La m¨¤quina al servei de la creaci¨®
Brian Eno i l¡¯activista Jacob Appelbaum participen en la 4a edici¨® del S¨®nar+D, que s¡¯interroga sobre l¡¯¨²s de la tecnologia en els continguts i la creaci¨®
Alhora que els festivals creixen i uniformitzen els cartells amb la globalitzaci¨® de les tend¨¨ncies culturals, sorgeixen i evolucionen propostes que es desmarquen d¡¯aquesta rutina programadora. S¨®nar, el festival de m¨²sica electr¨°nica amb seu principal a Barcelona, que celebra els 23 anys els pr¨°xims 16, 17 i 18 de juny, programa de manera paral¡¤lela al conegut esdeveniment la 4a edici¨® del seu laboratori d¡¯innovaci¨®: el S¨®nar+D. Un escenari di¨¹rn plantejat en format congressual en qu¨¨ es tornen a entrella?ar projectes art¨ªstics, tecnol¨°gics i empresarials per donar lloc a un valu¨®s plantejament de certamen. La idea, resumeix el codirector, Enric Palau, ¨¦s que el +D sigui el laboratori, i el festival que transcorre de dia i de nit tan sols uns metres m¨¦s enll¨¤, l¡¯experiment.
Aquest any, entre altres coses, la trobada s¡¯interroga sobre una de les seves pr¨°pies ess¨¨ncies: la contraposici¨® entre el prescriptor tradicional i les m¨¤quines. ?s a dir, entre el cl¨¤ssic locutor, periodista o comissari cultural i els algorismes de plataformes que permeten recon¨¨ixer i guiar els gustos dels usuaris en el laberint de l¡¯oferta cultural a la xarxa. Un debat que es materialitzar¨¤ amb la pres¨¨ncia de dos representants de Spotify (responsables que la plataforma reconegui i assessori les nostres afinitats) i Jeff Smith, director de la programaci¨® musical de BBC Radio 2 i BBC 6 Music.
Un debat que fuig de categories i planteja la idea de recuperar la tecnologia per posar-la estrictament al servei de la creaci¨® de continguts. Les preguntes s¨®n: com millora la nostra vida, com fa m¨¦s rellevant la creativitat, com d¨®na a l¡¯usuari possibilitats d¡¯intervenir i fer-se amo de l¡¯entorn? No interessen les m¨¤quines, sin¨® el que siguem capa?os de fer-ne. Sigui cient¨ªficament, en el terreny educatiu o en projectes art¨ªstics. ¡°El festival exerceix de catalitzador per situar el creador, en un sentit ampli (tecnologia, ci¨¨ncia, art¡) en processos d¡¯innovaci¨® que van m¨¦s enll¨¤ de les m¨¤quines i la tecnologia per si mateixes. No busquem parlar d¡¯innovaci¨® en temes t¨¨cnics estrictament, sin¨® l¡¯¨²s que se¡¯n fa en una comunitat cada vegada m¨¦s relacionada entre si¡±, assenyala Ricard Robles, codirector del festival.
M¨¦s de 4.500 professionals de 50 pa?sos participaran en 150 activitats distribu?des entre el Congr¨¦s (confer¨¨ncies, tallers i sessions de networking), l¡¯?rea Expo (que exhibeix prototips i novetats tecnol¨°giques, i la nova zona de startups) i el programa art¨ªstic de Live Performance (amb instal¡¤lacions, concerts i projectes de realitat virtual). L¡¯esdeveniment, comissariat per Jos¨¦ Luis de Vicente, lluir¨¤ aquesta transversalitat des de la confer¨¨ncia inaugural, en qu¨¨ Brian Eno (m¨²sic, artista i activista) exposar¨¤ la seva manera d¡¯entendre la cru?lla de camins entre tecnologia, ci¨¨ncia i art en una xerrada titulada ¡°Why we play¡±. En l¡¯apartat te¨°ric destaca tamb¨¦ la incorporaci¨® d¡¯¨²ltima hora de Jacob Appelbaum, un dels fundadors de Wikileaks, pe?a fonamental del cas Edward Snowden i cara visible de Tor Project i del subm¨®n de la deep web. Appelbaum serveix tamb¨¦ per il¡¤luminar el tema de la recuperaci¨® d¡¯internet lliure per a les persones a trav¨¦s de la criptografia.
Les interseccions entre ci¨¨ncia i art vindran representades per dues grans institucions cient¨ªfiques ¡ªel CERN, l¡¯organitzaci¨® europea de recerca nuclear, i ALMA, l¡¯observatori astron¨°mic m¨¦s gran del m¨®n¡ª, que han experimentat amb totes dues disciplines. Tamb¨¦ participaran en el certamen Domestic Data Streamers, un clar exemple de teatralitzaci¨® de les dades per convertir-les en escultures.
Sobre l¡¯escenari, la proposta +D entronca amb alguns artistes que formen part del cartell general del festival, com Cyclo (el duo format per Ryoji Ikeda y Carsten Nicolai), que ensenyar¨¤ el seu projecte de visualitzaci¨® del so; la companyia de dansa Erre que Erre, que celebra 20 anys sobre els escenaris unint ball amb so i tecnologia, o Jean Michel Jarre, que a banda d¡¯un espectacle oferir¨¤ una pon¨¨ncia especial.
Totes aquestes iniciatives tenen un revers empresarial que es podr¨¤ analitzar a trav¨¦s de diferents propostes, com una zona en qu¨¨ 30 startups tecnol¨°giques ensenyaran al p¨²blic i possibles inversors els seus projectes. ¡°El S¨®nar+D s¡¯obre al sector empresarial perqu¨¨ es puguin buscar solucions a propostes actuals¡±, va explicar el director executiu de l¡¯Advanced Music, Ventura Barba.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.