Les persones i el verb
¡°Mitjan?ant la paraula, l'¨¦sser hum¨¤ es troba connectat amb el que ¨¦s el llenguatge de les coses¡±
Fa uns dies vaig descobrir quins poetes catalans no ha llegit la diputada de la CUP Anna Gabriel. I tamb¨¦ algun altre en castell¨¤. No podria destriar quins ha llegit, per¨° s¨ª que puc afirmar quins no. Si alg¨² com ella, amb la seva responsabilitat pol¨ªtica (i se suposa tamb¨¦ que moral), ¨¦s capa? de llan?ar una frase en format consigna del tipus ¡°Menys paraules i m¨¦s revolucions¡±, ¨¦s que no ha llegit ni Salvador Espriu, ni Joan Maragall, ni Juan Ram¨®n Jim¨¦nez. Despr¨¦s d'escoltar aquesta lapid¨¤ria sent¨¨ncia, dedueixo que tampoc deu haver llegit Walter Benjamin. Francament, em semblen moltes llacunes culturals (i pol¨ªtiques tamb¨¦, segons si es vol llegir sota aquesta perspectiva aquests quatre autors) de part de la pol¨ªtica amb pla?a i sou al Parlament.
Fa uns anys, en ocasi¨® d'unes eleccions auton¨°miques a Catalunya, tamb¨¦ un lema electoral del Partit dels Socialistes de Catalunya expressava una paradoxa semblant: esborrar del discurs pol¨ªtic les paraules amb la consigna ¡°Fets, no paraules¡±. Potser aix¨° que comento no ¨¦s tan greu. Potser ¨¦s nom¨¦s un problema de deformaci¨® professional. Si un es guanya la vida utilitzant les paraules, no crec que li alegri la vida si ve alg¨² a desmuntar-li la paradeta. Sigui com sigui, a qui escriu aix¨° li surt urtic¨¤ria quan escolta perles d'aquesta magnitud. I molt m¨¦s quan surten de llavis dels qui tenen responsabilitats de govern o parlament¨¤ries.
Com que dedueixo que la dirigent de la CUP no coneix Espriu, ¨¦s evident que no sap l'esfor? metaf¨°ric que va dedicar infatigablement el poeta de Sinera a fer servir les paraules per bastir ponts entre un costat i l'altre. I aquests no s¨®n tan metaf¨°rics. Diu Espriu: ¡°Hem viscut per salvar-vos els mots / per retornar-vos el nom de cada cosa¡±. I de Maragall ¨¦s evident que no va llegir el seu assaig Elogi de les paraules. Sembla que tampoc sap que un dia Juan Ram¨®n Jim¨¦nez va escriure: ¡°Inteligencia, dame el nombre exacto de las cosas¡±. ?s a dir, el poeta de Moguer implorava les paraules.
He escrit abans que Anna Gabriel tampoc havia llegit el fil¨°sof alemany Walter Benjamin. Si l'hagu¨¦s llegit (i hi estava obligada, atesa la lleugeresa amb la qual utilitza les paraules per instant¨¤niament negar-les i posar al seu lloc encara amb m¨¦s lleugeresa ¡°revolucions¡±), sabria que una revoluci¨®, o les revolucions, no s¨®n bufar i fer ampolles, almenys quan la invoquem des de la Revoluci¨® francesa. I ja no diguem si ho fem des de la Revoluci¨® russa. Per Walter Benjamin, en el seu moment hist¨°ric s'estava fent una mala lectura del concepte de revoluci¨®. Segons el pensador alemany, la revoluci¨® havia de ser el fre d'aquest tren desbocat que ens llan?a contra el progr¨¦s hist¨°ric que se'ns promet. La revoluci¨®, en tot cas, ¨¦s l'¨²ltima oportunitat que tenim, abans de llan?ar-nos a l'abisme, de mirar ¡°cap enrere i observar la hist¨°ria des de la perspectiva de les v¨ªctimes i curar les seves ferides, una oportunitat d'unir-se a elles per explorar possibilitats alternatives i obrir camins de futur que no condueixin a l'autodestrucci¨®¡± (Antoni Jes¨²s Aguil¨®, ¡°Abisme o revoluci¨®?¡±, article, ¡°Rebel¡¤li¨®¡±, 2012). I per si aix¨° no fos poc, si Anna Gabriel hagu¨¦s llegit Walter Benjamin, tamb¨¦ s'hauria assabentat de fins a quin punt va reflexionar sobre les paraules i el llenguatge i s'hauria evitat la seva irresponsable frivolitat: ¡°Mitjan?ant la paraula, l'¨¦sser hum¨¤ es troba connectat amb el que ¨¦s el llenguatge de les coses¡±.
?s possible que alg¨² pensi que em prenc molt seriosament coses que no tenen import¨¤ncia. Que llegeixo massa literalment. Mira que ficar-se amb Anna Gabriel perqu¨¨ va dir una ximpleria! B¨¦, per¨° ¨¦s que es tracta d'alg¨² que ens llan?a al progr¨¦s de Catalunya. Una persona que mira cap endavant, de les que m¨¦s. Que no perd ni un minut del seu preci¨®s i sacrificat temps a preguntar-se pel passat, no sigui que li doni una mala not¨ªcia i calgui desmuntar la utopia inajornable. Jo soc molt innocent i em crec totes les ximpleries. Si alg¨² exclama que el que li demana el cos ¨¦s transformar la Sagrada Fam¨ªlia en un economat, tremolo. Si uns altres escriuen o declaren que Espanya tracta els catalans com el Marroc tracta els gais, a m¨¦s de ser un pa¨ªs autoritari, llavors comen?o a sospitar que no tinc ni la m¨¦s remota idea d'en quin pa¨ªs visc.
Ara que estic acabant d'escriure aquest article, m'acabo d'adonar que Anna Gabriel tamb¨¦ ignora l'exist¨¨ncia d'aquest fil¨°sof que va dir un dia que si no tens res a dir, no malgastis les paraules i fes silenci.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.