Un Loop curt, per¨° de nivell
La 15a edici¨® de la fira de videoart homenatja els pioners
¡°Loop mira al passat per entendre el present i contribuir a forjar el futur¡±. Ho afirma Marta Ramos-Yzquierdo, responsable de Loop, la primera i possiblement ¨²nica fira de videoart del m¨®n, que celebra els 15 anys i ho fa amb una edici¨® titulada Winding the clock back, que tradu?t seria una exhortaci¨® a tornar a rec¨®rrer el cam¨ª que s'ha fet. No obstant aix¨°, m¨¦s enll¨¤ d'alguna pres¨¨ncia puntual, la selecci¨® de 45 galeries que ocupen 45 habitacions de l'Hotel Catal¨°nia Rambles, m¨¦s que una mirada cap al passat ofereix un panorama fidedigne de la creaci¨® contempor¨¤nia.
¡°La revisi¨® hist¨°rica es desenvolupa sobretot a trav¨¦s del festival, tot i que a la fira tamb¨¦ tenim importants pioners del mitj¨¤¡±, puntualitza Ramos. ?s el cas d'Esther Ferrer, que exhibeix un treball relativament recent a ?ngels, de la baguette flotant de Steina i Woody Vasulka a la finlandesa Berg i de la videodansa informatitzada que Analivia Cordeiro exposa a l'alemanya Anita Beckers. La hipn¨°tica coreografia, concebuda i interpretada per l'artista, filla de Waldemar Cordeiro, nom de refer¨¨ncia de la pintura concreta brasilera, es basa en un programa inform¨¤tic que aquesta va escriure el 1973, amb nom¨¦s 18 anys, una cosa totalment innovadora i in¨¨dita per a l'¨¨poca, que l'ha convertit en una pe?a de refer¨¨ncia per al desenvolupament de la relaci¨® entre art i inform¨¤tica.
Els n¨²meros de Loop
48 artistes de 28 nacionalitats (41,6% dones)
45 galeries de 20 pa?sos
36 d'Espanya, 4 d'Am¨¨rica, 4 d'?sia, 1 d'?frica
45 v¨ªdeos realitzats del 1961 al 2017
L'obra m¨¦s cara: 36.000 euros: Farewell Poem, de Chen Qiulin, a A Thousand Plateaus Art Space de Chengdu
L'obra m¨¦s barata: 1.750 euros: Punch, de James Rielly, a New Art Projects de Londres
Pressuposat global: 760.000 euros
Finan?ament de la Generalitat: 260.000 euros
Finan?ament de l'Ajuntament: 60.000 euros
?s un exemple del nivell al qual ha arribat el Loop, que compta amb tres artistes presents a la Biennal de Ven¨¨cia: Sasha Pirogova i Mohau Modisakeng, com a representants de R¨²ssia i Sud-¨¤frica, respectivament, i Marc ?vila Forero, que exposa en la mostra principal. Al Loop aquest jove colombi¨¤ fa doblet amb obres en dues galeries: una pe?a que reivindica el tambor com a element de lluita i rescat, a la galeria barcelonina ADN, i un v¨ªdeo fet a la Xina, prop de la finca on va cr¨¦ixer Mao, que reflexiona sobre la reforma agr¨¤ria, a la parisenca Dohyang Lee.
Encara que reuneix 45 galeries de 20 pa?sos i atreu importants col¡¤leccionistes, com la cubanovene?olana Ella de Cisneros, aquest any Loop redueix la seva durada un dia, de manera que els visitants ja no podran aprofitar el cap de setmana. Segueixen havent-hi diversos treballs compromesos, per¨° l'enfocament pol¨ªtic ¨¦s menys evident, m¨¦s subtil i farcit d'elements po¨¨tics i visuals. ?s el cas del vandalisme legitimat del col¡¤lectiu mexic¨¤ Tercerunquinto a Projectes Monclova i del relat visual entre realitat i ficci¨® que Cristina Lucas exhibeix a la madrilenya Juana de Aizpuru, present al Loop per segona vegada.
Per ser una efem¨¨ride tan assenyalada resulta estrany que hi hagi menys estrenes, nom¨¦s set, mentre que en edicions anteriors van arribar a ser m¨¦s de la meitat. En canvi, no sorpr¨¨n que, seguint la t¨°nica dels ¨²ltims anys, hi hagi cada vegada menys propostes experimentals. En aquest ¨¤mbit queden el mapamundi format per n¨²vols de la cubana Glenda Le¨®n a Senda, les p¨¤gines web de Rafael Rozendaal a Turner de Los Angeles i els inquietants ulls de Marina N¨²?ez, pionera en l'¨²s del 3D en l'art contemporani, que proposa a Roc¨ªo Santa Cruz una instal¡¤laci¨® de tres pantalles, en qu¨¨ el format digital esdev¨¦ pict¨°ric i la mirada contribueix a crear un m¨®n f¨¨rtil i viu.
Despr¨¦s d'haver superat el sostre dels 100.000 euros l'any passat, Loop torna a preus m¨¦s continguts, amb obres que en la seva majoria no superen els 10.000 euros i solen editar-se en cinc exemplars. ¡°El nombre dep¨¨n de l'artista i el galerista, per¨° suggerim que oscil¡¤lin entre les tres i les deu c¨°pies¡±, indica Carles Duran, de la galeria Senda, fundador i director de Loop, juntament amb Emilio ?lvarez, propietari d'?ngels, recordant que el protocol per a l'adquisici¨®, conservaci¨® i difusi¨® de les obres de videoart que van llan?ar fa un any s'est¨¤ implementant cada vegada m¨¦s.
Entre les novetats d'aquesta edici¨®, a m¨¦s de la reducci¨® d'un dia de fira, hi ha un cat¨¤leg m¨¦s dens amb textos de cr¨ªtics i comissaris especialment encarregats per glossar el marc i les obres exposades. Els directors de Loop van aprofitar la fira per anunciar el proper llan?ament de Videoclub, una plataforma en l¨ªnia amb car¨¤cter d'arxiu per proporcionar un marc seri¨®s i rigor¨®s on els artistes poden donar a con¨¨ixer les seves obres.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
?Tienes una suscripci¨®n de empresa? Accede aqu¨ª para contratar m¨¢s cuentas.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.