El Primavera Sound tanca amb ¨¨xit de p¨²blic i m¨²sica
El festival basa el seu creixement en una oferta inassequible i en la capacitat del F¨°rum per rebre 55.000 persones al dia
El Primavera Sound ha tancat portes amb un ¨¨xit incontestable de p¨²blic, atret per un cartell complet¨ªssim que ha ofert grans moments en aquests dies de m¨²sica. Per¨° de vegades les xifres oculten els fets i la m¨²sica tapa la m¨²sica. La q¨¹esti¨® ¨¦s que els macrofestivals hi s¨®n per quedar-se i ofereixen una nova forma de consum de m¨²sica. La ind¨²stria, els m¨²sics, els promotors i els agents han apostat per aquest model que ofereix una ¡°experi¨¨ncia¡± al p¨²blic, com el ja cl¨¤ssic "T'agrada conduir?" venia cotxes apel¡¤lant a les sensacions de la conducci¨®. I aquest model s'ha assentat a Espanya amb el Primavera Sound.
El que ha quedat clar en aquesta edici¨® ¨¦s la capacitat del F¨®rum per engolir multituds. Cada dia s'hi van concentrar unes 55.000 persones sense problemes ressenyables, ni tan sols quan va acabar el concert de Radiohead a Mordor ¡ªaix¨ª es comen?a a con¨¨ixer humor¨ªsticament l'esplanada dels dos escenaris principals¡ª. La distribuci¨® i ampliaci¨® d'espais, amb un Beach Club que ha funcionat com a festival dins del festival, i de manera especial la ingent quantitat de servei de seguretat, m¨¦s que res de control de fluxos, va garantir que els despla?aments massius no originessin col¡¤lapses. En aquest sentit el festival ha sabut resoldre un assumpte delicat que mal gestionat podria haver portat el p¨²blic a percebre el recinte i el propi certamen com un lloc inc¨°mode. Res d'aix¨°: el recinte ha estat c¨°mode i net.
Al mateix temps que el festival resol amb nota aquests problemes avan?a en el seu model d'activitats i ¡°experi¨¨ncies¡± al voltant de la m¨²sica, en el qual aquesta ¨¦s un element m¨¦s en l'oferta que rep l'assist¨¨ncia. No ¨¦s que la m¨²sica no sigui el m¨¦s important, ¨¦s que l'oferta resulta inabastable, generant la mateixa sensaci¨® d'atordiment que es t¨¦ en entrar en un hipermercat, on tot est¨¤ pensat per comprar i paradoxalment sortir amb la frustrant sensaci¨® que es podia comprar encara m¨¦s. A m¨¦s, situar-se adequadament per seguir els concerts estavella, particularment el de Radiohead, seguit per bona part del p¨²blic des d'una dist¨¤ncia que limitava el seu gaudi, obliga a oblidar els altres escenaris per una bona estona, la qual cosa comporta conductes de concert individual ¡ªanar-hi aviat, no fer m¨¦s plans per a aquest tram del dia, etc¨¨tera¡ª en un context de festival, on el que es compra amb l'entrada ¨¦s quantitat i opcions de consum.
Un referent mundial
Altres festivals han limitat el seu creixement a mides humanes i malgrat disposar de diversos escenaris, aquests no aconsegueixen nombres infranquejables. D'aquesta forma el seguiment dels concerts est¨¤ m¨¦s vinculat a la m¨²sica i als gustos de l'aficionat, l'experi¨¨ncia principal del qual ¨¦s aquesta m¨²sica, subjecte protagonista. En aquest model la quantitat no ¨¦s l'argument principal, i tot i que l'oferta pot ser nodrida les dist¨¤ncies no es converteixen en element a ponderar quan es tracta de decidir en un moment qualsevol quin escenari visitar per descobrir alguna cosa desconeguda. Per¨° avui mana la quantitat. En tot. ?s un ep¨ªtom de la nostra societat, en la qual ja no som ciutadans, aficionats a la m¨²sica en aquest cas, sin¨® consumidors. An¨¦cdota: al Primavera no hi havia cerveses petites: o mitjanes o grans.
Aix¨° no vol dir que una bona part del p¨²blic del Primavera pugui veure els seus concerts favorits i tingui rutes establertes per endavant. El que implica aquest model ¨¦s que al festival s'hi va a passar el dia com a un centre comercial i que, segons com, la m¨²sica acaba tapant la pr¨°pia m¨²sica. ?s un model perfectament raonable que ha convertit el Primavera Sound en un referent mundial, per¨° no ¨¦s l'¨²nic model possible ni l'¨²nica manera d'oferir m¨²sica en un festival.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.