Barcelona es consolida com a capital del videojoc amb gaireb¨¦ el 50% de la facturaci¨®
La capital catalana concentra el 28% de les empreses estatals, per¨° una de cada quatre no guanya diners
Barcelona es consolida com la capital del videojoc. L'any passat va acumular el 47% de la facturaci¨® del sector en l'¨¤mbit estatal, segons ha explicat aquest dimarts el secretari general de l'Associaci¨® Espanyola d'Empreses Productores de Videojocs (DEV), Antonio Fern¨¢ndez. El percentatge d'estudis que es dediquen a la flamant ind¨²stria cultural a Catalunya tamb¨¦ continua creixent, del 24,8% el 2015 al 28% el 2016. S¨®n xifres del llibre blanc que DEV presentar¨¤ a principis de la tardor i que han estat avan?ades en la 3a edici¨® del DemoDay de l'escola de videojocs de la UB, en qu¨¨ els alumnes han presentat els seus treballs. Fern¨¢ndez ha destacat que per tenir ¨¨xit al sector ¨¦s crucial l'ajuda de les administracions i la formaci¨® empresarial dels emprenedors. Una de cada quatre companyies no factura.
¡°Una de cada 10 persones al m¨®n ha jugat a un videojoc fet a Catalunya¡±
Coincidint amb la primera jornada del congr¨¦s Gamelab, els desenvolupadors i editors de videojocs de Catalunya (Devicat) han anunciat aquest dimecres que el volum de negoci que generen les empreses que integren l'entitat ¨¦s de 1.000 milions d'euros en l'¨¤mbit mundial. Devicat est¨¤ integrada per Social Point, Omnidrone, Gamelab, Novarama, Digital Legends, Ubisoft i King. "Una de cada 10 persones al m¨®n ha jugat a un videojoc fet a Catalunya", ha assegurat el president de Devicat, Xavier Carrillo-Costa, quan ha afirmat que 650 milions de persones han provat alguna de les seves produccions.
Les dades publicades per Devicat volen ser un complement al llibre blanc catal¨¤ de DEV, presentat aquest dimarts. Una dada m¨¦s: segons l'entitat, que s'acaba d'incorporar a la Plataforma de Productors Audiovisuals de Catalunya PROA, un 40% de la poblaci¨® catalana juga a videojocs.
Fa cinc anys que DEV presenta el llibre blanc dels videojocs i aquest any s'ha posat d'acord amb l'Institut Catal¨¤ de les Empreses Culturals (ICEC) per fer-ne la versi¨® catalana. La primera entrega consisteix en un filtratge de les dades que es van presentar sobre Espanya la tardor passada. Fins ara, era dif¨ªcil deduir quina era la part catalana de l'informe. Amb el nou text es pot veure que Catalunya acumulava el 2015 el 42% de la facturaci¨® estatal (217 milions d'euros) i el percentatge exacte d'empreses que hi ha a la comunitat aut¨°noma, 120.
Segons el primer llibre blanc catal¨¤ del videojoc, la ind¨²stria dona feina de manera directa a 1.678 professionals, amb una ocupaci¨® total de m¨¦s de 3.000 persones vinculades al sector a Catalunya. El 85% de les empreses actuals t¨¦ una antiguitat de menys de 10 anys. El 2% de les empreses de Catalunya concentren gaireb¨¦ el 60% de la facturaci¨®, ja que a Barcelona hi ha establerts els gegants King, Ubisoft i Gameloft. "?s important crear les condicions necess¨¤ries perqu¨¨ les empreses puguin cr¨¦ixer i aix¨ª consolidar-se", conclou l'informe sobre aquesta q¨¹esti¨®.
Fern¨¢ndez ha destacat durant la seva intervenci¨® a l'acte d'ENTI-UB el "gran potencial" dels estudiants. No obstant aix¨°, ha parlat d'un "ecosistema fr¨¤gil", en el qual ¨¦s dif¨ªcil guanyar-se la vida per la seva condici¨® de global. Tamb¨¦ ha destacat que, una vegada creat un videojoc, s¨®n claus "la comunicaci¨®, el m¨¤rqueting i la visibilitat" en un negoci en qu¨¨ el 72% de la facturaci¨® generada a Catalunya prov¨¦ de l'estranger.
El 66% de les empreses catalanes t¨¦ menys de 10 treballadors. El 56% factura menys de 2 milions d'euros anuals i una de cada quatre empreses no factura. Per facilitar les opcions de negoci dels emprenedors, DEV demana a les administracions catalana i espanyola mesures de suport fiscal i de suport a la comunicaci¨® i la internacionalitzaci¨®, entre d'altres.
Un 30% de creixement anual
El DEV apunta que si el ritme actual de creixement es mant¨¦, ¨¦s possible que la facturaci¨® de la ind¨²stria dels videojocs creixi un 30% anual els pr¨°xims anys. D'aquesta manera, el 2019 es podrien superar els 600 milions d'euros de facturaci¨®, m¨¦s del 50% de tota la ind¨²stria espanyola.??
Una altra de les conclusions de l'estudi sobre Catalunya ¨¦s que el 60% de les companyies van expressar que havien tingut dificultats a l'hora de trobar professionals d'aquest sector de l'entreteniment. Els programadors i els dissenyadors s¨®n els que van m¨¦s buscats.
El llibre blanc catal¨¤ de DEV arriba la mateixa setmana que Barcelona acull el congr¨¦s internacional Gamelab, que, juntament amb la Barcelona Games World, consoliden tamb¨¦ la ciutat com a pols d'atracci¨® d'una ind¨²stria en creixement.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.