Barcelona es perfila com a capital dels videojocs
Catalunya concentra gran part del teixit estatal de desenvolupament de la nova ind¨²stria cultural
Els videojocs per a m¨°bils estan creixent a ritme exponencial. La consultora Newzoo preveu que el percentatge de software recreatiu per a aquest tipus d¡¯aparells augmenti un 15,4% anual fins al 2018. No ¨¦s gratu?t que l¡¯Associaci¨® Espanyola de Videojocs (AEVI) hagi decidit traslladar aquest any la seva fira de Madrid a Barcelona. El director de l¡¯AEVI, Jos¨¦ Mar¨ªa Moreno, explica que han vist la capitalitat del Mobile World Congress com una oportunitat per internacionalitzar l¡¯esdeveniment, que se celebrar¨¤ a l¡¯octubre. La Barcelona Games World ¨¦s el nou ingredient que s¡¯afegeix al caldo de cultiu conformat pel congr¨¦s Gamelab, que ha aplegat aquesta setmana a la capital catalana els l¨ªders mundials del sector, i a un ecosistema empresarial en auge.
Catalunya reuneix el 36,9% de la facturaci¨® estatal en videojocs
Catalunya reuneix el 36,9% de la facturaci¨® estatal en desenvolupament de videojocs, 152 milions d¡¯euros d¡¯un total de 412,4, segons les ¨²ltimes dades de l¡¯Institut Catal¨¤ de les Empreses Culturals (ICEC), publicades aquesta setmana amb motiu del Gamelab, i el llibre blanc de l¡¯Associaci¨® Espanyola d¡¯Empreses Productores de Videojocs (DEV). Segons aquest ¨²ltim document, un 24,5% de les aproximadament 400 empreses dedicades a crear productes de la que ¨¦s la primera opci¨® d¡¯oci audiovisual a Espanya s¨®n catalanes. Si es t¨¦ en compte el nombre de companyies amb prou entitat per dialogar amb les administracions p¨²bliques ¡ªunes 200 segons el cofundador de Gamelab, Gonzo Su¨¢rez¡ª aquest percentatge supera el 46%.
ELS CATALANS JUGUEN POC
Malgrat que Catalunya s'est¨¤ convertint en un punt estrat¨¨gic de la ind¨²stria del videojoc, els catalans no juguen amb la mateixa intensitat. Segons l'AEVI, a Espanya hi ha 15 milions de persones que s'entretenen en alguna de les plataformes disponibles, un 42% de la poblaci¨®. En l'¨¤mbit europeu, nom¨¦s superen aquesta xifra Fran?a (62%), Alemanya (52%) i el Regne Unit (40%). A Catalunya, en canvi, aquest percentatge decau fins al 21,8%, amb 1,6 milions de jugadors.
La directora de l¡¯?rea Cultural Digital de l¡¯ICEC, Marisol L¨®pez, veu com un gran est¨ªmul per al sector que els gegants dels videojocs Ubisoft i King ¡ªcreadora del popular Candy Crush¡ª tinguin oficina a Barcelona. ¡°Estan contractant gent constantment, que agafa experi¨¨ncia i que despr¨¦s pot emprendre el seus propis projectes¡±, comenta. Su¨¢rez comparteix aquest argument que, segons ell, unit a la consolidaci¨® del Gamelab a la ciutat durant els ¨²ltims cinc anys ¡ªque ha creat una ¡°porositat de networking molt notable¡±¡ª fa que ¡°Barcelona mereixi tenir la capitalitat del desenvolupament de videojocs¡±.
Segons l¡¯informe del 2015 de DEV, les empreses del sector tenen una mitjana de vuit treballadors i moltes d¡¯elles estan formades per grups de petits d¡¯aut¨°noms. La majoria d¡¯estudis aposten per un producte independent (indie) i no ho tenen f¨¤cil per guanyar-se la vida en un entorn que ¨¦s agressiu perqu¨¨, per sobreviure-hi, cal competir en una lliga mundial. El director de la branca m¨°bil d¡¯Ubisoft a Barcelona, Jordi Mart¨ªn, reconeix que ¡°els emprenedors es troben amb un mercat saturat on ¨¦s dif¨ªcil aconseguir visibilitat¡±.
Mart¨ªn va comen?ar l¡¯any 2002 treballant en una petita empresa que desenvolupava jocs en Java per als primers m¨°bils que comen?aven a tenir m¨¦s prestacions a banda de trucar i enviar missatges. Despr¨¦s d¡¯una absorci¨® l¡¯any 2008 per l¡¯americana Digital Chocolate, el 2013 els va comprar la francesa Ubisoft. Segons ell, sense una gran marca darrere ¨¦s complicat obrir-se pas en aquesta ind¨²stria, tot i que sempre hi ha excepcions. Les companyies catalanes Social Point i Digital Legends han aconseguit en els ¨²ltims anys reconeixement al mercat global.
Gamelab destaca la sensibilitat que la Generalitat t¨¦ amb les ajudes de finan?ament i subvencions d¡¯internacionalitzaci¨® a empreses emergents del sector. L¡¯ICEC participa a Gamebcn, una incubadora de projectes de videojocs. En la seva segona edici¨®, aquest 2016, hi han concursat vuit grups. Despr¨¦s de sis mesos de formaci¨®, tres d¡¯ells han passat a una fase d¡¯acceleraci¨® per constituir-se com a empresa. Mango Protocol ¨¦s d¡¯una d¡¯elles. Formada per una graduada en Belles Arts, un en Telecomunicacions i un en Inform¨¤tica, ha creat una aventura gr¨¤fica que ara disposa d¡¯un marge de tres anys, amb un pressupost de 109.000 euros, per fer-se un lloc al mercat. Un dels guanyadors de l¡¯any passat, Lince Works, ha aconseguit un acord amb PlayStation.
El Parlament tamb¨¦ es va comprometre fa un mes a impulsar m¨¦s mesures per promoure el sector del videojoc, una disciplina transversal que traspassa la programaci¨® i requereix la feina de guionistes, m¨²sics, actors de doblatge, dissenyadors gr¨¤fics i experts en m¨¤rqueting. En alguna ocasi¨® s¡¯ha parlat del vuit¨¨ art tot i que Su¨¢rez, de Gamelab, prefereix definir aquesta ind¨²stria cultural com un conglomerat de diversos tipus d¡¯expressions art¨ªstiques. En aquest sentit, els diversos experts consultats coincideixen en qu¨¨ Catalunya destaca a nivell europeu en termes de creativitat.
La programaci¨® de videojocs requereix unes habilitats molt espec¨ªfiques, que no s¡¯adquireixen de manera completa en les titulacions art¨ªstiques i t¨¨cniques tradicionals. Conscients d¡¯aquesta mancan?a i de la irrupci¨® del sector, les principals universitats catalanes s¡¯han anat adaptant a la nova realitat. La Universitat de Girona (UdG) ha estrenat aquest curs un Grau en Desenvolupament i Disseny de Videojocs, l¡¯¨²nica formaci¨® espec¨ªfica d¡¯aquest ¨¤mbit a Catalunya amb preu p¨²blic.
L¡¯any que ve sortir¨¤ la primera promoci¨® de la UB de graduats en videojocs
A l¡¯Escola de Noves Tecnologies Interactives (ENTI), adscrita a la Universitat de Barcelona, el juny del 2017 es graduar¨¤ la primera promoci¨® d¡¯un grau en desenvolupament de videojocs, no nom¨¦s centrats en la part recreativa, sin¨® tamb¨¦ en ¨¤rees com l¡¯educaci¨® i la salut. El director acad¨¨mic dels estudis, ?scar Garc¨ªa, reconeix que tot i la demanda creixent de m¨¤ d¡¯obra per aquesta nova professi¨®, l¡¯excel¡¤l¨¨ncia ¨¦s clau per aconseguir fer carrera, ja que moltes start-ups, assegura, moren al cap de dos o tres anys.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.