Barcelona torna a la c¨¤rrega com a capital editorial
Un f¨°rum internacional d¡¯editors busca convertir-se en un focus de refer¨¨ncia per reactivar la ciutat com a capital del sector
El 70% de les decisions d¡¯editar un llibre i la meitat de les iniciatives editorials a Espanya es prenen des de Barcelona. Aix¨ª, almenys, ho quantifica una part del sector. Per¨°, en canvi, la tamb¨¦ popular expressi¨® de Barcelona com a capital editorial era una sensaci¨® que, per la crisi econ¨°mica sin¨® ja abans, s¡¯havia anat diluint o q¨¹estionant. En un intent de tornar a posar la ciutat al capdavant simb¨°lic del sector, la capital catalana acollir¨¤ des de dem¨¤ i fins divendres Edita Barcelona, un f¨°rum d¡¯editors que vol ser refer¨¨ncia a Espanya i Am¨¨rica Llatina, de car¨¤cter anual i que t¨¦ en la primera intervenci¨® p¨²blica del president del Grupo Planeta, Jos¨¦ Creuheras, i el de l¡¯Associaci¨® Internacional d¡¯Editors, Richard Charkin, dos dels m¨¦s rutilants de la trentena de ponents previstos, als quals escoltaran ja m¨¦s de 200 inscrits.
¡°?s el primer gran acte de Barcelona des que ha estat designada Ciutat de la Literatura per la Unesco¡±, va enlla?ar el flamant tinent d¡¯alcalde d¡¯Empresa, Cultura i Innovaci¨® de l¡¯Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, disposat que la trobada funcioni com a ¡°talaia i palanca per posar la ciutat on li correspon com a capital editorial en catal¨¤ i castell¨¤¡±. Rabent, va reblar que t¨¦ la voluntat que la trobada ¡°tingui perman¨¨ncia i sigui de refer¨¨ncia obligada¡±, i va manifestar t¨¤citament la intenci¨® d¡¯ocupar l¡¯espai que ha deixat la tradicional trobada internacional d¡¯editors que s¡¯organitzava fins fa uns anys (simb¨°licament, s¨®n les mateixes dates) a Santander, amb la protecci¨® de la Universitat Internacional Men¨¦ndez Pelayo. Com a mostra d¡¯aquesta aposta, el consistori aporta la meitat dels 40.000 euros de pressupost del programa, partida que completen la Generalitat, el Ministeri de Cultura i l¡¯entitat de gesti¨® de drets d¡¯autor CEDRO.
¡°Els debats versaran m¨¦s sobre els continguts que sobre les plataformes per accedir-hi; posarem el focus en aix¨° i en la protecci¨® dels drets d¡¯autor¡±, va tra?ar com a l¨ªnies del programa Patrici Tixis, president del Gremi d¡¯Editors de Catalunya i membre del triumvirat de direcci¨® d¡¯Edita Barcelona, juntament amb el responsable del M¨¤ster d¡¯Edici¨® de la Barcelona School of Management (BSM) de la Universitat Pompeu Fabra (UPF, impulsora, com el gremi, del f¨°rum), i el periodista Sergio Vila-Sanju¨¢n, que va enlla?ar la iniciativa amb les hist¨°riques trobades internacionals d¡¯editors que ja es van promoure a Barcelona abans de la Guerra Civil, als anys 60 amb Carlos Barral com aglutinador o amb les activitats del Congr¨¦s de la Uni¨® Internacional d¡¯Editors el 1996 (amb un llavors hipercustodiat Salman Rushdie per la fatwa) o l¡¯Any del Llibre i la Lectura del 2005.
En aquesta l¨ªnia, i despr¨¦s de la confer¨¨ncia de Creuheras, dimecres al consistori, ja a la seu de la BSM, una xerrada entre Charkin i el president de la Federaci¨® de Gremis d¡¯Editors d¡¯Espanya, Daniel Fern¨¢ndez, conformar¨¤ la sessi¨® inaugural de dijous. Les diverses taules rodones i trobades donaran veu als nous editors emergents (Laura Huerga, de Raig verd; Jan Mart¨ª, de Blackie Books¡) o analitzaran les cada vegada m¨¦s complexes relacions entre editors i agents literaris, en una trobada de luxe amb Gl¨°ria Guti¨¦rrez (Carmen Balcells Agencia Literaria), Sigrid Kraus (responsable editorial de Salamandra), Claudio L¨®pez Lamadrid (director editorial del grup Penguin Random House) i Anna Soler-Pont (directora i creadora de Pontas Agency).
La marca editorial i la seva capacitat de prescripci¨® lectora ser¨¤ el tema sobre el qual divendres exposaran les seves experi¨¨ncies el fundador d¡¯Anagrama, Jorge Herralde, l¡¯actual responsable de Quaderns Crema-Acantilado, Sandra Ollo, i el creador de Libros del Asteroide, Luis Solano. Menys cavalleresc es preveu l¡¯intercanvi de parers entre els components de la intitulada Drets d¡¯autor i protecci¨® de continguts, que reunir¨¤ Jes¨²s Badenes (director general de la divisi¨® editorial del Grupo Planeta), N¨²ria Cabut¨ª (directora general de Penguin Random House) i Luis Collado (director de Google News i Google Play per a Espanya). L¡¯acad¨¨mica i presidenta de CEDRO, Carme Riera, trencar¨¤ una llan?a en defensa de la propietat intel¡¤lectual que tancar¨¤ una trobada convocada sota l¡¯ep¨ªgraf d¡¯Estrat¨¨gies i renovaci¨® al m¨®n editorial i que voldria respondre a dubtes com ¡°per qu¨¨ els lectors compren menys llibres que fa deu anys, per qu¨¨ el sector pot perdre la batalla dels continguts, com competir amb les empreses tecnol¨°giques, si ¨¦s millor ser un editor generalista o val m¨¦s especialitzar-se o si ¨¦s preferible editar sota un segell comercial o afrontar l¡¯autoedici¨®¡±, va apuntar Tixis.
¡°L¡¯aposta pel llibre ¨¦s vital per a la universitat i per a la societat en general perqu¨¨ els llibres no serveixen nom¨¦s per estudiar: amb ells s¡¯apr¨¨n a pensar i a concentrar-se, a relacionar idees i a somiar, perqu¨¨ en aquest m¨®n no tot ha de ser immediatesa i simultane?tat¡±, va defensar en la presentaci¨® Jaume Casals, rector de la UPF. A veure qu¨¨ hi diuen al f¨°rum...
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.