Colita conclou la seva hist¨°ria d¡¯amor amb el flamenc
La fot¨°grafa resumeix en 79 instant¨¤nies tot el seu treball sobre el g¨¨nere, des del 1962 fins al 2000, en una mostra a l¡¯Alhambra
¡°Per mi aquesta ¨¦s la millor exposici¨® que he fet en la meva vida i per aix¨° he decidit que la meva hist¨°ria amb el flamenc s¡¯acabar¨¤ aqu¨ª perqu¨¨ ¨¦s el colof¨® perfecte¡±. Aix¨ª de clar ho t¨¦ Isabel Steva (Barcelona, 1940) despr¨¦s d¡¯inaugurar avui dijous a l¡¯Alhambra Colita. Flamenco. El viaje sin fin, una mostra que reuneix 79 fotografies en blanc i negre realitzades entre el 1962 i el 2000. La m¨¦s completa que ha realitzat l¡¯artista sobre un g¨¨nere al qual ha tornat intermitentment a la seva carrera. Una hist¨°ria que va comen?ar el 1962 quan la jove fot¨°grafa i periodista va comen?ar a retratar els gitanos dels ravals de Barcelona, als barris de Somorrostro i Montju?c; encara que la veritable fiblada es va produir un any m¨¦s tard durant el rodatge de Los Tarantos, de Francesc Rovira i Beleta.
¡°Veure ballar Carmen Amaya i Antonio Gades en el rodatge d¡¯aquella pel¡¤l¨ªcula va ser decisiu en la meva carrera. El flamenc em va enlluernar i, especialment, la parella que va formar despr¨¦s Gades i Cristina Hoyos. Per mi Cristina ¨¦s la millor bailaora del segle XX, els seus bra?os s¨®n incomparables¡±, recorda Colita durant el muntatge de l¡¯exposici¨®, que es podr¨¤ veure a Granada, a la capella del palau de Carles V, fins al 6 de maig. La seva autora insisteix que la mostra, organitzada pel Patronat de l¡¯Alhambra i del Generalife, que espera que es presenti en altres seus dins i fora d¡¯Espanya, queda tancada amb les instant¨¤nies d¡¯artistes com Martirio, Miguel Poveda, Estrella Morente o Mayte Mart¨ªn.
¡°Entre altres coses perqu¨¨ estic jubilada i aix¨° vol dir que ja no accepto clients, per¨° segueixo fent el que em dona la gana, com sempre. Ara el que faig ¨¦s: ¡®Mira el que veig quan surto de passeig¡¯. Vaig amb la c¨¤mera petita a la butxaca i, sobre la marxa, faig el que em ve de gust¡±, explica l¡¯artista, que va rebre el Premi Nacional de Fotografia el 2014 i el va rebutjar per la ¡°inexistent¡± pol¨ªtica cultural del Govern.
Encara que est¨¤ plena de grans artistes, l¡¯exposici¨® no va sobre noms sin¨® sobre moments ¨ªntims del flamenc i els seus paisatges. Especialment aquells que Colita va captar amb la seva c¨¤mera durant un viatge que va realitzar per Andalusia amb el seu sis-cents i en el qual els flamencs li van obrir les portes de casa seva. S¨®n artistes que ja formen part de la hist¨°ria del flamenc com Manolo Caracol, Antonio Mairena, Lola Flores, Chocolate, Fernanda y Bernarda de Utrera, T¨ªa Anica la Piri?aca o Jos¨¦ Menese. La comiss¨¤ria de la mostra, Concha G¨®mez, ha seleccionat les instant¨¤nies entre les 400 que Colita ha realitzat durant gaireb¨¦ cinc d¨¨cades i n¡¯ha destacat sis que s¡¯exhibeixen en c¨°pies de gran format (130 x 180 cent¨ªmetres) i en les quals apareixen el guitarrista i compositor Paco de Luc¨ªa, el cantant de flamenc Antonio Mairena, les bailaoras Carmen Amaya, Regla Ortega, i Gades juntament amb Cristiana Hoyos, a m¨¦s d¡¯una bella platja d¡¯El Puerto de Santa Mar¨ªa (Cadis).
Ara, l¡¯artista que es va encarregar de fixar la imatge de la gauche divine de Barcelona a la d¨¨cada dels seixanta, est¨¤ bolcada en la investigaci¨® de les fot¨°grafes pioneres del segle XIX (treball que publica al web La Lamentable) i a la seva biblioteca, que inclou uns 700 llibres de fotografies realitzades per dones. ¡°A Barcelona ja no queda ning¨² div¨ª ni tampoc gauche. Aix¨° va ser un castell de focs artificials, com una broma entre amics, i el div¨ª es queda en el meu record. La societat actual ¨¦s de mal gust i malvada. Estic tan escandalitzada pel tema de Bimba [els atacs a Internet a la fam¨ªlia Bos¨¦ despr¨¦s de la mort de la model i cantant] i tinc tan mal cos que agafaria aquests tipus pels ous... Que la gent digui aquestes barbaritats amb tant odi em fa pensar que estic envoltada de salvatges¡±, conclou Colita, tan clara i sincera com sempre ha estat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
M¨¢s informaci¨®n
Arxivat A
- Antonio Gades
- Carmen Amaya
- Cristina Hoyos
- Fotografia blanc i negre
- Exposicions temporals
- Colita
- Fotografia
- La Alhambra
- Granada
- Flamenc
- Art isl¨¤mic
- Palaus
- Exposicions
- Arts pl¨¤stiques
- Agenda cultural
- Andalusia
- Edificis singulars
- Patrimoni cultural
- Estils musicals
- Hist¨°ria art
- M¨²sica
- Arquitectura
- Agenda
- Esdeveniments
- Cultura