Care Santos guanya el Nadal i Xavier Theros, el Pla
Santos novel¡¤la sobre la culpa i el perd¨®, i Theros guanya amb una obra polic¨ªaca
El pes de la culpa, la necessitat de l¡¯oblit (o no) i l¡¯obligaci¨® del perd¨®. Sobre aquestes coordenades s¡¯han hagut de moure al llarg de la seva exist¨¨ncia les cinc dones que es retroben el 1981 despr¨¦s de 30 anys d¡¯amistat i un succ¨¦s que de petites les va unir i va marcar alhora. Elles protagonitzen la novel¡¤la Media vida, amb la qual ahir l¡¯escriptora Care Santos va obtenir a Barcelona el 73¨¨ premi Nadal, el deg¨¤ de les lletres castellanes, dotat amb 18.000 euros i que convoca l¡¯editorial Destino. La gala liter¨¤ria tamb¨¦ va permetre celebrar el debut com a novel¡¤lista de l¡¯antrop¨°leg i poeta Xavier Theros, que, aprofitant els seus coneixements com a cronista de Barcelona (com mostra en l¡¯edici¨® catalana d¡¯aquest diari), construeix una hist¨°ria detectivesca sobre una s¨¨rie de crims infantils durant la revolta popular de la Jam¨¤ncia del 1843 a La fada negra, amb la qual va guanyar el 49¨¨ premi Pla (6.000 euros).
Com ¨¦s habitual en l¡¯estrat¨¨gia dels grans premis depenents del Grup Planeta, Santos (Matar¨®, 1970), compleix els requisits: autora de la casa i fins i tot catapultada per aquesta (Desig de xocolata va ser premi Ramon Llull el 2014), domini d¡¯una literatura de caire popular i notable suport d¡¯uns lectors fidels d¡¯ampli espectre, que si escau es tradueix en una notable traject¨°ria en la narrativa juvenil (amb t¨ªtols amb m¨¦s de 70.000 exemplars venuts), la traducci¨® de la seva obra a 22 idiomes i, amb el Nadal, una dotzena ja de guardons (l¡¯Ateneu Jove de Sevilla el 1999 o dues vegades l¡¯Edeb¨¦, el 2003 i el 2015, entre altres). La recent adaptaci¨® televisiva, en format de minis¨¨rie, de la seva novel¡¤la Habitacions tancades (2011) ha refor?at aquest cert reconeixement medi¨¤tic d¡¯aquesta escriptora biling¨¹e, ass¨ªdua, a m¨¦s, entre el professorat de tallers d¡¯escriptura.
¡°Tota novel¡¤la ha de partir d¡¯una hist¨°ria poderosa¡±, assegura Santos, cosa que aquesta prolixa autora (amb una desena de novel¡¤les, mitja dotzena de llibres de relats i dos de poesia, aix¨ª com d¡¯una infinitat de miscel¡¤l¨¤nies i coautories) ha practicat des del seu primer volum publicat, quan tenia 25 anys: Cuentos c¨ªtricos. Tant la necessitat d¡¯explicar com l¡¯estrat¨¨gia per fer-ho, les deu a la seva ¨¤via, Teresa Pujol¨¤, que li explicava hist¨°ries familiars carregades de suspensos i girs, base de la seva ¨²ltima novel¡¤la, Diamant blau (2015), publicada a Destino.
Tots aquests recursos s¨®n a Media vida, on cinc dones es retroben en la Barcelona del 1981, on han arribat amb m¨¦s o menys fortuna a l¡¯Espanya que discuteix el nou rol protagonista de la dona. Totes elles viuen marcades per uns successos que van viure 30 anys enrere, un estiu que es van veure obligades a passar en un internat i on un innocent joc de peces va acabar en una petita trag¨¨dia que les unir¨¤ per sempre. El pes del pas del temps i del passat en la vida d¡¯un ¨¦s el gran cord¨® umbilical de l¡¯obra de Santos.
L¡¯¨²nica trag¨¨dia del capit¨¤ Ll¨¤tzer Llampades, protagonista de la novel¡¤la guanyadora del Pla, ¨¦s que el seu vaixell va sotsobrar i per aix¨° viu en la Barcelona del 1848 reconvertit en policia i amb el desagradable cas d¡¯una s¨¨rie d¡¯assassinats de nens. La ciutat est¨¤ immersa en les revoltes populars de la Jam¨¤ncia, mescladissa de viol¨¨ncia social i contra el centralisme borb¨°nic que va acabar amb el bombardeig de Barcelona pel general Prim, episodis que Theros (Barcelona, 1963) coneix b¨¦, com tota la hist¨°ria d¡¯una ciutat que ha reflectit en t¨ªtols com La sisena flota a Barcelona (premi Huertas Claver¨ªa 2010) o Barcelona, secretos a la vista, entre altres. ?s la faceta m¨¦s popular d¡¯un home de lletres, creador juntament amb Rafael Metlikovez del duet Accidents Polipo¨¨tics i traductor al castell¨¤ de Carles Porta i Albert S¨¢nchez Pi?ol.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.