El Moritz Feed Dog perfila la seva identitat entre personalitats i mites de la moda
El festival de documentals de moda s¡¯inaugura dijous amb un retrat sobre Franca Sozzani, la llegend¨¤ria editora de 'Vogue Italia'
Un dels principals objectius del Moritz Feed Dog, el festival de documentals de moda de Barcelona, ¨¦s mostrar com la moda crea identitat, segons ha defensat des de la primera edici¨® Charo Mora, responsable de la programaci¨®. En aquesta tercera convocat¨°ria, que comen?a dijous als multicines Aribau, ¨¦s el mateix festival el que perfila la seva identitat apostant per documentals que mostren tots els costats de la moda, des de la creaci¨® d¡¯identitats, com les persones transg¨¨nere de Suited o els dandis que sorgeixen enmig de la mis¨¨ria angolesa a Bangaologia, the science of style, fins a la projecci¨® de mites com els Levi¡¯s 501 i la consolidaci¨® de personalitats com Franca Sozzani, l¡¯editora de Vogue que va morir el desembre passat, o els fot¨°grafs Peter Lindbergh i Rose Hartmann.
Fins ara, el festival havia inaugurat amb una pel¡¤l¨ªcula sobre un dissenyador: Raff Simons el primer any i Jeremy Scott el segon. Per¨°, tant per la qualitat del reportatge com pel moment en qu¨¨ arriba, Mora explica que aquesta edici¨® tocava comen?ar amb Franca, chaos & creation, dirigit pel seu fill, Francesco Carrozzini, i retre ¡°homenatge¡± a l¡¯editora que va transformar?Vogue Italia i la va convertir en un referent mundial. Encara que el p¨²blic no sab¨¦s itali¨¤, s¨ª que podria entendre el seu llenguatge visual, i sobre aquesta premissa, ho va apostar tot per la imatge. Aquesta clarivid¨¨ncia i n¨²meros hist¨°rics, com el dedicat al col¡¤lectiu negre quan les revistes eren patrimoni de models blanques, van mantenir Franca com a editora de l¡¯edici¨® italiana de Vogue durant 27 anys.
A m¨¦s de radiografiar els noms de les altes esferes de la moda, el festival tamb¨¦ trepitja el carrer per mostrar personalitats m¨¦s mundanes, amb treballs com Suited, dirigit per Jason Benjamin, que narra les dificultats de les persones transg¨¨nere per vestir-se?i com una sastreria tradicional de Brooklyn s¡¯ha convertit en la botiga de pelegrinatge de clients queer i trans. Despr¨¦s, hi haur¨¤ una taula rodona sobre identitat amb ?ngel Vilda, director creatiu de Brain & Beast i director de moda a l¡¯escola IDEP; Mar Llop, fot¨°grafa que ha retratat els canvis f¨ªsics de les persones transsexuals, i Sasha Leeroy, m¨²sic que explicar¨¤ la seva experi¨¨ncia.
El festival tamb¨¦ mira a l¡¯?frica, concretament a Angola, amb el documental Bangaologia, the science of style, dirigit pel cineasta i dissenyador Cor¨¦on D¨², i mostra com en aquest pa¨ªs ¡°tamb¨¦ hi ha dandis¡±, manifesta Mora. El banga ¨¦s un estil individual per destacar entre la massa i brillar enmig de la mis¨¨ria. La seva manera de vestir els construeix una aparen?a que ¡°els dona un espai en un sistema on no hi ha lloc per a ells¡±, afegeix Mora. El treball posa de relleu la import¨¤ncia de l¡¯est¨¨tica a l¡¯?frica, independentment del nivell de recursos.
Per¨° d'identitats tamb¨¦ en crea el certamen Miss Vene?uela, una instituci¨® en aquest pa¨ªs, que s¡¯ha convertit en un ascensor social per a noies d¡¯origen humil. De fet, s¨®n moltes les Miss Univers que han sortit d¡¯aquest concurs, que es destapa a fons a To be a miss, dirigit per Edward Ellis, Flor Salcedo i Aaron Woolf. Despr¨¦s de la projecci¨®, el p¨²bic podr¨¤ conversar amb Patr¨ªcia Soley-Beltran, doctora en Sociologia del G¨¨nere per la Universitat d¡¯Edimburg i guanyadora del Premi Anagrama d¡¯Assaig amb Divinas! Modelos, poder y mentiras. Ella aportar¨¤ ¡°la part te¨°rica i reflexiva sobre el culte al cos i la bellesa en la nostra societat¡±, diu Mora.
El festival sempre ha tingut clar que no tot en el m¨®n de la moda ¨¦s bonic. Per aix¨°, cada edici¨® dedica un espai a parlar de sostenibilitat i innovaci¨® amb una mirada positiva. El documental que presenta en aquesta edici¨® ¨¦s Out of fashion, que acompanya la dissenyadora d'Est¨°nia Reet Aus en el seu viatge per canviar les regles de la moda. Ella est¨¤ especialitzada en upcycling, la t¨¨cnica de crear dissenys nous a partir de peces de roba descartades, i creu que la moda r¨¤pida tamb¨¦ podria aprofitar m¨¦s b¨¦ els seus recursos. Despr¨¦s de la sessi¨®, hi haur¨¤ una taula rodona amb professionals alineats amb aquestes tesis: Elena Salcedo, autora de Moda ¨¦tica para un futuro sostenible (GG 2014) i professora a l¡¯IED de moda ¨¨tica i sostenible: Santi Mallorqu¨ª, director general d¡¯Organic Cotton Colours, i Marcel¡¤la Vidal Gabarr¨®, directiva de Fitex i membre d¡¯ECUval Project.
Dels onze t¨ªtols de la nova edici¨®, sis s¨®n estrenes a Espanya. A m¨¦s de Franca, chaos & creation i Bangaologia, the science of style, tamb¨¦ es veuran per primer cop Dries, un retrat ¨ªntim d¡¯un dels dissenyadors que m¨¦s s¡¯allunya de les regles del sistema, Dries van Noten; The incomparable Rose Hartman, sobre la fot¨°grafa que va introduir l¡¯objectiu de la seva c¨¤mera en els moments m¨¦s ¨ªntims de les sales VIP; Peter Lindbergh: the eye, la hist¨°ria del fot¨°graf que va emmarcar l¡¯era de les supermodels; i The 501 Jeans: Stories of an original, sobre els llegendaris texans que transcendeixen classes socials, amb la responsable de l¡¯arxiu de la firma, Tracey Panek, que participar¨¤ en una conversa despr¨¦s de la projecci¨® amb la periodista Noelia Collado.
Abans de comen?ar la tercera edici¨® d¡¯un festival que va n¨¦ixer de la m¨¤ dels creadors de l¡¯In-edit, el festival de documentals de m¨²sica, les expectatives s¨®n bones. ¡°?s l¡¯edici¨® amb m¨¦s activitats paral¡¤leles¡±, diu Mora, que explica que el festival t¨¦ un ¡°creixement org¨¤nic, volem arribar lluny i durar molt de temps¡±. Com van fer amb l'In-edit, des de l'organitzaci¨® tamb¨¦ miren cap a Madrid i altres ciutats per cr¨¦ixer en el futur.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.