La Sala Beckett es capbussa en el Mediterrani i la seva crisi
El cicle Mar de Miralls arrenca amb una jove i vital ¡®Odissea¡¯
A Fernand Braudel li hauria entusiasmat la proposta: una capbussada hist¨°rica, m¨ªtica, art¨ªstica, social i pol¨ªtica en el Mediterrani, aquest mar de mars que l'historiador de l'escola dels Annales va mostrar com un espai complex i canviant en el qual des de fa segles la gent viatja, pesca, comercia, intercanvia idees, somnis i esperances, lliura guerres i s'ofega. Amb una Odissea esc¨¨nica (Odisseus, de la companyia Teatre Tot Terreny), que ¨¦s tota una declaraci¨® de principis a la vista dels drames marins que veiem cada dia, arrenca divendres a la nova Sala Beckett del Poble Nou el cicle Mar de Miralls?(fins al 5 de febrer), que inclou cinc espectacles, una exposici¨® fotogr¨¤fica sobre l'emigraci¨® al Mediterrani, diverses xerrades, tallers i una trobada entre dramaturgs i refugiats i emigrants.
El cicle, que presenta propostes tan variades com un muntatge sobre el drama dels emigrants subsaharians que malviuen esperant per saltar la tanca de Melilla, i un altre sobre la dificultat de viure a cavall de dues cultures, com l'amaziga (berber) i la catalana, s'organitza en col¡¤laboraci¨® amb l'Institut Europeu de la Mediterr¨¤nia (IEMed), compta amb el col¡¤lectiu RUIDO Photo i d¨®na suport a la campanya Casa nostra, casa vostra.
¡°Cal preguntar-se qu¨¨ ¨¦s ?taca, el lloc d¡¯arribada i d¡¯acollida, sens dubte, per¨° potser tamb¨¦ la independ¨¨ncia o que ens deixin votar¡±, afirma el director d¡¯¡®Odisseus¡¯
¡°Amb aquesta proposta sobre els fluxos d'emigraci¨® al Mediterrani¡±, assenyala Toni Casares, director de la sala, ¡°intentem comen?ar a fer realitat una cosa que est¨¤ present en la declaraci¨® d'intencions de la nova Beckett, que ¨¦s organitzar cicles tem¨¤tics a partir de detectar inquietuds i temes de debat en la societat. Volem aproximar-nos a aquestes q¨¹estions no amb el model cl¨¤ssic d'espectacle i activitat complement¨¤ria, sin¨® amb una proposta realment integrada de reflexi¨®¡±. Casares, que destaca que han triat partenaires rigorosos com l'IEMed, recalca que Mar de Miralls fuig de la imatge d'un cert Mediterrani t¨°pic, alegre i meridional, i ofereix la cara menys amable d'aquesta zona geogr¨¤fica, ¡°lluny, per entendre'ns, de les can?ons de Serrat¡±. El punt de partida, subratlla, ¨¦s que el Mediterrani ¡°no ¨¦s nom¨¦s punt de trobada, sin¨® de conflicte¡±.
Odisseus, amb 17 actors i 5 m¨²sics, ¨¦s una bona manera de comen?ar no nom¨¦s per com de pertinent resulta per al cicle, amb tants refugiats i emigrants afrontant els perills del mar com ho va fer l'heroi hom¨¨ric, sin¨® perqu¨¨ l'espectacle ¡°d¨®na veu a gent molt jove¡±. El director d'Odisseus?¨¦s Quimet Pla, cofundador de Comediants, al capdavant d'una companyia joven¨ªssima. ¡°Es combinen l'experi¨¨ncia i traject¨°ria de Quimet amb l'energia dels actors; i el muntatge que ofereixen, a partir de l'Odissea d'Homer, resulta molt sui generis, potent i vigoritzant¡±, apunta Casares. L'espectacle, diu, porta la marca de Comediants: teatre d'objectes, molt moviment, m¨²sica en directe, ball, expressi¨® corporal...
¡°Intentem fer l'Odissea completa, per¨° per raons de pressupost ens saltem alguns episodis com el de l'entrada a l'infern i tamb¨¦ deixem de banda altres que quedarien avorrits, com el dels lot¨°fags¡±, explica el joglar Quimet Pla. ¡°Per¨° l'essencial hi ¨¦s, el Mediterrani, el vaixell, Circe, Calipso i tal¡±. En preguntar-li si far¨¤ de Polifem, per l'edat, riu amb ganes: ¡°No, no actuo, aix¨° ho deixo en mans d'aquesta gent amb tanta marxa¡±. Les aventures d'Ulisses s'escenifiquen amb el suport de t¨¨cniques de circ, dansa i m¨²sica. Per Pla, les relacions de l'Odissea amb la crisi de refugiats s¨®n moltes. I va m¨¦s enll¨¤: "Cal preguntar-se qu¨¨ ¨¦s ?taca, el lloc d'arribada i d'acollida, sens dubte, per¨° potser tamb¨¦ la independ¨¨ncia o que ens deixin votar".
Casares tamb¨¦ destaca del cicle la companyia Obsken¨¦ (resident a la Beckett), que presenta De carenes al cel a partir del 18 de gener fins al 5 de febrer. El t¨ªtol designa el navegar amb l'obra viva per dalt. L'espectacle, dirigit per Judith Pujol, tracta sobre la relaci¨® amb el Mediterrani des de la creaci¨® pluridisciplin¨¤ria: text, projeccions i m¨²sica en directe.
Tres espectacles m¨¦s es podran veure divendres i dissabtes durant tres setmanes consecutives: El rey del Gurug¨² (20 i 21 de gener), Nador (27 i 28 de gener) i Sous la plage (3 i 4 de febrer). El primer mostra el drama de l'emigraci¨® a trav¨¦s dels ulls d'un gos, el Marley, adoptat com a gos guardi¨¤ del campament a la muntanya de tr¨¤nsit del Gurug¨², que domina Melilla, per Abdul, un subsahari¨¤ que intenta saltar la tanca per entrar a Europa. Nador, de CorCia Teatre, basada en l'obra liter¨¤ria de Laila Karrouch, catalana d'origen amazic, aborda les diferents maneres de veure l'amor, la lleialtat, la feminitat i la sexualitat. Pel que fa a Sous la plage, de Marc Villanueva i Gerard Valverde, ¨¦s un mon¨°leg interpretat pel periodista refugiat sirianopalest¨ª Mohammad Bitari i elaborat a partir de les seves experi¨¨ncies personals.
En conjunt, una proposta excel¡¤lent per descobrir, si encara no ho han fet, la nova Sala Beckett.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.