¡°Ricard III ¨¦s el mal i el dolor que tots portem dins¡±
Llu¨ªs Homar encarna el malvat deforme de Shakespeare al Teatre Nacional de Catalunya
Laurence Olivier deia que si una serp pogu¨¦s conversar amb nosaltres en lloc de xiuxiuejar reconeixer¨ªem similituds amb el protagonista de Ricard III, aquest Ricard, duc de York i despr¨¦s rei que Shakespeare va convertir en gran arquetip de la vilania. El deforme malvat que no dubta a conspirar, seduir i matar per aconseguir un tron que tenia bastant lluny¨¤ torna a pujar als escenaris aquesta vegada al Teatre Nacional de Catalunya (TNC), a Barcelona, en un muntatge amb magnific¨¨ncia (sala principal, traducci¨® catalana ad hoc de Joan Sellent, adaptaci¨® de Llu?sa Cunill¨¦, 14 actors, m¨²sica en directe, steadycam, v¨ªdeo de Franc Aleu, magn¨ªfic repartiment que inclou Julieta Serrano com la duquessa de York, Carme Elias, Joel Joan, Oriol Gen¨ªs), dirigit pel mateix director del TNC, Xavier Albert¨ª, i encap?alat, en el r?le-titre, per Llu¨ªs Homar. Es pressent a l¡¯aire una primavera de gl¨°ria ¨Cparafrasejant el monstre¨C per al York i tot el seu acompanyament.
Albert¨ª ha assenyalat que aquest Ricard III, que s¡¯estrena dijous (fins a l¡¯11 de juny), ¨¦s reglamentari i molt respectu¨®s amb el text. ¡°He fet poc Shakespeare i en general d¡¯una manera que va fer que se m¡¯anomen¨¦s Turmix Shakespeare Albert¨ª¡±, va dir fent broma. ¡°L¡¯¨²nic can¨°nic abans d¡¯aquest va ser el Marc Antoni i Cle¨°patra que vaig muntar al Grec i va constituir el frac¨¤s m¨¦s espectacular de la meva vida professional¡±.
Amb totes les discapacitats necess¨¤ries
El Ricard III d¡¯Homar porta totes les discapacitats ¡°necess¨¤ries¡± per a una representaci¨® can¨°nica: ferros a la cama per pal¡¤liar els efectes d¡¯una poliomielitis, collar ortop¨¨dic, una petita gepa i deformitat dels dits de la m¨¤ esquerra. ¡°Em sento c¨°mode amb les coses que porto, no ho hem exagerat tant com Kevin Spacey. ?s veritat que el Ricard real era bastant m¨¦s normal, segons el seu esquelet, per¨° el text ens porta a aquest home inacabat¡±.
El director explica que Homar li va venir amb la proposta de Ricard III amb la idea de ¡°fer un pim pam¡±, alguna cosa sonada i sense discussi¨® possible. ¡°I aix¨ª vam arribar a aquesta maquiav¨¨l¡¤lica, diab¨°lica i fascinant partitura que ¨¦s Ricard III¡±, que ens porta ¡°a transitar per llocs insospitats de l¡¯¨¤nima humana¡±, pels quals ¡°no caminen lluny Freud i Lacan¡±.
Segons Albert¨ª i Homar, per explicar Ricard i la seva maldat, ¨¦s indispensable recordar la frase de la seva mare que hauria d¡¯haver-lo matat en n¨¦ixer. ¡°?s un ¨¦sser hum¨¤ que sap que ¨¦s repudiat, i sobre la base d¡¯aquest repudi ha d¡¯organitzar la seva vida, trobar els camins que l¡¯ajudin a suportar aquesta no-acceptaci¨® i el dolor que comporta¡±.
La idea del director i l¡¯actor ¨¦s que la vilania de Ricard no ¨¦s gratu?ta i que s¡¯articula sobre la base d¡¯aquestes raons personals i ¨Cseguint aqu¨ª el mestre Jan Kott¨C als mecanismes pol¨ªtics de poder, d¡¯alteraci¨® del poder, medievals.
¡°El gran convidat nou a la funci¨®¡±, recalca Alberti, ¡°¨¦s la consci¨¨ncia, que troba la seva millor expressi¨® en un veritable To be or not to be en el cinqu¨¨ acte en el qual Ricard busca la seva identitat¡±. Per al director, amb Ricard s¨®n possibles preguntes com perqu¨¨ un pilot depressiu tria su?cidar-se estavellant el seu avi¨® amb 150 persones m¨¦s.
Entendre Ricard ¨Ci fins i tot ser sensibles al seu curi¨®s sentit de l¡¯humor¨C no significa tenir un punt de vista compassiu sobre un assass¨ª com aquest, adverteixen Albert¨ª i Homar. Per¨° s¨ª que serveix, recalca Homar, per propiciar una reflexi¨® sobre el dolor i el mal que tots portem dins i carreguem a la nostra esquena. ¡°Part de la fascinaci¨® que provoca ¨¦s el reconeixement del mal en nosaltres mateixos¡±, apunta Albert¨ª. ¡°Qui no ha volgut ser Ricard III alguna vegada, encara que fos nom¨¦s uns minuts?¡±, afegeix Homar.
El marciment de les roses
Albert¨ª considera que ¨¦s imprescindible fer unes pinzellades sobre el context de l¡¯obra: pe?a de joventut de Shakespeare, escrita a finals del segle XV quan ha fracassat l¡¯Armada Invencible i la reina anglesa, Isabel I, busca una nova ¨¨pica i legitimitat. L¡¯obra s¡¯emmarca en la Guerra de les Dues Roses que vuitanta anys abans de Shakespeare va ensagnar el pa¨ªs i que va enfrontar dues branques dels Plantagenet, els York i els Lancaster entre batalles, decapitacions, tra?cions, deposicions (de reis) i acusacions de bruixeria. Del marciment de les dues roses, consumides per la guerra, en va sorgir la nova dinastia regnant dels Tudor.
Shakespeare va revisar la hist¨°ria d¡¯aquella salvatjada medieval des del canvi de paradigma pol¨ªtic que va suposar el Renaixement (s¡¯ha dit que el moment de canvi va ser precisament la mort de Ricard III) i ¡°passant-se la versemblan?a hist¨°rica per la inguinal¡±, en eloq¨¹ents paraules d¡¯Albert¨ª.
Entre altres coses va fer de Ricard un ecce homo quan ara s'ha pogut comprovar (gr¨¤cies a la troballa del seu esquelet sota un p¨¤rquing) que el cavaller devia ser una b¨¨stia per¨° f¨ªsicament nom¨¦s estava afectat d'una lleugera escoliosi. Tot i que l'imaginari del vil¨¤ geperut ja era anterior al bard.
Albert¨ª destaca en l¡¯obra ¡°els seus m¨²ltiples indicis de metateatralitat¡±, comen?ant per la complicitat que estableix Ricard amb el p¨²blic des del seu parlament inicial, cosa que no existia en el teatre de llavors i que predisposa l¡¯espectador a posar-se del costat del malvat.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.