Les bones caricatures d¡¯un mal pintor
El Museu Frederic Mar¨¨s exposa 51 dibuixos humor¨ªstics de Josep Parera sobre la burgesia barcelonina del segle XIX
¡°D'un realisme convencional, freda, continguda i sense aportar res per a la hist¨°ria de la pintura catalana¡±. Aix¨ª defineix el cr¨ªtic d'art Francesc Fontbona els retrats realitzats per Josep Parera i Romero (1828?-1902), encara que en va realitzar un ¡ªimaginat¡ª de Ramon Muntaner per a la Galeria de Catalanes Il¡¤lustres i va ser pintor de cambra de l'Infant Sebasti¨¤, fill d'Isabel II, a qui va acompanyar en el seu breu exili a Fran?a.
Sort que aquest polifac¨¨tic home ¡ªnascut a Almeria, per¨° instal¡¤lat des de petit a Barcelona¡ª, que va alternar les seves passions pict¨°riques amb els seus papers al Liceu com a cantant d'¨°pera bufa, s¨ª que va destacar com a dibuixant i especialment com a caricaturista. Donen fe d'aix¨° els 51 dibuixos, plens d'humor fi, realitzats a la segona meitat del segle XIX, que ha incorporat recentment el Museu Frederic Mar¨¨s i que ara es presenten en l'exposici¨® Caricatura de la Barcelona vuitcentista, on es mostren molts dels actors i protagonistes de la vida barcelonina vuitcentista, els prohoms de la ciutat. Es tracta, sobretot d'industrials, comerciants, banquers, artistes i, especialment, pol¨ªtics, com Joan G¨¹ell, Manuel Girona, Antoni Brusi, Antoni Amatller, Manuel Vidal-Quadras, Jeroni Juncadella, Evarist Arn¨²s i Josep Xifr¨¦, entre molts d'altres. ¡°Molts dels protagonistes de la transformaci¨® de Barcelona, despr¨¦s de la caiguda de les muralles i la creaci¨® de l'Eixample¡±, explica Josep Maria Trull¨¦n, director del museu.
Les obres, gaireb¨¦ totes caricatures amables, que parlen de les postures i manies dels retratats, les ha donat al museu barcelon¨ª Joaquim de Nadal i Capar¨¤, que va ser regidor de Cultura de Barcelona, n¨¦t de Joaquim Maria de Nadal i Ferrer que les havia comprat el 1929 per 2.500 pessetes a la Sala Par¨¦s ¡°no com a col¡¤leccionista, sin¨® com a vuitcentista¡±, explica Jordi de Nadal, nebot del donant. Fontbona, que ha reconstru?t la biografia d'aquest artista, un aut¨¨ntic desconegut per al gran p¨²blic i per a la majoria d'especialistes, explica que la primera vegada que va veure la col¡¤lecci¨® va ser penjada en una de les parets de l'habitatge de Joaquim de Nadal, ¡°quan vaig reproduir una de les seves obres, la de l'indi¨¤ Josep Xifr¨¦ Downing a l'Art catal¨¤ del segle XIX¡±. Segons Fontbona, Parera no va crear aquests dibuixos per publicar-los (encara que alguns s¨ª que van apar¨¨ixer sota el pseud¨°nim de Crac a la revista Tibur¨®n), sin¨® ¡°perqu¨¨ li sortien de dins¡±.
¡°S¨®n obres majorit¨¤riament de personatges barcelonins, una mica mis¨°gines com l'¨¨poca, ja que no apareix cap dona, i classistes, ja que tampoc hi ha classe obrera¡±, aclareix Ernest Ortoll, conservador del museu, que ha estudiat d'una en una les obres per identificar els personatges. ¡°Al peu de cadascuna apareix el nom del personatge, per¨° hem comprovat que no sempre ¨¦s veritat". Per aix¨°, moltes d'elles s'exposen amb interrogants. Les caricatures estan ambientades amb imatges ampliades de la Barcelona de l'¨¨poca, a m¨¦s d'objectes reals contemporanis dels personatges com una cistella, un bast¨®, ulleres i un rellotge de paret. ¡°S¨®n objectes que faciliten l'evocaci¨® d'aquest m¨®n desaparegut¡±, va reblar Trull¨¦n.
Caricatures de Parera es conserven al MNAC, a l'Institut del Teatre, l'Arxiu Hist¨°ric de la Ciutat, el Museu de la M¨²sica, l'Institut Amatller i? la Reial Acad¨¨mia de Bones Lletres. A Madrid, hi ha obres seves a la Real Biblioteca, al Patrimoni Nacional i al Museu del Romanticisme.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.