aix¨° ¨¦s entendre-ho tot com un servei, com a gesti¨®, com a management. Volem m¨¤nagers pedag¨°gics, m¨¨dics, culturals...
P. En canvi, els seus personatges carreguen amb un sentit del deure. S¨®n gent que ha de fer alguna cosa, que t¨¦ obligacions, volunt¨¤ries potser, obligacions col¡¤lectives i heretades...
R. ?s una forma d¡¯existencialisme, fins i tot quan no pots fer-hi res m¨¦s. Escriure tamb¨¦ ¨¦s un deure. Quan comences no tens la sensaci¨® que ¨¦s un deure. De fet, no ho necessita ning¨², no fa cap servei, per¨° tu creus que ¨¦s el teu deure. ?s un enigma, aquest deure que ens empeny.
P. El narrador diu del metge: ¡°I en qu¨¨ gasto la vida?¡± Ell ho sap, en qu¨¨ se la gasta: ¡°Viure, pensar, sentir, estimar i fer descobriments¡±, que diu Pasternak. El pare li deia, alli?onador i dif¨ªcil: ¡°Dedica¡¯t a all¨° que tingui una imatge en l¡¯eternitat...¡±
R. Distingim sempre les coses importants de les que no ho s¨®n. Tots busquem projectes que ens donin sentit a la vida.
P. Per¨° la cerca va m¨¦s lluny, hi ha una cerca de la transcend¨¨ncia, aqu¨ª.
R. Tots ho busquem, no? L¡¯¨¤nima de la gent hi ¨¦s. Potser n¡¯hi ha que se n¡¯obliden, per¨° l¡¯¨¤nima ¨¦s explicable, no la podem mesurar amb els par¨¤metres habituals. Hi ha una transcend¨¨ncia en la feina que fem. No penso que la tasca d¡¯un metge sigui m¨¦s important que la dels altres. Tots tenim un deure i aquest deure ens porta a transcendir la realitat.
P. Algun dels sentits de la vida apareixen al conte ¡°La gitana¡±.
R. El protagonista abonyega el cotxe a l¡¯aparcament de l¡¯aeroport i perd tot el que ha guanyat. Per¨° ha fet el viatge, i s¡¯ha vist a si mateix m¨¦s de prop.
P. A ¡°Col¨°nia minera Eternitat¡±, ha creat un personatge, Aleks¨¤nder Iv¨¤novitx ?vlev, que als lectors se¡¯ns quedar¨¤ molt de temps a la mem¨°ria. El narrador pregunta: ¡°Com anem, Aleks¨¤nder Iv¨¤novitx?¡±, i ell respon: ¡°Com correspon a alg¨² de la meva edat i classe social¡±.
R. Aleks¨¤nder ¨¦s una barreja de molts dels meus pacients. La resposta ¨¦s real, d¡¯un d¡¯ells. Per¨°, ¨¦s clar, tot ¨¦s ficci¨®, propera a la realitat, que tamb¨¦ sembla que estigui carregada de ficci¨®.
P. A la seva realitat, aqu¨ª una resposta aix¨ª seria impensable.
R. Ho podria aplicar, amb humor, a altres protagonistes. Aleks¨¤nder Iv¨¤novitx ¨¦s un arquetipus.
P. El segon cap¨ªtol del conte comen?a amb una altra frase de L¨¨rmontov: ¡°I jo que pensava que tindria alguna missi¨® elevada!¡±.
R. ?s un sarcasme, ¨¦s clar. La seva missi¨® en realitat ¨¦s molt petita, per¨° ¨¦s dif¨ªcil, fa de mal dir quines actuacions s¨®n elevades i quines no. Sobretot a R¨²ssia.
P. Aleks¨¤nder Iv¨¤novitx ¨¦s un bon home, que mira de participar d¡¯alguna manera d¡¯aquesta eternitat. T¨¦ necessitat de teatre en un pa¨ªs on la realitat ¨¦s de ferro.
R. El teatre no el fem servir per escapar. Jo mateix he escrit algunes obres. A R¨²ssia la tradici¨® teatral ¨¦s molt important. Tinc la sensaci¨® que el teatre no ens necessita. La gent sol ser molt amable i tot ¨¦s molt maco, tot sembla molt s¨°lid, per¨°, de sobte, tot desapareix. Com la nostra hist¨°ria...
P. A El crit de l¡¯ocell dom¨¨stic, la relaci¨® entre la ciutat i la prov¨ªncia ¨¦s complicada.
R. Hi ha Moscou i Sant Petersburg i la resta tot s¨®n prov¨ªncies. A mi m¡¯agrada la prov¨ªncia, qu¨¨ vol que li digui! En conec els sons. S¨¦ quin soroll fa cada cosa, s¨¦ com criden els nens del meu carrer. A Moscou tot ¨¦s conf¨²s, el soroll ¨¦s ple d¡¯interfer¨¨ncies, de poder. Els ocells dom¨¨stics, els homes que viuen fora dels llocs de poder tamb¨¦ ho saben.
P. Els tres primers contes parlen directament o indirecta dels EUA i de R¨²ssia. Al primer, el ferroviari relata la manera perversa en qu¨¨ va ser alliberat del camp de concentraci¨® pels americans.
R. Amb els Estats Units tinc una relaci¨® d¡¯amor i odi. Hi vaig trobar l¡¯abund¨¤ncia, per¨° tamb¨¦ una certa pobresa emocional. Pel que fa a la relaci¨® entre R¨²ssia i els Estats Units, hi veig una gran depend¨¨ncia, culpar-los ens serveix per eludir les nostres responsabilitats, ens s¨®n molt ¨²tils.
P. Qu¨¨ passa, a R¨²ssia?
R. R¨²ssia s¡¯est¨¤ trencant. Continuem junts, com una fam¨ªlia que tamb¨¦ es trenca. Qu¨¨ tenim? La llengua russa i la in¨¨rcia. Ara mateix estem en guerra contra tothom. La cosa no va de Crimea o de territoris, tenim cat¨¤strofes en cada ciutat que pugui anomenar. I no ens importa la gent de Crimea, ens importa el lloc. ?s una guerra, per¨° no contra els americans o contra Ucra?na, ¨¦s una guerra contra mi, contra nosaltres. Per mantenir el poder, has d¡¯estar en guerra contra alg¨².
P. No goso acabar sense preguntar-li sobre Svetlana Aleksi¨¦vitx.
R. Aleksi¨¦vitx ha fet una feina imprescindible, parla d¡¯un home que conec per¨° que ja no s¨®c jo. Parla dels culpables i dels que han rebut els efectes d¡¯aquests culpables, d¡¯un pa¨ªs del qual nom¨¦s queden records, rampoines, la fraternitat de la pobresa i de la ignor¨¤ncia... ?s talent pur, Aleksi¨¦vitx, i te l¡¯has de beure d¡¯un glop, com l¡¯alcohol pur que beuen algun
El metge, l¡¯escriptor
Vaig veure Maksim ?ssipov a Par¨ªs fa quatre anys. Signava exemplars de Quil¨°metre 101. S'hi relaten els avatars que el director d'un hospital ha de patir perqu¨¨ la instituci¨® funcioni. Semblava que fos a Tarussa, la ciutat dels ocells dom¨¨stics. S'hi va estar estona i la cua es va allargar. Escoltava els lectors com si fossin pacients, els deixava parlar i despr¨¦s signava els llibres amb el posat d'omplir una recepta.El metge, a R¨²ssia, no pot dir mai que est¨¤ cansat i l'escriptor tampoc no ho fa. I fa bona lletra, a les signatures.
El senyor franc¨¨s que anava davant meu no es va poder estar de sospirar: "Els russos, sempre amb les cues". La dona no es va estar de contestar-li: "Calla! Ja m'agradaria que el metge m'atengu¨¦s el temps que triga aquest escriptor a signar un llibre. Aquest no l'haur¨ªem de publicar, l'haur¨ªem de contractar". La vida a Par¨ªs, a Tarussa o a Barcelona.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.