Una flauta realment m¨¤gica
La Komische Oper Berlin ofereix una producci¨® enginyosa i visualment prodigiosa de l'obra de Mozart que hipnotitza el Liceu
Un conte infantil senzill, una al¡¤legoria ma?¨°nica, una reflexi¨® filos¨°fica i una aventura inici¨¤tica en el cam¨ª de l'amor i la saviesa, teatre musical amb arrels populars... moltes de les possibles lectures de La flauta m¨¤gica, de Mozart, caben en la producci¨® enginyosa i visualment prodigiosa de la Komische Oper Berlin creada pel director d'escena Barrie Kosky i el t¨¤ndem art¨ªstic de la companyia 1927, formada per l'animador Paul Barritt i l'escriptora Suzanne Andrade. La seva innovadora barreja d'est¨¨tica del cinema mut, animaci¨® i videocreaci¨® va captivar el p¨²blic del Liceu en la primera de les nou funcions que tanquen la temporada del coliseu barcelon¨ª.
Hi ha una part m¨¤gica en aquesta curiosa producci¨®, el triomf m¨¦s gran de la companyia berlinesa dels ¨²ltims anys, que explica l'acci¨® del genial singspiel de Mozart i Emanuel Schikaneder sense escenografia i amb la figura de Buster Keaton transmutada en Papageno com a homenatge a l'encant del cinema mut. Els personatges canten i es mouen sobre la projecci¨® d'imatges en blanc i negre i acolorides que atorguen al relat un car¨¤cter on¨ªric. Els detalls s¨®n sorprenents, en un devessall de fantasia, enginy i humor que no d¨®na treva ni a l'espectador ni als cantants.
LA FLAUTA M?GICA
Wolfgang Amadeus Mozart. Llibret d'Emanuel Schikaneder. Int¨¨rprets: Maureen McKay, Olga Pudova i Julia Giebel, sopranos; Allan Clayton i Peter Renz, tenors; Dominik K?ninger, bar¨ªton; Dmitri Ivaixtxenko, baix; cor i Orquestra Simf¨°nica del Gran Teatre del Liceu. Henrik N¨¢s¨¢si, director musical . Barrie Kosky i Suzanne Andrade, directors d¡¯escena. Paul Barritt, videocreacions. Komische Oper Berlin, producci¨®. Gran Teatre del Liceu, Barcelona, 18 de juliol.
En un complex treball d'equip t¨¨cnic i art¨ªstic, cantants i imatges interactuen amb precisi¨® mil¡¤lim¨¨trica; el que sembla una pantalla gegantesca que ocupa tot l'escenari amaga panells que giren per fer apar¨¨ixer i desapar¨¨ixer els cantants que, ¨°bviament, no poden veure les imatges projectades a les seves esquenes. I l'encaix d'aquest trencaclosques visual mant¨¦ totalment esbala?ts els espectadors.
Veure a la Reina de la Nit convertida en una aranya gegantina que s'abalan?a sobre una Pamina amb guarniments de Louise Brooks, o que Monostatos habita la pell del Nosferatu, de Murnau, s¨®n mostres de l'humor que banya un muntatge que prescindeix dels llargs passatges parlats: en lloc seu es projecten uns concisos di¨¤legs acompanyats al pianoforte, clarament amb l¡¯estil del cinema mut, en fragments de dues fantasies de Mozart.
La fascinaci¨® visual ¨¦s innegable en un muntatge sota l'¨¤gil i ben contrastada direcci¨® musical de Henrik N¨¢s¨¢si, titular de la Komische Oper, que obt¨¦ un bon rendiment de l'orquestra ¨Cunes fustes estupendes¨C i el cor del Liceu. Una altra cosa s¨®n les veus de la companyia alemanya: els cantants dominen els mil¡¤lim¨¨trics moviments per quadrar acci¨® teatral i imatge, i surten airosos de les seves comeses vocals en un bon treball d'equip en qu¨¨ ning¨² no desentona, per¨° tampoc entusiasma.
El noble Sarastro de Dmitri Ivaixtxenko, que, amb la seva veu, va impressionar molt m¨¦s com a Orador superamplificat, i la t¨¨cnicament segura de Reina de la Nit d¡¯Olga Pudova, precisa en el registre agut encara que curta de volum, van destacar en el marc d'un nivell general molt digne; el contingut Papageno de Dominik K?ninger, les correctes intervencions de Julia Giebel (Papagena) i Peter Renz (Monostatos) van ser m¨¦s aplaudides que Mauren McKay i Allan Clayton, que van ser els millors int¨¨rprets de Pamina i Tamino. El bon treball del trio de dames i el trio de nens del T?lzer Knabenchor van completar el primer repartiment.
La vetllada es va iniciar molt oportunament amb un missatge en record a les v¨ªctimes de l'atemptat de Ni?a, llegit en catal¨¤, castell¨¤, franc¨¨s i angl¨¨s, que va destacar el valor simb¨°lic de la m¨²sica contra la barb¨¤rie que castiga el m¨®n. L'espectacle tornar¨¤ al Liceu despr¨¦s de les vacances per obrir la temporada 2016-17 amb cinc funcions m¨¦s del 12 al 17 de setembre.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.