Alta cirurgia per a la portalada de Ripoll
Eliminar la resina ennegrida d'una intervenci¨® anterior, principal escull de la restauraci¨® d'aquesta obra del segle XII
Restaurar un b¨¦ patrimonial ¨¦s el m¨¦s semblant a una intervenci¨® quir¨²rgica. Els t¨¨cnics no nom¨¦s es vesteixen amb bata, guants i m¨¤scara i fan servir instruments m¨¨dics com bistur¨ªs i cotons, a m¨¦s de ginys com aspiradors o aparells de rajos l¨¤ser (no X), sin¨® que se'ls demana tanta precisi¨® i destresa com als millors cirurgians. No es tracta d'intervenir a vida o mort, per¨° gaireb¨¦, ja que un mal diagn¨°stic i una mala execuci¨® pot ser letal per al futur del b¨¦ patrimonial i acabar destruint-lo. En el cas d'obres d'excepcional rellev¨¤ncia aquesta responsabilitat ¨¦s m¨¤xima.
?s el que passa a les tasques de conservaci¨® i restauraci¨® que es duen a terme des del setembre a la portalada rom¨¤nica del monestir de Santa Maria de Ripoll del segle XII ¡ªentre la conquesta de Lleida, el 1148, i la mort de Ramon Berenguer IV, l'any 1164¡ª, un gran arc triomfal d'onze metres de llarg per set d'alt totalment esculpit amb imatges religioses; una aut¨¨ntica ¡°B¨ªblia en pedra¡±, considerada com l'escultura rom¨¤nica m¨¦s important de Catalunya, per la qual cosa totes les precaucions adoptades s¨®n poques. Per aix¨°, abans d'intervenir s'han fet estudis intensos per saber com actuar que inclouen un mapatge per determinar totes i cadascuna de les alteracions que al llarg dels segles han patit les 310 peces de gres tallades que formen part d'aquesta famosa fa?ana. Les an¨¤lisis dutes a terme per l'empresa Patrimoni 2.0 de la Universitat de Barcelona han perm¨¨s con¨¨ixer els diferents tipus de pedra utilitzats i com han evolucionat al llarg dels segles. Per exemple, els m¨¦s argilencs s'han degradat m¨¦s.
Colors del segle XII i barrocs
La intervenci¨® m¨¦s complicada de tota la portalada t¨¦ a veure amb la seva figura m¨¦s important: el Crist que la presideix al centre de l'estructura. Segons els estudis preliminars s'ha pogut comprovar que sota la crosta negra hi ha restes de policromia de diferents ¨¨poques, l'original del segle XII (quan tota la portalada estava pintada de colors virolats) i restes d'una altra posterior d'¨¨poca barroca, molt m¨¦s fosca. A la barba i la corona de la figura de Crist, a m¨¦s, s'han localitzat dos tipus de daurats diferents. El dilema ¨¦s si cal eliminar la resina i la capa barroca per recuperar el color rom¨¤nic. El tema ¨¦s delicat: ¡°Ho decidir¨¤ una comissi¨® d'experts perqu¨¨ hi hagi consens¡±, explica Sol¨¦.
A tothom li impressiona estar prop d'alg¨² fam¨®s. Estar a deu cent¨ªmetres del rostre del Crist en majestat que corona aquesta enorme obra, tamb¨¦. Des de dalt de la bastida ¨¦s dif¨ªcil contenir les ganes de tocar el rostre d'aquesta figura de mirada tranquil¡¤la que vigila tothom qui accedeix al temple. Est¨¤ a l'espera que arribi el seu torn per passar per quir¨°fan i veure qu¨¨ amaga sota la seva capa de crosta negra fruit de l'envelliment de la resina acr¨ªlica que es va aplicar a tota la portalada en l'¨²ltima restauraci¨® del 1964 duta a terme per l'Institut Central de Conservaci¨® i Restauraci¨® de Madrid, considerada llavors la millor soluci¨®. ¡°?s f¨¤cil jutjar a posteriori, per¨° en aquell moment era la millor opci¨®¡±, explica ?ngels Sol¨¦, directora del Centre de Restauraci¨® de B¨¦ns Mobles de la Generalitat que supervisa els treballs (130.100 euros) realitzats per l'empresa Arcovaleno SL que assenyala que se'n van aplicar 14 capes per protegir la superf¨ªcie i que no l'han deixada respirar. ¡°S'eliminaran totes excepte la m¨¦s profunda per no deixar desprotegida la pedra¡±, assegura.
Despr¨¦s de con¨¨ixer les alteracions i patologies els treballs van comen?ar al setembre i est¨¤ previst que acabin al desembre. Fins ara s'ha actuat en un quart dels 80 metres quadrats de la superf¨ªcie esculturada, en la qual ¨¦s evident la difer¨¨ncia entre l'abans i el despr¨¦s, sobretot en les escultures superiors, les m¨¦s llunyanes a l'acci¨® humana i m¨¦s protegides de la climatologia, com les vestidures dels 24 ancians de l'Apocalipsi que es dirigeixen cap a Jesucrist.
Les cinc persones que coneixen m¨¦s b¨¦ cadascun dels racons d'aquesta obra s'esmercen amb el bistur¨ª per eliminar la resina ennegrida despr¨¦s d'estovar-la aplicant hisops amb acetona (que no aporta humitat a la pedra per la seva alta volatilitat). Abans han dessalat la pedra amb ap¨°sits de cel¡¤lulosa impregnats amb aigua desionitzada. Despr¨¦s ve la maquin¨¤ria dura: el raig l¨¤ser que a for?a de feixos de llum aconsegueix eliminar, despr¨¦s de fixar la intensitat, qualsevol rastre de brut¨ªcia.
Hi haur¨¤ un tercer tractament. El microabras¨ªmetre que llan?ar¨¤ grans de sorra a pressi¨® sobre la zona de les arquivoltes de la portalada, la zona en la qual les escultures estan m¨¦s ben conservades i on ¨¦s possible llegir les inscripcions que parlen dels personatges i les escenes representades. ¡°La neteja est¨¤ generant un resultat espectacular, estan aflorant detalls que la brut¨ªcia ha ocultat per la qual cosa al desembre ser¨¤ possible fer una nova lectura de la portalada¡±, rebla Sol¨¦. El proper projecte: una reproducci¨® en 3D feta amb drons que permetr¨¤ con¨¨ixer l'obra des d'una nova perspectiva.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.