La fascinaci¨® de Dal¨ª per les tres dimensions, en una exposici¨®
El Museu de Figueres reuneix sis d¨ªptics creats entre el 1972 i el 1978
La fascinaci¨® de Salvador Dal¨ª per crear il¡¤lusions ¨°ptiques utilitzant la ci¨¨ncia i la t¨¨cnica queda plasmada en l'exposici¨® temporal que aquest dijous es va inaugurar al Teatre-Museu Dal¨ª de Figueres (Alt Empord¨¤). Dal¨ª. Estereosc¨°pies. La pintura en tres dimensions?reuneix sis d¨ªptics, ¨¦s a dir, sis parells d'olis estereosc¨°pics creats entre el 1972 i el 1978, amb els quals els visitants podran veure els sorprenents resultats dels invents del geni empordan¨¨s, ¡°guiat des de petit per la seva obsessi¨® d'ensenyar a mirar, de crear il¡¤lusions diferents de la realitat i fer que les persones busquin diferents maneres de veure la realitat¡±.
Les innovacions t¨¨cniques de l'¨°ptica van interessar molt el pintor, aix¨ª com els descobriments biol¨°gics relacionats amb el m¨®n de les matem¨¤tiques. A la fi del 1964 se centra a investigar sobre la banya del rinoceront i les corbes logar¨ªtmiques que se'n deriven i l'estructura dels ulls de les mosques. Aix¨° el va portar a afirmar que gr¨¤cies a aquesta recerca es descobreix la pintura en la tercera dimensi¨®.
El catalitzador van ser les obres del pintor i gravador holand¨¨s barroc Gerrit Dou (1613-1675), que Dal¨ª va descobrir en una exposici¨® a Par¨ªs, en qu¨¨ havia fet duplicats de les seves pintures. Segons explicava l'anterior director del museu, Antoni Pitxot, l'artista giron¨ª estava conven?ut que no es tractava de simples c¨°pies, sin¨® que les pintures s'havien de contemplar juntes. Les va estudiar al detall i va comprovar que hi havia petites difer¨¨ncies entre elles. En algun moment, va comprar dues obres de Dou: La visita del metge i La puntaire, coneguda tamb¨¦ com a?Retrat de la mare de Rembrandt. L'estudi de l'obra de Dou i de la t¨¨cnica estereosc¨°pica el va portar a deduir que aquest autor feia servir lents especials i miralls per crear una sola pintura, i es va convertir en l'iniciador d'aquesta t¨¨cnica.
Punts focals divergents
L'estereosc¨°pia es produeix ¡°quan dues imatges gaireb¨¦ id¨¨ntiques per¨° amb un punt de vista focal diferent s'adapten a la visi¨® dels ulls. La visi¨® d'un ull ¨¦s diferent de la de l'altre, de manera que amb l'ajuda de diferents aparells el cervell suma les dues imatges i crea la il¡¤lusi¨® de profunditat o tercera dimensi¨®¡±, va explicar aquest dijous Montse Aguer, directora dels museus Dal¨ª.
A partir d'aquest principi, Dal¨ª realitza parells de pintures, on representa una imatge de manera gaireb¨¦ id¨¨ntica, per¨° des de punts focals divergents per produir efectes de tercera dimensi¨® en la mirada de l'espectador. Per aconseguir un efecte de relleu perfecte despla?a lleugerament el centre de cadascuna de les imatges en relaci¨® amb els ulls de l'espectador; mai s¨®n dues c¨°pies id¨¨ntiques. Els colors de les imatges tamb¨¦ canvien, de vegades, de forma bastant evident.
Els visitants podran veure sis exemples d'olis sobre tela d'aquesta t¨¨cnica que, tot i que s¨®n coneguts, no s'havien exposat mai junts. Entre les obres hi ha?Dal¨ª aixecant la pell del mar Mediterrani per ensenyar a Gala el naixement de Venus, del 1978;?L'estructura de l'ADN, del 1975-76, i Segons 'Les Menines' de Vel¨¢zquez, al voltant de 1975-76, inspirada en el pintor sevill¨¤ del que deia que ¡°tenia un tipus de pintura fotogr¨¤fica¡±. Al costat de cada composici¨® s'han instal¡¤lat uns dispositius que permeten veure la tridimensionalitat. ¡°Hem adaptat al segle XXI els mecanismes que Dal¨ª proposava als anys setanta per mirar les seves obres estereosc¨°piques¡±, va destacar Aguer.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.