Els amics de Picasso
Una bonica (tot i que no espectacular) exposici¨® mostra la capacitat del pintor per representar la fesomia peculiar de cada persona
Recordo que Fran?oise Gilot, a La meva vida amb Picasso, afirmava que a Picasso no se li oblidava mai un detall anat¨°mic, i especialment si era sexual. I aix¨ª era. L¡¯habilitat amb la qual captava els trets d¡¯una persona era impressionant; m¨¦s que el car¨¤cter, Picasso era espl¨¨ndid en percebre i representar la fesomia peculiar de cada persona, de tal manera que, en veure un retrat del pintor malagueny i despr¨¦s la fotografia del retratat, un pensa: ¡°Com se li assembla!¡±. A m¨¦s, Picasso pintava de mem¨°ria, gaireb¨¦ mai amb el model al davant, i en diverses ocasions la model li servia de patr¨® sobre el qual realitzar les seves nombroses variacions: aix¨ª va succeir amb Marie-Th¨¦r¨¨se Walter i amb Dora Maar. A la primera la va retratar com un ¨¤ngel o com un grapat de bulbs; a la segona, com a una bellesa malenconiosa o torturada, per¨° sempre eren elles (amb alguna excepci¨® en qu¨¨, perversament, va barrejar en una sola figura les dues amants). Discrepo de qui afirma que Picasso captava l¡¯estat d¡¯¨¤nim dels seus retratats. En canvi, coincideixo amb Gertrude Stein: ¡°L¡¯¨¤nima de la gent no li interessa, cosa que vol dir que per a ell la realitat de la vida est¨¤ al cap, la cara i el cos¡±.
'Picasso. Retrats'
Museu Picasso
Barcelona
Fins al 25 de juny
Una bonica (tot i que no espectacular) exposici¨® mostra aquest tema amb obres molt refinades, molt ben penjades i ben escollides, encara que no veurem ni els millors i extremadament sensuals retrats de Marie-Th¨¦r¨¨se (almenys no a Barcelona) ni els millors de Dora Maar. Procedeix de la National Portrait Gallery de Londres, i hi ha variacions. Despr¨¦s de passar per una galeria de retrats de la seva primera ¨¨poca, on sempre destaca el magn¨ªfic retrat del seu pare de 1896, topem amb un incre?ble llen? que representa Bib¨ª-la-Pur¨¦e, personatge de la boh¨¨mia de Montmartre, exactor, secretari de Verlaine, lladre de paraig¨¹es i que va acabar com un rodamon. Procedeix d¡¯una col¡¤lecci¨® privada i nom¨¦s s¡¯havia vist a la National Gallery de Londres el 2012. Amb el seu somriure estrany i els seus ulls de boig, amb cabells llargs i una rosa al trau, est¨¤ pintat amb grans brotxades i l¡¯efecte ¨¦s torbador. Tan torbador com el de Lee Miller, bell¨ªssima model de Vogue i bona fot¨°grafa, de qui Picasso no assenyala la perfecci¨® dels seus trets ni de la seva esvelta figura sin¨®... la separaci¨® de les seves dents, tan real com els seus altres atributs.
Com que els retratats solen ser amants, marxants o ¨ªntims, veiem Cocteau, Kahnweiler en llenguatge cubista i Fernande Olivier com un cap esculpit amb una alternan?a de buits i formes protuberants, de 1909. El per¨ªode cl¨¤ssic de Picasso est¨¤ representat per un superb retrat d¡¯Olga Koklova en tons terra, on destaquen els seus llavis fin¨ªssims i la inexpressivitat de la seva persona, per¨° tamb¨¦ la seva eleg¨¤ncia. L¡¯¨²nic moviment d¡¯aquesta figura ¨¦s el dels plecs de la jaqueta, i el seu cos sembla m¨¦s d¡¯argila que de marbre, no de carn.
Hi ha una sala que sembla unida pel color de la grisalla, on en un dels costats apareix una filera de dibuixos ingrescos, meravellosos: representen Stravinsky, ?lie Faure, Max Jacob i Ambroise Vollard. Al davant, el retrat m¨¦s bonic que Picasso va fer de Maar a llapis, quan ell estava molt enamorat d¡¯ella i on capta la seva bellesa gaireb¨¦ perfecta; igual de maca est¨¤ a Dora Maar asseguda, guaix encolat a tela en qu¨¨ es fixa en els seus ulls penetrants i en els detalls del seu pentinat, amb chavitos al front (aix¨ª es duien el 1938) i ret per als cabells. Dues teles retenen l¡¯atenci¨®: s¨®n la riallera Nusch ?luard (1937) i la impressionantment s¨°bria Jacqueline Roque amb mocador (1954), retrat de la seva ¨²ltima dona, abillada ¡°a l¡¯espanyola¡± amb vestit i mocador negres, i no obstant aix¨° somrient i sensual.
No s¡¯ent¨¦n qu¨¨ hi fan els retrats dels grans mestres Vel¨¢zquez, Rembrandt o Rafael. S¨ª, els veia pr¨°xims, per¨° amb tants retrats d¡¯amics i amants, per qu¨¨ no aprofundir en aix¨°? Sembla que, faltant pr¨¦stecs, es van afegir per completar. Amb tot, l¡¯exposici¨® ¨¦s una joia, de les millors de la temporada.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.