Col¡¤leccionar el m¨®n
Una mostra recull les obsessions del jove Xavier Miserachs en 80 peces ¡®vintage¡¯
En l¡¯evoluci¨® de la passi¨® per col¡¤leccionar fotografies podem diferenciar tres moments. Es comen?a per la recol¡¤lecci¨® de fotos banals, agafades al vol a les revistes gr¨¤fiques o als encants, fins que un dia ens adonem que la caixa ¨¦s plena o cal un altre quadern per enganxar m¨¦s fotografies sobre all¨° del m¨®n que ens interessa. Aquest estadi hauria d¡¯anar compassat amb un altre: la col¡¤lecci¨® de llibres ¡ªque s¨®n col¡¤leccions en si¡ª, perqu¨¨ un es va adonant que, per comprendre la complexitat del m¨®n, ¨¦s m¨¦s efectiu fer-ho a trav¨¦s de la mirada d¡¯un poeta, ¨¦s a dir, d¡¯un bon fot¨°graf. Llavors es pot produir el desig de posseir una c¨°pia d¡¯autor, perqu¨¨ ja distingim les motivacions m¨¦s enll¨¤ dels temes. Hem ent¨¨s el que ¨¦s la fotografia. I si som capa?os de sobreposar-nos al domini de l¡¯autor sobre el m¨®n, la fotografia ¨¦s un art que ens d¨®na la possibilitat d¡¯assumir nosaltres el punt de vista de la imatge. De manera que guardem a la nostra col¡¤lecci¨® el que m¨¦s s¡¯assembla a l¡¯experi¨¨ncia d¡¯haver viscut en primera persona un succ¨¦s de manera sublim. Col¡¤leccionant fotos donem llum una constel¡¤laci¨® que nom¨¦s ens defineix a nosaltres.
L¡¯esfor? que duen a terme els escassos galeristes de fotografia per conv¨¨ncer els col¡¤leccionistes d¡¯art que s¡¯inclinin per la fotografia ¨¦s en va. El col¡¤leccionisme de fotografia se centra en altres valors diferents de les arts pl¨¤stiques. Es fonamenta en la multiplicitat de les c¨°pies i la literalitat del seu llenguatge. El col¡¤leccionista de fotografia s¡¯interessa per alguna cosa, la qual tracta de concretar perseguint i guardant fotos. S¡¯informa, necessita dels llibres, de les explicacions, de les antologies, dels noms, de les dates, de la hist¨°ria. Ordena, classifica. Es pregunta per les motivacions que van estar a l¡¯origen de la fotografia en comptes de fixar-se en l¡¯aparen?a del que es mostra casualment a la imatge.
A Barcelona, a l¡¯espai de Foto Colectania (entitat col¡¤leccionista en si mateixa, i dedicada a la reflexi¨® sobre col¡¤leccionar fotografies), s¡¯exposa la col¡¤lecci¨® singular de Michel Frizot, que porta en si la tesi revolucion¨¤ria que hauria de moure qualsevol col¡¤leccionista com a autor: la consci¨¨ncia de la seva import¨¤ncia en el proc¨¦s d¡¯enllumenament d¡¯una bona foto, pel fet d¡¯inserir-la en el conjunt de la seva col¡¤lecci¨®. Fins a tal punt ¨¦s el cas de Frizot, que ha constitu?t una altra Hist¨°ria de la fotografia, la m¨¦s voluminosa, amb el desplegament d¡¯una col¡¤lecci¨® reunida amb el desig de donar resposta als enigmes que li planteja cada imatge amb relaci¨® al seu temps hist¨°ric i al desenvolupament de la t¨¨cnica que la va fer possible.
A l¡¯acabada d¡¯inaugurar sala Anna Mas Project, de l¡¯Hospitalet de Llobregat, hi ha una exposici¨® amb 80 originals vintage del fot¨°graf Xavier Miserachs. Entenem per vintage aquella c¨°pia fotogr¨¤fica que ha estat produ?da en el mateix temps que la presa fotogr¨¤fica. Rara avis en els autors de la d¨¨cada de 1960, i per aix¨° ¨¦s tot un r¨¨cord el conjunt que es mostra de Miserachs. Aquesta exposici¨® t¨¦ la finalitat de captar l¡¯atenci¨® del col¡¤leccionista, que a les parets veur¨¤ les fotografies agrupades segons els temes i les obsessions que van preocupar Miserachs durant la seva joventut. Un Miserachs col¡¤leccionista del m¨®n, reflexiu a l¡¯hora de seleccionar els instants impulsius del seu dia a dia, als quals ens sentirem reflectits, commoguts, excitats, fins al punt de no voler desprendre¡¯ns d¡¯aquesta o d¡¯aquella altra imatge que ens mostra tan obertament l¡¯evid¨¨ncia dels nostres enigmes. Si ¨¦s aix¨ª, ¨¦s que ha arribat el moment de posar la m¨¤ a la cartera i calcular l¡¯envergadura del sacrifici que ens suposar¨¤ adquirir-la. Atenci¨®: per a qui no pugui assumir el preu del vintage, sempre queda la possibilitat d¡¯adquirir una c¨°pia moderna a preu m¨¦s assequible. A la reproducci¨® ad infinitum rau la natura democr¨¤tica de la fotografia. L¡¯important ¨¦s sentir la pres¨¨ncia de la imatge a trav¨¦s de la materialitat d¡¯una bona c¨°pia, actualitzar l¡¯escena en l¡¯acte de casar-la amb aquelles altres que romanen a la nostra col¡¤lecci¨®, per aix¨ª compondre la constel¡¤laci¨® del que som.
MISERACHS
Anna mas Projects. Isaac peral, 7
L'Hospitalet de Llobregat
TODA FOTOGRAF?A ES UN ENIGMA
Foto-Colectania. Fins al 21 de maig
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.