Picasso torna al MNAC
El museu exposa 40 obres del pintor al costat de les pintures murals rom¨¤niques
Fins al 2007 el Museu Nacional d¡¯Art de Catalunya (MNAC) no va penjar a les seves parets una obra de Pablo Picasso. Va ser Dona amb barret i coll de pell, una pintura del 1937 que l¡¯Estat havia dipositat despr¨¦s de la daci¨® en pagament de cinc milions d¡¯euros que havia realitzat Abertis. Per celebrar-ho el museu va reunir, durant uns mesos, altres obres, filles del mateix pare, perqu¨¨ el retrat de Marie-Th¨¦r¨¨se Walter no es trob¨¦s sol. Per¨° la relaci¨® de Picasso amb el MNAC ve de lluny. El malagueny va visitar el MNAC al setembre del 1934, un dia abans de la seva marxa definitiva d¡¯Espanya. Havia anat a con¨¨ixer la sala en la qual s¡¯exposarien les 22 obres de l¡¯artista que l¡¯Ajuntament de Barcelona acabava de comprar al col¡¤leccionista Llu¨ªs Plandiura; un projecte que mai no es va arribar a realitzar.
Picasso va aprofitar la seva visita, segons recorden les cr¨°niques period¨ªstiques, per con¨¨ixer la col¡¤lecci¨® d¡¯art rom¨¤nic; unes obres que sens dubte el van influir des d¡¯aquest moment. 82 anys despr¨¦s d¡¯aquella visita, el MNAC reuneix en l¡¯exposici¨® ¡°Picasso rom¨¤nic¡±, organitzada juntament amb el Museu Picasso de Par¨ªs i comissariada per Juan Jos¨¦ Lahuerta i Emilia Philippot, 40 olis, dibuixos, cer¨¤miques i escultures de l¡¯artista que s¡¯exposen en tres ¨¤mbits de les sales rom¨¤niques, la millor col¡¤lecci¨® de pintura mural del m¨®n, a m¨¦s d¡¯un conjunt de documents in¨¨dits, llibres, fotografies, cartes i postals que li van enviar amics com Joan Mir¨® o Joan Vidal Ventosa, amb imatges d¡¯obres rom¨¤niques, que il¡¤lustren aquesta relaci¨® i inter¨¨s pel rom¨¤nic, sobretot els seus signes i s¨ªmbols senzills per¨° potents. ¡°No es tracta de veure les difer¨¨ncies o semblances entre les pintures medievals i les obres de Picasso sin¨® les resson¨¤ncies, ja que una de les principals caracter¨ªstiques de l¡¯obra de Picasso ¨¦s la seva capacitat de transformar qualsevol influ¨¨ncia en alguna cosa pr¨°pia¡±, va explicar Lahuerta.
L¡¯exposici¨® arrenca el 1906, quan Picasso s¡¯instal¡¤la a G¨®sol, als Pirineus (on segurament va veure la talla rom¨¤nica de la mareded¨¦u amb el nen que forma part de la col¡¤lecci¨® del MNAC); un moment en el qual l¡¯obra del pintor experimenta un retorn al primitiu, com a reacci¨® al seu anterior per¨ªode rosa, despr¨¦s de descobrir l¡¯art egipci, ib¨¨ric, afric¨¤ i rom¨¤nic. ¡°Un moment en el qual s¡¯acabar¨¤ imposant un nou llenguatge que eludir¨¤ la imitaci¨® del model a favor de la frontalitat i el hieratisme, caracter¨ªstiques de la pintura rom¨¤nica¡±, explica el cocomissari i que t¨¦ un dels seus punts culminants en Les senyoretes d¡¯Aviny¨® del 1907 que no ha viatjat a Barcelona, per¨° s¨ª que ho han fet alguns dels retrats previs d¡¯aquesta obra com Bust d¡¯home en el qual mostra un proc¨¦s de mascaritzaci¨®.
El segon eix tracta el tema de la crucifixi¨®, present en moltes de les obres rom¨¤niques i que Picasso va conrear al llarg de la seva dilatada producci¨® pict¨°rica. La primera ja apareix en una obra quan tenia 12 anys, realitzada a la Corunya, per¨° sobretot entre el 1930 i el 1937. No hi ha dubte de les resson¨¤ncies si es contemplen les meravelloses figures de fusta articulades del davallament de Santa Maria de Ta¨¹ll del segle XIII (que s¡¯han mogut a la sala del Crist en Majestat de Sant Climent de Ta¨¹ll) i les crucifixions desarticulades de Picasso, com la pintada el 1932 inspirada en el retaule de Gr¨¹newald, que gaireb¨¦ mai han viatjat atesa la seva extrema fragilitat, ja que estan realitzades sobre paper.
El tercer ¨¤mbit gira entorn de les m¨¤scares, calaveres i cranis humans i d¡¯animals que de manera transversal recorren l¡¯obra picassiana. Aqu¨ª destaca el retrat de Dora Maar (que es converteix en la quarta parella de l¡¯artista que apareix representada en les obres que han viatjat des de Par¨ªs) en el qual els trets facials es distribueixen de forma aleat¨°ria. El 1957 va realitzar una s¨¨rie de naturaleses mortes protagonitzades per calaveres en la qual les formes es redueixen a la m¨ªnima expressi¨®, en qu¨¨ de vegades nom¨¦s mant¨¦ signes i incisions de gran pot¨¨ncia simb¨°lica. Aquests picassos es poden veure en l¡¯¨¤mbit de les pintures de Sant Pere de Sorpe, en qu¨¨ juntament amb una barca de pescadors o una anunciaci¨® el pintor medieval va realitzar una crucifixi¨® i als peus de la creu, una calavera. ¡°Tothom quan la veu diu que sembla de Picasso¡±, afirma Lahuerta. L¡¯exposici¨® estar¨¤ oberta fins al 26 de febrer vinent.
El ull esquerre de el Pantocrator
Una mostra de la cultura visual excepcional i la capacitat de percepci¨® de Picasso protagonitza una an¨¨cdota viscuda pel pintor en 1962. Quan l'arquitecte Xavier Busquets que treballava amb ell en els esgrafiats de el Colegio de Periodistas li va ensenyar una fotografia realitzada per Francesc Catal¨¤-Roca per a un cartell publicitari d'un ull i part del rostre de el Cristo en Majestad de Sant Climent de Ta¨¹ll.
Despr¨¦s de veure-la, el pintor, perplex, li va preguntar: De quin pantocr¨¤tor es tracta. No pot ser el de Ta¨¹ll?¡±. I de forma immediata va buscar entre els seus llibres una reproducci¨® de la imatge. ¡°Ara ho entenc, ha invertit la imatge convertint l'ull dret en l'esquerre¡±. I va encertar, perqu¨¨ el fot¨°graf va explicar en el seu llibres de mem¨°ries que li agradava m¨¦s la imatge que resultava de ¡°mirar la diapositiva a l'inrev¨¦s¡± i per aix¨° va invertir l'original.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.