Les surrealistes eclipsades
Victoria Combal¨ªa reivindica el paper de dones com Valentine Hugo, Nancy Cunard i Kiki de Montparnasse en el moviment art¨ªstic d¡¯inicis del segle XX
Hi ha per¨ªodes de l¡¯art en qu¨¨ els seus protagonistes desborden intensitat. Un d¡¯ells ¨¦s el surrealisme, en el qual pintors, escriptors i artistes en general semblen haver viscut la vida al l¨ªmit, sense prejudicis ni convencionalismes. Despr¨¦s d¡¯estudiar durant deu anys i publicar el 2013 un llibre sobre Dora Maar, la fot¨°grafa i amant de Pablo Picasso, per¨° tamb¨¦ una de les creadores m¨¦s interessants i intenses del surrealisme, semblava normal que la cr¨ªtica d¡¯art Victoria Combal¨ªa es fix¨¦s en les seves germanes petites, un pom de dones que han quedat eclipsades pels seus companys i amics masculins, per¨° que van exercir un paper destacat en la creaci¨® de les primeres d¨¨cades del segle XX. Valentine Hugo, Nancy Cunard, Peggy Guggenheim, Kiki de Montparnasse (l¡¯¨²nica d¡¯origen humil de les sis), Maria-Laure de Noailles i Joyce Mansour s¨®n les protagonistes de Musas, mecenas y amantes. Mujeres entorno al surrealismo (Elba), un llibre bell en el qual queda pal¨¨s l¡¯amor per l¡¯art per aquest grup de dones fascinants i desinhibides.
"Entorn dels creadors surrealistes, sempre apareixen dones assistint a esdeveniments, signant manifests, com a xicotes, amants, c¨°mplices i companyes, per¨° nom¨¦s de forma puntual, se les anomena en els peus de fotos, apareixen en els caf¨¨s, en els viatges o les festes. Com Valentine Hugo, esposa de Jean Hugo, amiga ¨ªntima de Coucteau i bojament enamorada de Breton; Peggy Gugenheim com la dona de Marc Ernst, Nancy Cunard com l¡¯amant de Louis Aragon, per la qual va voler su?cidar-se o Kiki de Montparnasse, la m¨¦s simp¨¤tica i disbauxada, que va ser amant de Man Ray que la va fotografiar en m¨²ltiples ocasions i va acabar sent el s¨ªmbol de la boh¨¨mia parisenca. Per aix¨° m¡¯interessava investigar les seves vides i comprovar que van fer moltes coses per elles mateixes". Per aix¨°, Combal¨ªa no ha incl¨°s personatges com Gala en el seu llibre. "Era molt antip¨¤tica per gaireb¨¦ tothom. Era molt perversa, una persona que no enlluernava per la seva bondat i nom¨¦s era generosa amb Salvador Dal¨ª, el seu marit, del qual va ser la gerent, per¨° no va fer res m¨¦s. ?s una musa cl¨¤ssica", explica.
Les protagonistes del llibre s¨®n dones superactives i van realitzar m¨²ltiples activitats. Com Valentine Hugo, que va ser escen¨°grafa amb el seu marit, per¨° tot el reconeixement se¡¯l van endur ell. Era una il¡¤lustradora molt bona de llibres. Mentre que Kiki de Montparnasse era una cantant reconeguda. "Era una gran professional i l¡¯¨²nica per la qual sentia gelosia Edith Piaf", apunta l¡¯autora. La mecenes m¨¦s activa, a part de Peggy Guggenheim, que va encunyar l¡¯esl¨°gan que calia comprar un quadre cada dia, va ajudar molts artistes a sortir del jou nazi, com Breton a qui va pagar una mensualitat durant el seu exili americ¨¤, va descobrir Pollock i va reunir una gran col¡¤lecci¨® d¡¯art que es pot veure en el lloc que va ser casa seva a Ven¨¨cia (al jard¨ª de la qual est¨¤ enterrada juntament amb els seus gossos), va ser, segons l¡¯autora, Maria-Laure de Noailles. "Ella i el seu marit van pagar per endavant una obra a Dal¨ª que va utilitzar els diners per comprar-se la primera barraca de Portlligat. Tamb¨¦ va ajudar Picasso i va finan?ar a Luis Bu?uel La edad de oro amb 260.000 francs despr¨¦s de veure el 1929 Un perro andaluz. Un suport que els va suposar l¡¯expulsi¨® dels cercles socials de l¡¯alta burgesia parisenca".
Per¨° la que Combal¨ªa reconeix que li desperta m¨¦s simpatia ¨¦s Nancy Cunard, "era poeta, periodista i durant la Guerra Civil va destacar per la seva milit¨¤ncia a favor de la Rep¨²blica i va escriure cr¨°niques com les de Hemingway, encara que no va ser tan valorada. Va criticar els camps de refugiats i va ajudar els republicans exiliats. Va ser molt rupturista. Era una enamorada de la cultura africana i va mantenir una relaci¨® amb el m¨²sic de ra?a negra Henry Crowder, per la qual cosa va ser desheretada per la seva fam¨ªlia".
Tamb¨¦ comparteixen aficions: gaireb¨¦ totes beuen, fumen opi i tot tipus de drogues i s¨®n bastant lliures en la seva vida sexual. "?s el normal, ja que l¡¯ambient art¨ªstic i la creaci¨® estava molt unit a les drogues. Peggy no bevia per¨° els seus marits eren uns borratxos i ella, segons es d¨®na a entendre en totes les seves biografies, era molt prom¨ªscua, gaireb¨¦ una nimf¨°mana, que comprava tothom qui volia", explica la cr¨ªtica.
Algunes van ser titllades de boges, com Kiki de Montparnasse i Nancy Cunard. "Eren dones independents, amb molt car¨¤cter i desinhibides amb comportaments contraris als normals per la burgesia, a la classe de la qual pertanyien la majoria. Ser diferent t¨¦ els seus problemes", explica l¡¯autora que considera que no existeixen dones com elles en l¡¯actualitat. "Que compleixin amb tots els seus requisits cap. La societat dels anys 20 i 30 no ¨¦s la d¡¯ara. Potser Francesca Thyssen, la filla del bar¨®. Em consta que fa molt pels artistes, per¨° desconec si la seva vida sentimental ¨¦s tan intensa com la d¡¯elles", conclou.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.