Elles entre tots
Aquesta dedicaci¨® amateur com a prolongaci¨® de l¡¯ull femen¨ª on la fotografia produeix per primera vegada imatges espont¨¤nies i reals
El 1878 es va fabricar a Alemanya una c¨¤mera ¡°per a les dames¡±. La simplificaci¨® de la t¨¨cnica va abocar la dona a la fotografia per tal d¡¯inaugurar l¡¯¨²s per al qual havia estat inventada: servir de prolongaci¨® de la mirada per registrar tot all¨° sorprenent, no nom¨¦s del m¨®n privat sin¨® tamb¨¦ del que passava al carrer, deixant enrere els estudis de fot¨°graf. Al voltant de 1880, als Estats Units les revistes especialitzades animaven les dones a formar-se en la pr¨¤ctica de la fotografia fins al punt de crear concursos exclusius. La fotografia va esdevenir un art femen¨ª, at¨¨s que no requeria estudis acad¨¨mics ¡ªdels quals les dones estaven excloses per condici¨®¡ª o una dedicaci¨® massa absorbent que els imped¨ªs continuar duent a terme les obligacions de la llar. Precisament ¨¦s en aquesta dedicaci¨® amateur com a prolongaci¨® de l¡¯ull femen¨ª on la fotografia produeix per primera vegada imatges espont¨¤nies i reals, alliberades de la c¨¤rrega de l¡¯academicisme que tant va pesar sobre la fotografia antiga. Les dones fotografiaven amb ¡°la c¨¤mera a sobre¡± captant les escenes del seu entorn m¨¦s pr¨°xim, la qual cosa constitueix un document fant¨¤stic per a l¡¯estudi de la hist¨°ria de la vida privada. Malauradament, les circumst¨¤ncies pol¨ªtiques, culturals i socials d¡¯endarreriment en qu¨¨ vivia la dona a Espanya la van privar de la llibertat necess¨¤ria per sortir a fotografiar, i per aix¨° cap de les nostres pioneres de final del XIX van fotografiar sistem¨¤ticament el carrer.
Un bon exemple del rastreig femen¨ª de la vida quotidiana ¨¦s l¡¯arxiu de la mainadera i fot¨°grafa novaiorquesa Vivian Maier (1926-2009), la qual, sense haver publicat ni exposat mai, ni rebut en vida cap distinci¨® de la cr¨ªtica, ara ¨¦s considerada autora a l¡¯altura discursiva i est¨¨tica d¡¯una Diane Arbus. L¡¯exposici¨® que es pot veure a la Fundaci¨® Foto Colect¨¤nia agradar¨¤ a tots els p¨²blics i hauria de propiciar la reflexi¨® dels te¨°rics i gestors respecte al valor dels arxius fotogr¨¤fics com a obra d¡¯autor i dip¨°sit de mem¨°ria. Maier va acumular una allau d¡¯imatges sense classificar, sense marcar contactes... per¨° el seu valor s¡¯aprecia r¨¤pidament en veure els negatius a contrallum: una determinaci¨® implacable a l¡¯hora d¡¯assenyalar els temes, de perseguir els personatges, d¡¯enquadrar, d¡¯autoreferenciar-se en el m¨®n que l¡¯envoltava.
Aquests dies gaudim d¡¯una desfilada de dones fot¨°grafes sorprenent, atesa la manca de difusi¨® que hist¨°ricament ha patit la dona enmig de la tan masculina professi¨® de fot¨°graf. Aix¨ª la definia una altra fot¨°grafa d¡¯actualitat, la fotoperiodista de Terrassa Joana Biarn¨¦s, en el documental biogr¨¤fic que es va presentar als cinemes, dirigit per ?scar Moreno i Jordi Rovira i titulat intencionalment Una entre tots. Biarn¨¦s, que tamb¨¦ ha inaugurat antol¨°gica a Madrid dins el festival PhotoEspa?a, havia tornat a obrir les caixes de negatius fa 11 anys quan una altra fot¨°grafa, Colita, la va cridar per participar en l¡¯exposici¨® Pioneres de la Fotografia a Catalunya, fruit d¡¯una investigaci¨® que encara segueix per provar que la hist¨°ria de la fotografia est¨¤ pendent de completar-se amb els noms de dones amagades darrere la c¨¤mera.
Per¨°, es pot parlar d¡¯una fotografia amb trets femenins? Pilar Aymerich diu que no ho pot assegurar, per¨° a la seva obra, exposada aquest mes a la Galeria Eude de Barcelona, s¡¯observen les difer¨¨ncies que ajudarien a distingir una especial sensibilitat en la manera d¡¯estar i d¡¯enfrontar-se a la realitat derivada de la condici¨® d¡¯¨¦sser dona: el respecte, la paci¨¨ncia, l¡¯espera, el tacte, la compassi¨®... S¨®n difer¨¨ncies subtils de les quals no hi ha per qu¨¨ esperar complaen?a, dol?or o carrincloneria. Una actitud prudent que ens sorpr¨¨n quan, al contrari de l¡¯esperat, en les fotografies trobem all¨° que s¡¯havia volgut amagar, all¨° que els retratats es van esfor?ar a amagar i que la fot¨°grafa va captar. Una capacitat d¡¯intu?ci¨® felina i d¡¯ast¨²cia dom¨¨stica que igualment podr¨ªem atribuir a totes les grans que hem esmentat i que de segur fan servir, encara en els temps que corren, aquelles m¨¦s joves que han decidit dedicar-se a la fotografia enmig dels homes.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.