Lectures d¡¯estiu
Sempre ¨¦s bo airejar-se, sortir de l¡¯estricte ¨¤mbit de la narrativa catalana contempor¨¤nia, i rec¨®rrer a la lectura d¡¯aquells llibres que des de fa temps es tenen preparats per llegir
Encara que aquesta temporada liter¨¤ria s¡¯hagi de qualificar de molt acceptable, sempre ¨¦s bo airejar-se una mica, sortir de l¡¯estricte ¨¤mbit de la narrativa catalana contempor¨¤nia, i rec¨®rrer, per exemple, ara que comencen les vacances del per¨ªode estival, a la lectura d¡¯aquells llibres que des de fa temps es tenen preparats per llegir i que nom¨¦s vegeten a la biblioteca a l¡¯espera d¡¯una oportunitat. ?s veritat que quan s¡¯esdev¨¦ el contacte no sempre es compleixen les expectatives dipositades en cada t¨ªtol, per¨° ¨¦s dif¨ªcil imaginar que al lector que tingui previst viatjar a qualsevol pa¨ªs de l¡¯est d¡¯Europa no li sigui profitosa la lectura de La ciudad de N, de Leonid Dobychin, Tentaci¨®n, de Janos Szekely, o Historia de un estado clandestino, de Jan Karski; per a qui cregui encara en els beneficis de les zones rurals i el satisfaci informar-se de la realitat ambigua que hi trobar¨¤, cal que s¡¯aprengui de mem¨°ria l¡¯assaig de Sergio del Molino La Espa?a del silencio, que llegeixi alguna novel¡¤la d¡¯Edna O¡¯Brien, o Disturbios, de J. G. Farrell; i qui pretengui combatre la pal¡¤lidesa adquirida durant els mesos laborals i esperi els dies de sol a la platja potser li convindria con¨¨ixer Embalse, de C¨¦sar Aira, o Derrumbe, de Ricardo Men¨¦ndez Salm¨®n.
Els lectors que no puguin evitar el viatge amb la fam¨ªlia poden aprendre l¡¯art de la paci¨¨ncia amb Tobias Smollett i La expedici¨®n de Humphry Clinker, mentre que els contes de F¨ªsica familiar, de Jon Bilbao, li ensenyaran que cal dur la precauci¨® en l¡¯equipatge, i, si resulta que el parentesc que uneix el lector amb qui l¡¯acompanya ¨¦s tan sols el d¡¯amants, aleshores cal llegir El castillo de Gripsholm, de Kurt Tucholsky. Si el lector se¡¯n va de viatge i ha deixat el gos en una resid¨¨ncia canina, que no se li acudeixi endur-se¡¯n Cecil, de Manuel Mujica La¨ªnez, Pan, de Knut Hamsum, o Mi perra Tulip, de J. R. Ackerley; si t¨¦ la mala sort que algun amic o familiar no t¨¦ la salut gaire bona, li resultar¨¤ d¡¯un consol enorme La isla, de Giane Stuparich, i, si viatja sol i li plau de cometre la insensatesa d¡¯investigar a fons la sordidesa de segons quins barris, que abans llegeixi Memorias de una madame americana, de Nell Kimball, o Geishas rivales, de Nagai Kafu: a la llarga agrair¨¤ con¨¨ixer nom¨¦s liter¨¤riament el m¨®n que potser l¡¯intriga.
Si el lector, vagi on vagi i estigui amb qui estigui, t¨¦ previst posar-se al dia amb els cl¨¤ssics que sempre ha volgut llegir sense que ho hagi pogut fer, ara t¨¦ l¡¯oportunitat de con¨¨ixer El trist final d¡¯en Policarpo Quaresma, de Lima Barreto. Com que es tracta d¡¯un autor brasiler, la traducci¨® ¨¦s, evidentment, del poeta Josep Dom¨¨nec, i mai no se li agrair¨¤ prou l¡¯esfor? que inverteix a convertir en normal una literatura desconeguda.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.