El revers de la fotografia
El Macba inaugura una exposici¨® comissariada pel seu exdirector Bartomeu Mar¨ª amb material de l'Arab Image Foundation
Per l'artista liban¨¨s Akram Zaatari (Sid¨®, 1966) ¨¦s tan important l'anvers d'una fotografia, en el qual es representa i immortalitza el que la c¨¤mera ha captat a trav¨¦s de l'objectiu, com el revers, en el qual poden apar¨¨ixer notes, dates o incid¨¨ncies que tenen molt a veure amb les escenes i persones fotografiades. Tamb¨¦ els signes que el pas del temps va deixant en el suport aporten informaci¨®. ¡°I si una foto ha estat vint anys dins d'una cartera tamb¨¦ ¨¦s important¡±, va explicar ahir l'artista durant la presentaci¨® d'Akram Zaatari. Contra la fotografia. Hist¨°ria anotada de l'Arab Image Foundation, que inaugura el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), en la qual es poden veure una vintena d'obres, o millor dit, de s¨¨ries d'obres, creades en els ¨²ltims 20 anys per Zaatari, a partir del fons fotogr¨¤fic, m¨¦s de 600.000 fotografies, de l'Arab Image Foundation (AIF).
Aquesta entitat, fundada per artistes i fot¨°grafs el 1997 despr¨¦s de la guerra del L¨ªban, ha recuperat, reunit i custodiat des de llavors imatges que parlen d'un relat alternatiu a l'hegem¨°nic sobre la hist¨°ria de l'Orient Mitj¨¤ i el Nord d'?frica i que no t¨¦ res a veure amb la imatge que transmeten els viatgers i estrangers. De fet, hi ha una imatge de Zaatari que ho resumeix: La construcci¨® de les classes, del 2017, basada en una foto de la fam¨ªlia Homsi, a les pir¨¤mides d'Egipte el 1923, en la qual els servents nom¨¦s hi apareixen per mantenir quiets els camells mentre es fa la foto. Per aix¨°, Zaatari enfosqueix amb esprai el rostre dels treballadors. Malgrat tot, l'artista assegura que si li interessa la hist¨°ria local ¨¦s per ¡°explicar la hist¨°ria global. Qui decideix qu¨¨ ¨¦s local i qu¨¨ no ho ¨¦s? Aix¨° ¨¦s un discurs provinci¨¤¡±.
Des del 1997 l'AIF ha reunit una infinitat de col¡¤leccions de tot tipus: des d'instant¨¤nies propiet¨¤ries fins a cuidades composicions d'estudi. Totes juntes ¨Ci aquesta ¨¦s la import¨¤ncia d'aquesta instituci¨®¨C?construeixen una imatge del que podr¨ªem anomenar identitats col¡¤lectives en una regi¨® que es defineix, actualment, amb paradigmes conflictius.
¡°Jo no vetar¨¦ ning¨²¡±, diu Barenblit
"No comparteixo la visi¨® de la Plataforma Assemble¨¤ria d'Artistes de Catalunya (PAAC), una entitat que, per cert, t¨¦ la seu al Macba. Mentre jo sigui director aqu¨ª no es vetar¨¤ ning¨². Negar l'autoria del projecte significaria cancel¡¤lar-lo. Quan jo vaig assumir la direcci¨® feia quatre anys que s'hi treballava", va explicar ahir el director del museu Ferran Barenblit, despr¨¦s de les protestes, via xarxes socials, de la PAAC per la participaci¨® de Mar¨ª en l'exposici¨® malgrat la seva desvinculaci¨® del centre despr¨¦s de dimitir per la crisi oberta per una obra censurada a?La b¨¨stia i el sobir¨¤.
¡°Qui vulgui saber una mica m¨¦s que ho pregunti abans de comen?ar amb l'explicaci¨®¡±, va dir, seri¨®s, el responsable del centre que va destacar que ¡°Mar¨ª no estar¨¤ present a Barcelona, sin¨® a Se¨¹l¡± i que aquest ¡°no cobra res per ser comissari¡±.
La mostra, en la qual es poden veure v¨ªdeos, fotografies, objectes i instal¡¤lacions, est¨¤ comissariada per Hiuwai Chu i Bartomeu Mar¨ª, exdirector del centre fins al 2015, que coordinar¨¤ l'exposici¨® el 2018, quan viatgi al Museu d'Art de Corea, que dirigeix Mar¨ª des de la seva pol¨¨mica sortida del Macba.
La interessant proposta de Zaatari ¨¦s, sense ser-ho, un recorregut cronol¨°gic per aquest conjunt d'imatges tractades per l'artista. De fet, no s'hi exposa cap original, sin¨® que les fotografies serveixen com a base per als treballs del liban¨¨s. Arrenquen amb instant¨¤nies dels anys trenta, quaranta i cinquanta de la s¨¨rie El vehicle, en qu¨¨ la modernitat arriba al m¨®n ¨¤rab a trav¨¦s de l'autom¨°bil, on sorprenen aquests moderns ¨¤rabs retratats amb els seus cotxes, en un ambient que s'assembla molt al de les societats europees o americanes de llavors. Zaatari, seguint els seus plantejaments, exposa tamb¨¦ el revers, on podem veure el nom dels protagonistes i el lloc o la data en qu¨¨ es van fer les fotos.
L'exposici¨® continua amb Objectes d'estudi, del 2006, fotografies a escala monumental realitzades a l'estudi fotogr¨¤fic Shehrazade, en la qual es reprodueix la riquesa del lloc de treball d'Hashem el Madani, a la ciutat libanesa de Saida; perdut despr¨¦s de la seva mort, per¨° conservat per sempre en uns calaixos blancs impol¡¤luts situats al mig de la sala.
En una de les sales m¨¦s grans s'exposa Faces to faces, en qu¨¨ es mostren, ampliades, el resultat de diverses plaques de vidre que van acabar enganxades entre si i fetes pel fot¨°graf Antranick Anouchian el 1940, en concret les que mostren soldats francesos amb civils de la comunitat de Tr¨ªpoli. Entre els ¨²ltims treballs, hi ha?Arqueologia, una pe?a digna del multipremiat Joan Fontcuberta, en la qual el liban¨¨s ha injectat pigment sobre una placa de vidre deteriorada despr¨¦s d'una inundaci¨® en un estudi de Tr¨ªpoli en qu¨¨ es veia la figura nua d'un atleta, ¡°per evocar l'empremta del temps¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.