Viatjar per trobar-se
Flavia Company fa d¡¯¡®Haru¡¯ la seva millor obra, i Alicia Kopf apunta secrets literaris
En el fons, viatjar segurament deu consistir en un trastorn ¨ªntim, en una commoci¨® que malmena la rutina i que, m¨¦s tard, acaba reordenant d¡¯una manera m¨¦s alta el canvi, l¡¯entotsolament o la revelaci¨® que s¡¯ha produ?t. A Haru, Flavia Company (Buenos Aires, 1963), a part d¡¯escriure la seva millor novel¡¤la fins ara, opta pel viatge inici¨¤tic: una noia jove, despr¨¦s de la mort de la seva mare, en un Jap¨® intemporal, ingressa a una escola on s¡¯ensenyen els secrets del tir amb arc, per¨° els avatars de la protagonista el que mostren s¨®n la recerca de la disciplina de l¡¯escriptura: ¡°El cam¨ª del tir amb arc sembla, des de fora, destinat a fer coincidir la punta d¡¯una fletxa amb el centre d¡¯una diana passant per la for?a d¡¯una corda, per¨° ¨¦s, com totes les disciplines sagrades, un cam¨ª per fer coincidir la fletxa dels pensaments amb la diana dels actes, passant per la corda de les paraules¡±.
Com si es contagi¨¦s de la saviesa elemental que traspua a cada p¨¤gina, Company fa f¨¤cil el dif¨ªcil; el lector que estigui acostumat a subratllar frases memorables hi trobar¨¤ una pedrera inesgotable, i ¨¦s probable que es tanqui el llibre amb la ferma convicci¨® que l¡¯estat d¡¯¨¤nim ¨¦s un ritme i que, en els viatges interiors com que el protagonitza Haru, el que es visita confereix una nova identitat cultural gr¨¤cies a la semblan?a amb l¡¯altre.
Lolita Bosch (Barcelona, 1970), en canvi, a La r¨¤bia empr¨¨n un viatge cap el seu passat, cap a la mem¨°ria dolorosa de l¡¯adolesc¨¨ncia perqu¨¨ a l¡¯institut patia bullying: ¡°Sentir r¨¤bia ¨¦s sentir-se ven?ut. ?s mirar les coses des d¡¯una porta molt petita i molt alta que duu a un m¨®n immens que ¨¦s molt avall i on gaireb¨¦ tot sembla ser a les fosques. Un m¨®n on no saps per qu¨¨ per¨° hi vols tornar a entrar. Fer-lo teu. Potser per trobar-hi l¡¯¨²nica porta de sortida¡±. A La r¨¤bia, l¡¯autora reivindica la difer¨¨ncia amb els altres i, si b¨¦ aconsegueix mirar el passat amb esperan?a, tamb¨¦ ¨¦s veritat que el lector a vegades es troba immers en un m¨®n on sona massa sovint la m¨²sica de l¡¯autocompassi¨®. De totes maneres, el relat ¨¦s vigor¨®s, i, a pesar de la indignaci¨® constant que transmet cada p¨¤gina, gr¨¤cies a l¡¯habilitat de l¡¯autora per escorcollar el fons del seu passat, el que s¡¯obt¨¦ de la lectura de La r¨¤bia ¨¦s la for?a d¡¯una esperan?a enorme, la recerca del triomf de la den¨²ncia. ?s possible que amb aquest llibre Bosch hagi tornat a assolir el nivell dels seus primers t¨ªtols.
Somiar tamb¨¦ pot ser un viatge, de la mateixa manera que l¡¯inefable ¨¦s el que no s¡¯ha vist per¨° s¨ª que s¡¯ha sentit: a El dia del c¨¦rvol, Marina Espasa (Barcelona, 1973) va m¨¦s enll¨¤ de la seva primera novel¡¤la, La dona que es va perdre, tot i que aquest t¨ªtol tamb¨¦ podria servir per descriure el c¨²mul d¡¯an¨¨cdotes sense fi que viu la protagonista. La vida quotidiana desemboca en el sobrenatural o m¨ªtic, i, si resulta que se surt d¡¯una temporada immersa en la lectura de novel¡¤les medievals, ¨¦s l¨°gic que el desvari de la imaginaci¨® penetri dins dels fets ordinaris de cada dia, en l¡¯espai, les accions i les conseq¨¹¨¨ncies que se¡¯n deriven, i arreu hi hagi cementiris perillosos, joglars, cavallers medievals, duels, animals salvatges i fonts d¡¯on brollen uns dolls d¡¯aigua considerable. Espasa surt a la recerca de la fantasia, encapritxada amb l¡¯afany de divertir-se i divertir el lector amb el poder d¡¯una imaginaci¨® que no sempre compleix amb el deure d¡¯entretenir, com si a l¡¯autora a vegades li pass¨¦s el mateix que a la protagonista i fes tamb¨¦ ¡°els t¨ªpics passos per no fer res en concret i que sembli que has treballat molt¡±.
Anar a la recerca d¡¯una recerca tamb¨¦ pot ser una altra manera de viatjar cap a l¡¯interior d¡¯un mateix: ¨¦s el que fa Alicia Kopf (Girona, 1982) a Germ¨¤ de gel, premi Documenta 2015 i flamant premi Llibreter, un intent de ¡°buscar resposta quan la incertesa de tot plegat assetja¡±, o l¡¯intent d¡¯ordenar en un mosaic de textos inconnexos una autobiografia d¡¯artista, o un exemple m¨¦s de com els vicis de l¡¯egoficci¨® poden malmetre el talent personal¨ªssim d¡¯una escriptora massa conscient de ser escriptora. No s¡¯acaba de veure el nexe entre la fascinaci¨® per les exploracions polars, la congelaci¨® de les relacions familiars i la gelor sentimental que es narra amb m¨¤ segura, per¨° tamb¨¦ ¨¦s veritat que hi haur¨¤ m¨¦s d¡¯un lector que s¡¯apunti el nom de Kopf per comprovar si en el pr¨°xim llibre afina m¨¦s la revelaci¨® dels secrets literaris que indica tenir.
HARU / LA R?BIA / EL DIA DEL C?RVOL / GERM? DE GEL
Flavia Company / Lolita Bosch / Marina Espasa / Alicia Kopf
Catedral / Amsterdam / L¡¯Altra Editorial
384 / 176 / 208 / 240 p¨¤gines
21,95 / 17,90 / 17 / 18 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.