L¡¯artista que va ficar Franco en una nevera exposa el cad¨¤ver de Picasso
Eugenio Merino instal¡¤la a M¨¤laga una capella ardent del pintor com a cr¨ªtica al turisme de masses
La capella ardent de Picasso quedar¨¤ oberta al p¨²blic avui dijous a la seu de l'Alian?a Francesa de M¨¤laga. No es tracta de la real, ¨¦s evident, per¨° qui ho vulgui podr¨¤ contemplar el cos del geni a la seva ciutat natal. Es tracta del nou projecte d'Eugenio Merino (Madrid, 1975), el controvertit artista que al llarg de la seva carrera ha ficat Franco en una nevera, ha esculpit un Ossama bin Laden discotequer o s'ha atrevit amb un Fidel Castro zombi. La instal¡¤laci¨® del cos de l'artista busca convertir-se en una "reflexi¨® cr¨ªtica" sobre el turisme de masses a la ciutat, una de les destinacions urbanes que m¨¦s augmenta a Espanya i que t¨¦ Picasso com un dels seus principals reclams.
"Aquest model tur¨ªstic beneficia alg¨², per¨° a nosaltres, no", reflexiona Merino, que posa l'accent en el fet que no es tracta nom¨¦s de cr¨¦ixer per cr¨¦ixer. La idea d'advertir de la transformaci¨® de M¨¤laga en una ciutat marca i d'aquest turisme "descontrolat", que entra en conflicte amb les necessitats de la poblaci¨®, arribant fins i tot a emp¨¨nyer els residents fora del centre, t¨¦ com a referents la s¨¨rie?Ciutat Picasso, de l'artista Rogelio L¨®pez Cuenca i el llibre El turista, del catedr¨¤tic californi¨¤ Dean MacCannell. A?Aqu¨ª va morir Picasso, projecte comissariat per Los Interventores, el pintor es converteix ara "en un souvenir" m¨¦s i l'exhibici¨® del seu cos simulat, en una atracci¨® tur¨ªstica en qu¨¨ els visitants es poden fotografiar. El muntatge estar¨¤ obert fins al 28 de juliol.
La figura hiperrealista d'1,64 metres d'al?ada duu una samarreta de ratlles, pantalons blancs i sabates fosques. "?s tal com el turista vol veure Picasso", precisa l'escultor. Descansa al costat d'una falsa l¨¤pida de marbre de Carrara, en la qual es llegeix, en franc¨¨s: "Aqu¨ª reposa el nostre molt estimat Pablo Picasso. 1881-1973. T'enyorem". El pintor malagueny, que va abandonar la seva ciutat natal quan era un nen i no hi va tornar mai m¨¦s, va morir a la localitat francesa de Mougins i est¨¤ enterrat al castell de Vauvenargues.
A aquesta capella ardent s'hi accedeix a trav¨¦s d'una cortina negra i un cord¨® de seguretat, tamb¨¦ negre, que separa el p¨²blic de l'objecte que est¨¤ contemplant. A l'espai anterior a la sala on reposa l'escultura (feta amb silicona, resina de poli¨¨ster, fibra de vidre, poliuret¨¤ i cabells humans), hi ha postals i imants per a la nevera que es poden comprar i un tr¨ªptic amb els colors de la bandera francesa i informaci¨® sobre els punts de la ciutat vinculats a l'artista. Una atracci¨® tur¨ªstica "de deb¨°". El fullet promet una "experi¨¨ncia espectacular", un "viatge emocionant per a tota la fam¨ªlia", des del naixement del pintor fins a la seva mort, "sense sortir de M¨¤laga".
Merino i Los Interventores han estat treballant prop d'un any en aquesta cr¨ªtica "amb humor". Per¨° l'assumpte sobre el qual es pret¨¦n alertar ¨¦s molt seri¨®s. El turisme de masses ¨¦s una cosa "que est¨¤ passant a escala global, per¨° a M¨¤laga l'afecta intensament", apunta Javier Hirschfeld, un dels dos components de Los Interventors, amb Alfonso Silva. Merino subratlla que "la massificaci¨®" a la capital de la Costa del Sol va cam¨ª de convertir-se "en un problema", com a Barcelona. "Picasso serveix per explotar la ciutat en una direcci¨® concreta. Per qu¨¨? Ell era m¨¦s coses. S'utilitzen elements populars en la direcci¨® que interessa a la ind¨²stria tur¨ªstica". Hirschfeld afegeix que Picasso es converteix, en aquesta instal¡¤laci¨®, "en l'¨²nic malagueny que pot descansar i dormir al centre de M¨¤laga".
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.