Weegee, el fot¨°graf de la mala vida
Foto Colectania dedica una exposici¨® al convuls Nova York dels anys trenta i quaranta a partir de les imatges del reporter
Si al llarg de la nit es produ?a un assassinat, un accident, un robatori, una venjan?a entre grups mafiosos rivals, un incendi, un robatori o una batuda de travestis a la ciutat de Nova York, all¨¤ era Usher Fellig (1899-1968), m¨¦s conegut com Weegee, amb la c¨¤mera a la m¨¤ i disposat a fer la primera imatge, fins i tot abans que arrib¨¦s la policia. El seu cotxe era casa seva i la seva base d'operacions, despr¨¦s de connectar la r¨¤dio amb l'emissora de la policia que li permetia estar a l'aguait de tot el que passava a la ciutat a aquestes hores.
Per completar la seva feina, revelava les fotografies al laboratori que havia muntat al maleter extragran del seu cotxe bipla?a. ¡°Ho vaig guardar tot all¨¤, una c¨¤mera extra, els casquets de les bombetes de flaix, una m¨¤quina d'escriure, botes de bomber, caixes de cigars, salami, pel¡¤l¨ªcula d'infrarojos i sabates extres i mitjons. A partir de llavors vaig tenir ales. Ja no vaig haver d'esperar perqu¨¨ el crim vingu¨¦s a mi; podia anar darrere seu¡±, va escriure en la seva autobiografia. En una m¨¤quina d'escriure redactava una nota i l'enviava, juntament amb les imatges, a rotatius de la ciutat com el Herald Tribune, el Daily News, el Post o The Sun. Weegee era el m¨¦s r¨¤pid i el millor reporter gr¨¤fic de la ciutat dels anys trenta i quaranta i va acabar convertint el crim en un espectacle. Va ser llavors quan va comen?ar a signar el revers de les seves fotografies com Weegee, el fam¨®s.
A aquest fotoperiodista incansable i inquiet que realitzava imatges a for?a de forts contrallums que donaven un aire de dramatisme als seus personatges, protagonistes i espectadors de crims i trag¨¨dies ciutadanes dedica la Fundaci¨® Foto Colectania l'exposici¨® Weegee by Weegee en la qual es poden veure 110 de les seves imatges ¨Ca m¨¦s de la seva m¨¤quina d'escriure i la seva enorme c¨¤mera fotogr¨¤fica marca Speed Graphic¨C pertanyents a la col¡¤lecci¨® su?ssa M+M Auer que t¨¦ 500 fotografies (entre les m¨¦s 50.000) d'aquest reporter. A Weegee se li atribueix una gran teatralitat i se l'ha acusat fins i tot arreglar les escenes del crim abans de fotografiar-les, tal com feia Joe Pesci que l'encarnava en la pel¡¤l¨ªcula El ojo p¨²blico (1992). ¡°Era un artista, l'important ¨¦s que ens emocioni i ens agradi i tampoc va tocar tant. En la pel¡¤l¨ªcula tamb¨¦ es deia que feia l'amor al cotxe i ¨¦s impossible perqu¨¨ no hi cabia¡±, va explicar Mich¨¨le Auer.
Caparrut
L'exposici¨® mostra materials dels anys trenta i quaranta dels seus cinc primers llibres, publicats entre el 1945 i el 1964, en la qual a m¨¦s de crims presenta escenes d'esdeveniments socials, en les quals les dames d'alta societat novaiorqueses van vestides amb els seus erminis i diademes, en estrenes d'¨°peres o teatrals. Tamb¨¦ esdeveniments populars, com una de les seves imatges m¨¦s ic¨°niques: una aglomeraci¨® en una platja de Coney Island ¡°en la qual tots els que miren somrients a la c¨¤mera estan enfocats¡±, va remarcar Mich¨¨le Auer.
Quan els Auer van comprar, fa 25 anys, les seves primeres fotografies ¨C¡°vam haver de vendre una casa que ten¨ªem a Par¨ªs¡±¨C, Weegee ja havia mort, ¡°per¨° ens hauria agradat con¨¨ixer-lo¡±. Els havia sorpr¨¨s el seu bon humor, fet que el va portar a autorretratar-se fins a 1.500 ocasions; com en la s¨¨rie en la qual Weegee mostra els passos de tot el sistema judicial des que el delinq¨¹ent ¨¦s arrestat fins que s'asseu davant del jutge; i en totes Weegee n'¨¦s el protagonista. ¡°Era un home caparrut i pol¨ªticament incorrecte que adorava la gent amb defectes i que era capa? de mostrar les escenes del carrer que altres no s'atrevien a reflectir¡±, afirma Michel Auer.
A l¡¯escena del crim
"La policia hi estava d'acord". D'acord que un fotoperiodista 's'avanc¨¦s i arrib¨¦s a l'escena del crim abans que ning¨², traient un primer¨ªssim pl¨¤nol del mort, al qual el lector podia mirar sense estremir-se. Aix¨° ¨°bviament no passa aqu¨ª. Va passar a Nova York als anys quaranta, quan Arthur H. Fellig, conegut com Weegee, va muntar la seva pr¨°pia redacci¨® al seu Chevy Coup¨¦ marr¨® del 38, amb una emissora policial a dins.
"Uns peixos grossos de la poli em van donar un perm¨ªs especial per portar una r¨¤dio de les seves, igual que la dels cotxes patrulla", explica en un dels textos que inclou l'exposici¨® de Foto Colectania. "Ja no havia d'esperar que el crim arrib¨¦s a mi, era jo qui li anava al darrere".
Un home jeu descamisat en una de les fotografies. Agenollat, un altre home li toca el ventre. Dempeus, separats pel cos a terra, un agent li passa una pistola a un company. Una breu ressenya explica la hist¨°ria despr¨¦s de la imatge: "Carrer Loex's Delancey. L'home del hold up ('atracament') ha disparat a un policia, que ha respost. L'home ha mort i el policia retorna l'arma al seu sergent. Rebr¨¤ una medalla. El cirurgi¨¤ examina la v¨ªctima. 1940". Aquest tipus de fotos ¨¦s el senyal d'identitat de Weegee. Les seves imatges ensenyen una realitat crua, sense dist¨¤ncies ni cordons policials que dificultin la feina period¨ªstica.
Weegee ¡°es movia amb soltesa entre la policia i la m¨¤fia¡±, ara els passejos oficiosos pels grups d'investigaci¨® han desaparegut i les cartes manuscrites des de la pres¨® escassegen. Weegee corria darrere el crim, ara el crim arriba en forma de comunicat oficial de gabinet de premsa. Quan el periodista trepitja el terreny (si hi ha temps), rarament queda alg¨² a l'escenari. El retrat m¨¦s dur que pot captar un fot¨°graf ¨¦s el llen?ol blanc que trasllueix un cos i una hist¨°ria, probablement dram¨¤tica, atrapada en un secret de sumari.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.