Dietari d¡¯actriu, relat somniat de dona
?ngels Bassas s¡¯exposa amb la seva primera novel¡¤la, 'D¨®na't', a un judici p¨²blic nou per a ella
No tens por que t¡¯encasellin?¡±. Una pregunta habitual a actors i actrius. El temor que sempre t¡¯observin des del mateix angle quan sona el tel¨¨fon per oferir-te un altre paper. Encasellament que, en realitat, ¨¦s l¡¯angoixa d¡¯haver perdut el control ¡ªaspecte important a D¨®na¡¯t¡ª sobre com et veuen els altres; tercers que per vag¨¤ncia, manca d¡¯imaginaci¨® o c¨¤lcul comercial han decidit mirar-te a tu i el teu treball sempre des de la mateixa cara del pol¨ªedre. Qu¨¨ es pot fer llavors, com es pot netejar la mirada que cau sobre una actriu que, despr¨¦s d¡¯una carrera llarga, reconeguda i consolidada, debuta ara com a escriptora?
Havia donat mostres ?ngels Bassas (Figueres, 1971) de la seva inquietud liter¨¤ria amb la col¡¤lecci¨® de llibres infantils protagonitzats pel pallasso Patatu ¡ªi algun text teatral deu tenir guardat al calaix¡ª, per¨° ¨¦s amb D¨®na¡¯t que Bassas s¡¯exposa a un judici p¨²blic nou per a ella, tan acostumada a sotmetre¡¯s a l¡¯escrutini d¡¯espectadors, cr¨ªtics i companys cada vegada que surt a l¡¯escenari. Situaci¨® tamb¨¦ nova per a qui s¡¯ha acostumat a valorar-la com a actriu. Potser, per comen?ar, el m¨¦s segur ¨¦s destacar el que hi ha de com¨² en la seva escriptura amb la seva manera d¡¯encarar la interpretaci¨®: valor i ambici¨®.
?s evident que la Bassas autora de novel¡¤les no s¡¯ha perm¨¨s un llibre covard. Hi ha atreviment en l¡¯estructura narrativa, en la juxtaposici¨® de plans costumistes i on¨ªrics, en la combinaci¨® de formes que enllacen l¡¯aforisme amb el gui¨® cinematogr¨¤fic, la glossa po¨¨tica amb la cr¨°nica period¨ªstica, la literatura confessional amb el di¨¤leg dram¨¤tic. I ¡ªper descomptat¡ª a l¡¯essencial i franca pres¨¨ncia del sexe i/o erotisme inserit com un segon relat en el dietari d¡¯una actriu. Per¨° tamb¨¦ es fa palesa certa innoc¨¨ncia en aquest anhel de l¡¯autor primerenc de deixar const¨¤ncia de l¡¯univers d¡¯idees que el mou i commou. Un manifest personal que de vegades pot fregar el pensament com¨². O la sorprenent simplicitat en la construcci¨® dels di¨¤legs, d¡¯una naturalitat gaireb¨¦ esquem¨¤tica. Personatges que s¡¯expressen amb les paraules justes, com si defugissin aprofundir en les seves inquietuds. Si ho fan ¨¦s a trav¨¦s d¡¯una veu demi¨¹rg.
En la personalitat dual de D¨®na¡¯t ¡ªt¨ªtol que s¡¯esprem en el transcurs de la novel¡¤la en tots els seus usos i significats sem¨¤ntics¡ª costa trobar el nexe entre el relat d¡¯un desig inconfessable d¡¯una dona que persegueix el control en la seva vida i una fantasia sexual que d¨®na resposta a aquesta ansietat, i la detallada revelaci¨® de les interioritats de l¡¯ofici, excepte la llibertat de l¡¯autora de jugar a trencar el to naturalista amb una dimensi¨® irreal que d¡¯alguna manera homenatja l¡¯atmosfera de Traumnovelle (Relat somniat), d¡¯Arthur Schnitzler.
Si la cr¨°nica ¨¦s un exhaustiu rep¨¤s de la quotidianitat d¡¯un treball que no en t¨¦ res de quotidi¨¤, el relat er¨°tic s¡¯adscriu de ple en l¡¯erotisme postfeminista que es reivindica a partir dels anys noranta del segle passat, trencant amb el dogma cr¨ªtic de Kate Millet, que en una entrevista a aquest diari el 1984 va declarar que ¡°l¡¯amor era l¡¯opi de les dones, com la religi¨® ho ¨¦s per a les masses¡±. Bassas segurament no defensar¨¤ aquesta manifestaci¨® radical, com tampoc voldr¨¤ veure¡¯s al costat de l¡¯er¨°tica de consum de i per a dones que ¨²ltimament inunda el mercat. Encara que l¡¯objecte de la seva fantasia coquetegi amb aquest perfil en atractiu i f¨ªlies, ¨¦s evident que les intencions de l¡¯autora estan allunyades d¡¯aquest objectiu comercial. Per cercar una afinitat ¡ªencara que incipient¡ª potser caldria buscar-la en Pauline R¨¦age.
D?NA¡¯T
?ngels Bassas
Edicions 62
160 p¨¤gines. 17 euros
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.