El valor, en euros, de Sixena
Les monges haurien de pagar m¨¦s d'1,7 milions pels 97 b¨¦ns i les pintures, si la just¨ªcia els acaba donant la ra¨®
M¨¦s enll¨¤ del valor de culte que tenen els objectes religiosos, les obres d'art de l'esgl¨¦sia adquireixen un valor econ¨°mic des del moment en qu¨¨ entren al mercat de l'art. En el cas dels 97 b¨¦ns del monestir de Sixena pels quals litiguen l'Arag¨® i Catalunya el valor ¨¦s clar: el que va pagar la Generalitat el 1992 i el MNAC el 1994 a les monges santjoanistes; unes quantitats que, actualitzades, haurien d'abonar les religioses si la just¨ªcia els acaba donant la ra¨® en ¨²ltima inst¨¤ncia.
En les sent¨¨ncies emeses per dos jutjats d'Osca no s'esmenta aquest valor econ¨°mic ni la seva compensaci¨®, per¨° des del Govern catal¨¤ asseguren que en tractar-se d'una operaci¨® de compravenda ¡°s'hauria de restituir l'import corresponent¡±, tot i que sostenen que ¡°no s'analitzar¨¤ aquest escenari fins que hi hagi una sent¨¨ncia ferma en els dos casos¡±. La xifra a pagar seria superior als 1,7 milions d'euros, segons c¨¤lculs d'aquest diari.
Les alienacions dels 97 objectes es van produir en tres moments: el 1983 es van pagar 10 milions de pessetes per 44 peces que es van dipositar al Museu de Lleida; entre les quals, les tres tombes de fusta policromada del segle XV valorades en vuit milions. El 1992 es van pagar 25 milions de pessetes m¨¦s per 12 objectes que la Generalitat va comprar i va dipositar al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC); entre elles, dues portes de fusta pintada amb escuts del segle XIII per les quals es van pagar 18 milions de pessetes. La tercera compra la va fer el MNAC el 1994 despr¨¦s de pagar 14,8 milions de pessetes per 44 objectes, entre ells dos fragments de pintura mural de Mateu Ferrer del segle XVI valorats en 8,2 milions. En total: 49.855.000 pessetes (299.634 euros), que actualitzats segons el c¨¤lcul fet a partir dels ¨ªndexs de l'Institut Nacional d'Estad¨ªstica (INE) ascendirien a 632.477 euros.
Dues condicions
Belles Arts va autoritzar el 1951 arrencar les pintures que eren al monestir de Sixena i restaurar les extretes el 1936. Al document es demana a Ainaud que ¡°totes quedaran sota la cust¨°dia de la diputaci¨® provincial d'Osca fins al moment en qu¨¨ s'hagi restaurat el monestir i es traslladin all¨¤¡±. Al juliol, Ainaud respon Osca: ¡°L'Ajuntament sempre va estar disposat a retornar les pintures¡±. I continua: ¡°No veig possible gestionar el lliurament a Osca sense que existeixin dues condicions: que es reintegrin a l'Ajuntament les despeses que s'han fet... i que en el moment d'efectuar el trasllat es trobi constru?da a Osca o en una sala que tingui les mateixes dimensions¡±. 65 anys despr¨¦s de la carta, segueixen sense donar-se les condicions, ja que a la sala capitular de Sixena no s'han solucionat els problemes d'humitats i filtracions d'aigua.
I les pintures murals? En l'altre plet que enfronta Catalunya i l'Arag¨® no existeix un valor econ¨°mic fixat, perqu¨¨ les pintures no es van arribar a comprar. S¨ª que existeix, des de desembre del 1992, un contracte de comodat ¡ªsignat el mateix dia en qu¨¨ es va tancar la compra dels objectes, cosa que explica l'alt preu que se'n va pagar ¡ª, entre les monges i la Generalitat per exhibir-les, en el qual no estipula un preu. Durant el judici celebrat a Osca el MNAC va aportar un document (que la jutgessa no va acceptar i que ¨¦s objecte de recurs) en el qual s'¡°acreditava que el valor de les pintures era incalculable, per¨° en tot cas superior al mili¨® d'euros¡±.
Existeix una valoraci¨® dels treballs d'arrencada el 1936 i el trasp¨¤s i instal¡¤laci¨® de les pintures realitzats als anys cinquanta del segle XX. A l'Arxiu Nacional de Catalunya (ANC) es conserven documents de Joan Ainaud de Lasarte, director dels Museus d'Art entre el 1948 i el 1985, sobre aquest assumpte. L'agost del 1949, despr¨¦s de recordar que va caldre arrencar les pintures ¡ªespecificant que les de l'esgl¨¦sia i altres depend¨¨ncies no es van extreure perqu¨¨ estaven sota la teulada ¡ª demana a l'Ajuntament que aprovi un pressupost de 118.000 pessetes (resultat de multiplicar 900 euros de mitjana pels 132 metres de pintura) per traspassar-les, ¡°ja que la classe de cua emprada en l'arrencada es podreix amb el temps¡±.
El t¨¨cnic assegura que la Direcci¨® General de Belles Arts ha donat perm¨ªs amb la condici¨® que ¡°l'Ajuntament pagui el trasp¨¤s i instal¡¤laci¨® d'aquestes pintures¡± i que si ¡°un dia s'arrib¨¦s a restaurar el monestir i es jutg¨¦s imprescindible instal¡¤lar-hi les pintures, l'Ajuntament seria indemnitzat d'aquest dispendis¡±.
El juliol del 1951, en una carta adre?ada a la Diputaci¨® d'Osca, Ainaud afegeix dos conceptes m¨¦s a aquesta xifra: 125.287 pessetes per les despeses d'arrencada i trasllat el 1936, incloent-hi jornals i materials, i 90.792 pessetes m¨¦s per les despeses del muntatge de les pintures traspassades als arcs. En total, 334.079 pessetes. Una quantitat que, establint el mateix c¨¤lcul anterior, segons l'INE, seria de 113.348 euros actuals.
Tots aquests conceptes farien una xifra superior als 1,7 milions d'euros. A aquest total caldria sumar-hi una altra quantitat. El MNAC, segons fonts properes al museu, est¨¤ valorant el cost de la conservaci¨®, exposici¨® i seguretat de les pintures murals des que s'exhibeixen fins ara, perqu¨¨, en l'hipot¨¨tic cas que s'hagin de lliurar a l'Arag¨®, es compensi.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.