Sixena i la caixa de Pandora
La sent¨¨ncia que obliga Catalunya a retornar les obres i objectes del monestir aragon¨¨s pot ser esgrimida per municipis i institucions per reclamar el seu patrimoni protegit
La devoluci¨® de 53 obres conservades a Catalunya provinents del monestir de Santa Maria de Sixena (Osca) es va produir despr¨¦s de la sent¨¨ncia del Jutjat d'Instrucci¨® n¨²mero 1 d'Osca, que va dictaminar que les compravendes realitzades entre les monges santjoanistes i la Generalitat el 1983 i el 1992 (56 peces per valor de 210.000 euros) i el Museu Nacional d'Art de Catalunya el 1994 (41 obres per 89.000 euros) eren il¡¤legals. El motiu: que el monestir era monument nacional des de 1923 i, per tant, aquestes peces tamb¨¦ estaven protegides i no es podien vendre. Segons la jutgessa, aplicant la Llei de Patrimoni Hist¨°ric de 1985, els retaules, calzes, pintures murals, culleres, cer¨¤miques, llibres i tots els b¨¦ns mobles eren part indissociable de l'edifici i gaudien de la mateixa protecci¨®. I ho assegurava aplicant la Llei de Patrimoni Hist¨°ric de 1985 que estableix que¡° tindran aquesta consideraci¨® els b¨¦ns mobles continguts en un immoble que hagi estat objecte d'aquesta declaraci¨® i que aquesta els reconegui com a part essencial de la seva hist¨°ria¡±.
Per¨° la hist¨°ria de les vendes de b¨¦ns culturals a Espanya ¨¦s plena d'exemples en els quals, com a Sixena, els objectes van canviar de mans malgrat pert¨¤nyer a un edifici declarat monument nacional, per la qual cosa la sent¨¨ncia, que est¨¤ recorreguda, pot portar al fet que molts municipis reclamin el seu patrimoni. Aix¨ª ho han posat de manifest dos dels conservadors del Museu de Lleida, el centre que conserva 44 de les 97 obres que la jutgessa obligava retornar a l'Arag¨® abans del 25 de juliol; una ordre que el Govern catal¨¤ ha incomplert, al¡¤legant que aquestes obres ¡ªi no les 53 que va retornar el 26 de juliol¡ª formen part del patrimoni catal¨¤ perqu¨¨ estan catalogades.
Carme Berlab¨¦, conservadora del Museu de Lleida, explica que el 1925, dos anys despr¨¦s de declarar-se monument el monestir, les monges de Sixena van vendre objectes a un antiquari de Saragossa despr¨¦s d'aconseguir el perm¨ªs de Roma i de dos ministeris, el de Gr¨¤cia i Just¨ªcia i el d'Instrucci¨® i Belles Arts, sense adduir, cap dels dos, la seva recent declaraci¨®. Perqu¨¨, segons l'experta, ¡°la protecci¨® de Sixena, tal com recull la documentaci¨® nom¨¦s parla de protegir la f¨¤brica de l'edifici, no els seus b¨¦ns¡±.
Bote de Zamora
Per la seva banda, el tamb¨¦ conservador del Museu de Lleida Albert Velasco enumera una llista d'objectes venuts d'edificis catalogats en la hist¨°ria recent d'Espanya. Com la reixa de la catedral d'Osca, avui a Torreciudad, seu de l'Opus Dei, venuda el 1969 quan l'edifici estava protegit des de 1924. O els tapissos del segle XV de la catedral de Zamora, venuts, per 900.000 pessetes, a l'Ajuntament de Madrid que els conserva en el Sal¨® de Tapissos de la Casa de Cisneros. De la mateixa prov¨ªncia ¨¦s el fam¨®s Bote de Zamora (del segle X), avui al Museu Arqueol¨°gic Nacional (MAN), que va vendre el cabildo catedralici el 1911, malgrat que era monument des de 1889. ¡°Els canonges el van vendre a l'antiquari Juan Lafora i poc despr¨¦s l'Estat el va adquirir pel mateix preu, cosa que demostra que la venda de b¨¦ns originaris de monuments era freq¨¹ent, no era il¡¤legal, ja que haurien impugnat la venda i l'haurien recuperat¡±, assegura Velasco, que apunta un altre exemple: el de Santa Clara d'Astudillo, a Pal¨¨ncia. Monument des de 1931, aix¨° no va impedir que l'any seg¨¹ent es vengu¨¦s el cadirat del seu cor. Va acabar repartit entre els EUA i el MAN que conserva quatre elements del segle XV. No menys simptom¨¤tica ¨¦s la hist¨°ria de Sant Baldiri de Berlanga (S¨°ria), un edifici protegit des de 1917. Despr¨¦s de denunciar l'arrencada i venda de les pintures rom¨¤niques a l'antiquari Le¨®n Levi, la just¨ªcia va determinar el 1925 que els frescs eren independents de l'esgl¨¦sia i es podien vendre. Avui es poden veure fragmentats a Boston, Nova York, Indianapolis, Barcelona o Madrid.
Cap reclamaci¨®
En cap dels casos s'han reclamat aquests objectes. Tampoc una taula que el 2003 va comprar l Estat en una subhasta per 90.000 euros i que va dipositar al Museu del Prado. Es tracta de La Nativitat, realitzada per l'anomenat Pintor de Sixena (actiu entre 1515 i 1520), que rep el seu nom precisament per aquesta pintura del retaule major del pante¨® reial del monestir de Sixena. Des del museu asseguren que no tenen res a dir sobre Sixena; que ning¨² els ha reclamat la pintura. Nom¨¦s que l'obra ¡°va ingressar com a adquisici¨® del Ministeri de Educaci¨®, Cultura i Esports de l'any 2003¡±.
¡°La venda d'objectes pertanyents a monuments protegits ha estat habitual. Per aix¨° sorpr¨¨n que s'apliqui la llei de forma tan estricta en el cas de Sixena¡±, apunta Berlab¨¦, mentre Velasco remarca que ¡°tots els museus espanyols conserven peces en aquesta situaci¨®. Si ens posem estrictes, desmuntarem les col¡¤leccions; hi ha molts b¨¦ns que han sortit de monuments nacionals sense perm¨ªs del ministeri¡±.
Per la seva banda, Luis Grau, director del Museu de Le¨®n i d'ICOM Espanya (Consell Internacional de Museus, segons les seves sigles en angl¨¨s), assegura que sempre hi ha hagut reclamacions, com ¨¦s el cas de la Dama d'Elx, que es demana des de la localitat alacantina. ¡°No totes s¨®n viables, cada cas ¨¦s diferent. A m¨¦s, a Espanya hi ha pocs casos en els quals s'hagi acudit als tribunals i molts menys els que s'hagin guanyat¡±.
Per a l'especialista, que diu que no parla com a president de l'ICOM sin¨® com a expert, ¡°la compravenda dels b¨¦ns de Sixena no ¨¦s un cas normal, ja que la majoria de centres espanyols han creat les seves col¡¤leccions en processos anteriors com la desamortitzaci¨® del segle XVIII, quan les lleis eren unes altres¡±. I prossegueix: ¡°Hi ha dos judicis. Socialment, la sent¨¨ncia que obliga a retornar els objectes pot obrir moltes coses que estan tancades, com la caixa de Pandora; judicialment, la llei ¨¦s una, i, agradi o no, cal complir-la¡±. Quant al trasllat de les pintures murals que reclama l'Arag¨®, Grau assegura que ¡°qualsevol operaci¨® preservar¨¤ les pintures¡±, per¨° confia ¡°que no s'arribi a aquest extrem i que les coses es recondueixin¡±.
Les peces m¨¦s valuoses segueixen a Lleida
La Generalitat i la direcci¨® del MNAC van ordenar embalar i traslladar les 53 peces fora del museu a un magatzem proper per evitar la foto de la policia enduent-se les obres al no complir-se l'ordre de la jutgessa de lliurar-les abans del 25 de juliol. Al final, van viatjar a Sixena l'endem¨¤, despr¨¦s d'una reuni¨® del Govern catal¨¤. Es va incidir que s'enviaven nom¨¦s les peces no catalogades, les menys valuoses; les mateixes que el conseller de Cultura, Santi Vila, va voler lliurar a l'Arag¨® tres mesos abans, per¨° l'oposici¨® d'Esquerra Republicana ho va impedir.
Les 44 peces restants que Catalunya no ha retornat ¡ªles m¨¦s importants i valuoses, entre les quals hi ha caixes sepulcrals de priores del monestir¡ª, romanen al Museu de Lleida, on ning¨² ha donat l'ordre de preparar-les per viatjar. Des de 1999, aquestes obres, m¨¦s les 113 de les parr¨°quies de l'Arag¨® Oriental que tamb¨¦ s¨®n objecte de litigi entre les dues comunitats, i la resta de la col¡¤lecci¨® formen part del patrimoni catal¨¤, despr¨¦s de ser catalogades pel Consell.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
Arxivat A
- Santa Maria de Sixena
- Monestirs
- Art rom¨¤nic
- Patrimoni art¨ªstic
- Art medieval
- Patrimoni eclesi¨¤stic
- Edificis religiosos
- Conservaci¨® art
- Esgl¨¦sia cat¨°lica
- Hist¨°ria art
- Cristianisme
- Religi¨®
- Icomos
- Unesco
- Monuments
- Patrimoni hist¨°ric
- ONU
- Organitzacions internacionals
- Relacions exteriors
- Patrimoni cultural
- Cultura
- Art