Casament doble al Teatre Lliure
Llu¨ªs Homar repr¨¨n, ara com a director, ¡®Les noces de F¨ªgaro¡¯, per celebrar els 40 anys de la instituci¨®
Casament doble al Lliure: s'estrena divendres el remuntatge de Les noces de F¨ªgaro, de Caron de Beaumarchais, un dels espectacles emblem¨¤tics i de m¨¦s ¨¨xit del col¡¤lectiu, que va dirigir el 1989 Fabi¨¤ Puigserver (mort el 1991). Ara s'ha encarregat de tornar-lo a posar en escena, adequant-lo als temps que corren i amb un nou repartiment, el que llavors va ser el protagonista, Llu¨ªs Homar.
Es podria dir que les dobles noces s¨®n, de fet, triples: a les dues de F¨ªgaro (l'antiga i la nova) cal afegir-hi les noces de rob¨ª del Lliure, que amb aquest espectacle celebra el 40¨¨ aniversari de la seva fundaci¨®. El mateix divendres l'actual director del Lliure i un dels seus noms hist¨°rics, Llu¨ªs Pasqual, far¨¤ un brindis de commemoraci¨®.
Escollir Les noces de F¨ªgaro per a l'ocasi¨® t¨¦ molt de sentit: no ¨¦s nom¨¦s un dels grans espectacles de Puigserver ¨Cque va ser l'¨¤nima del Lliure¨C i el primer a tenir versi¨® en castell¨¤ i anar de gira per Espanya, sin¨® que aquella primera vegada el va representar un elenc ¨Cla cr¨¨me de la companyia¨C en estat de gr¨¤cia, i el muntatge va suposar d'alguna manera una culminaci¨® de l'¡°estil Lliure¡±. La reposici¨®, a m¨¦s, t¨¦ l'afegit del retrobament emotiu entre Homar, Pasqual i el record de Puigserver.
¡°Em va semblar que es tractava de sumar, d¡¯afegir-hi coses, des de l¡¯ofici i l¡¯impuls vital, aportar el que hem apr¨¨s del teatre i de la vida des de llavors¡±
¡°?s dif¨ªcil resumir els sentiments que tot aix¨° provoca, remou moltes coses, tot aix¨° ¨¦s una part molt important de qui s¨®c jo com a persona i com a actor¡±, explica Llu¨ªs Homar, ¡°¨¦s com tornar a casa els pares¡±.
Les noves noces s'estrenaran a la seu del Lliure a Montju?c (les antigues es van representar al teatre hist¨°ric de Gr¨¤cia), a la sala que porta el nom, precisament, de Fabi¨¤ Puigserver, i que ell mateix va dissenyar.
¡°Va ser al Pasqual a qui se li va acudir la bon¨ªssima idea de tornar a fer el muntatge de Fabi¨¤, i a mi em va sorprendre¡±, continua. ¡°Per¨° en veure la gravaci¨® d'aquell espectacle vaig tenir la sensaci¨® que era traslladable a l'¨¨poca actual, i ¨¦s que Fabi¨¤ va ser un mestre, un avan?at al seu temps i una personalitat total del teatre. D'altra banda, jo no volia que tornar a muntar les noces fos com fer arqueologia teatral, perqu¨¨ han passat 28 anys de l'estrena, encara que fos el mateix frase a frase, una simple substituci¨® d'actors; em va semblar que es tractava de sumar, d'afegir-hi coses. Des de l'ofici i des de l'impuls vital, aportar el que hem apr¨¨s del teatre i de la vida des de llavors. Amb la base del teatre de Fabi¨¤ ¨Cla seva saviesa hi segueix estant present¨C i la traject¨°ria del Lliure, per¨° alhora com si no s'hagu¨¦s fet abans. I q¨¹estionant-ho tot¡±. El resultat ha estat que les noves noces ¡°s¨®n un 90% el que eren, per¨° ens les hem fet nostres¡±.
Homar descriu el segell Lliure, encunyat llavors, i del qual eren una s¨ªntesi les noces i altres? muntatges com?Al vostre gust, ¡°una cosa di¨¤fana i generosa d'esperit¡± i de manera m¨¦s material: ¡°Quan la nata munta¡±.
L'espectacle el posa ara ell en escena amb actors diferents. Nom¨¦s hi ha una persona que va ser, en part, en el muntatge original, M¨®nica L¨®pez, que va substituir Emma Vilarasau, embarassada, en la versi¨® en castell¨¤ de l'espectacle que va girar per Espanya. Va fer de Susana i ara ¨¦s la comtessa Almaviva.
M¨¦s enll¨¤ de les implicacions sentimentals, Les noces de F¨ªgaro ¡°¨¦s una obra que no te l'acabes, i ara aix¨° ho penso fins i tot m¨¦s que llavors, quan la vam estrenar¡±. Puigserver ¡°estava enamorat de Beumarchais i de les seves?Noces de F¨ªgaro (Le mariage de Figaro), que considerava una obra mestra¡±. La pe?a es va escriure molt poc abans de la Revoluci¨® Francesa i est¨¤ amarada del que es respirava llavors. Fins al punt, recorda Homar, que Llu¨ªs XVI la va considerar ¡°detestable¡± i va dir que no es muntaria mai (en canvi, Danton la va lloar). Es va estrenar finalment a la Com¨¦die Fran?aise el 1784, despr¨¦s de passar cinc vegades pels censors. El 1789 Mozart va estrenar a Viena la seva famosa versi¨® oper¨ªstica.
¡°A banda de les idees ¨Crevolucion¨¤ries i fins i tot feministes¨C, l'obra ¨¦s una meravella t¨¨cnica", recalca Homar, "i ¨¦s que Beumarchais era fill de rellotger i rellotger ell mateix. Poques vegades s'ha vist una trama tan perfecta, a m¨¦s de tan divertida. S'adverteixen darrere les ombres de Shakespeare i Moli¨¨re. ?s una obra que vol parlar, des de la com¨¨dia, sobre la condici¨® humana, i ho fa amb grandesa. I amb un personatge immens: F¨ªgaro¡±. Ara l'interpreta Marcel Borr¨¤s; Joan Carreras fa de comte Almaviva, i en el repartiment hi figuren alguns veterans, com Manel Barcel¨® i el gran Oriol Gen¨ªs. Com ha estat per a Homar dirigir alg¨² en el personatge que feia ell mateix? ¡±Molt curi¨®s, jo sempre vaig pensar que jo no era l'actor idoni per fer de F¨ªgaro, vaig haver de lluitar molt i, en canvi, en veure la gravaci¨®, he pensat que era molt bo. El Marcel ho fa amb molta tranquil¡¤litat. Aquests nois d'ara s¨®n molt millors del que ho ¨¦rem nosaltres. He intentat ajudar-lo per¨° sense marcar-li un to, que sigui el seu. ?s meravell¨®s en aquesta professi¨® quan pots passar el testimoni¡±.
Llu¨ªs Pasqual: ¡°Un torrent de sentiments¡±
Per Llu¨ªs Pasqual Les noces de F¨ªgaro era una opci¨® clara a l'hora de decidir reestrenar un espectacle cl¨¤ssic del Lliure. "Els que estem vius podem seguir fent teatre, aix¨ª que semblava millor recuperar un muntatge d'alg¨² que ja no hi fos. Aquesta era una obra que li agradava molt al Fabi¨¤. Beaumarchais, Mozart, tenen aquest mateix color humanista que tenia ell".
Les noces, destaca, "van ser emblem¨¤tiques tamb¨¦ per ser la primera traducci¨® que vam fer al castell¨¤ i la primera producci¨® que va fer temporada a Madrid. Va anar de gira i va tenir una llarga vida". Pasqual explica que en revisar-la li va seguir semblant extraordin¨¤ria i va pensar que s'adaptava al nou Lliure fins i tot millor que a l'antic.
Aquestes Noces,?reflexiona, "s¨®n el mateix per¨° no s¨®n el mateix. S¨®n el mateix perqu¨¨ ¨¦s la mateixa com¨¨dia divertida, aguda, amb mala llet. I no ho s¨®n perqu¨¨ ja ning¨² ¨¦s el mateix, i la nostra respiraci¨® ha canviat. I hi ha una altra urg¨¨ncia, i un altre punt de vista. Homar abans la respirava des de dins i ara ho fa des de fora. ?s molt important l'edat amb qu¨¨ fas l'obra. Fabi¨¤ la va fer m¨¦s jove del que ¨¦s ara Llu¨ªs Homar".
Sobre el segell Lliure, Pasqual diu: "S¨ª, aqu¨ª hi ¨¦s, una manera artesana, neta, de relacionar-se amb el text i amb el p¨²blic". Del que li provoca que es torni a fer l'obra, assenyala: "S'ajunten moltes coses, moltes emocions. Intentem no deixar-nos arrossegar, no dir-nos res. Intentem ser el m¨¦s brit¨¤nics possible, sense ser-ho. ?s un torrent de sentiments".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.