Sang a la meva ciutat
Aquesta ciutat ¨¦s avui capital del dolor, com ahir ho va ser Madrid en les explosions d'Atocha
La furgoneta assassina ha recorregut 500 metres. Embogida, ha anat sembrant la Rambla de la meva ciutat de morts i ferits. Des del cor de la ciutat, la pla?a de Catalunya, fins al Liceu, el teatre de l'¨°pera.
Veig que ha aturat la seva traject¨°ria letal just al damunt de la bella cer¨¤mica que Joan Mir¨® va instal¡¤lar al terra del passeig. Veig als v¨ªdeos de testimonis aficionats un cotxet, com el de la meva neta. Un cotxet de sobte atrotinat, estampat precipitadament contra un dels vells arbres plataners, com en una terrible reedici¨® ¡ªaquesta vegada ver¨ªdica¡ª de la pel¡¤l¨ªcula d'Eisenstein.
Joves estesos a terra, aqu¨ª una noia amb el cap sagnant, all¨¤ un noi amb la cama dislocada, tor?ada com si fos un filferro impossible. Vianants i policies atenent els ferits. ?s el terrible paisatge hum¨¤ habitual i perfectament reconeixible en aquests casos d'assassinats col¡¤lectius. El del metro de Londres, el del tren de Madrid, el de les cafeteries de Par¨ªs, el de l'aeroport de Brussel¡¤les, el del mercat de Berl¨ªn¡ Tots som vulnerables.
La mort destaca encara m¨¦s en una ciutat tan plena de vida,? amant de reinventar-se, tan delerosa del que ¨¦s nou
Quan encara no s'ha confirmat oficialment l'autoria del succ¨¦s ni la seva finalitat, ni se sap encara ¡ªper¨° ho sabran els lectors quan llegeixin aix¨°¡ª el desenlla? i el balan? de desgr¨¤cies, no hi ha dubtes sobre el car¨¤cter terrorista del succ¨¦s, ni sobre la seva inspiraci¨®, ni sobre el seu prop¨°sit.
El patr¨® de l'actuaci¨® ¨¦s com¨² a tants atemptats recents a tot Europa (i m¨¦s enll¨¤): una capital coneguda, una localitzaci¨® emblem¨¤tica, un espai molt concorregut, gent indefensa; i, com a arma mortal, un instrument que no sembla una arma: un vehicle m¨¦s, com molts dels que circulen pels carrers¡
Mentre esperem ansiosos la fi de tot plegat, penso una altra vegada com ¨¦s d'injusta la mort gratu?ta, massiva, provocada, escudada en presumptes idees. I en com la mort destaca encara m¨¦s en una ciutat tan plena de vida, tan amant de reinventar-se, tan delerosa del que ¨¦s nou, tan generadora de tend¨¨ncies, tan provocadora de debat i de pol¨¨mica, de conflictes¡ i de solucions.
De moment sembla que la pauta de racionalitat en la conducta dels diferents nivells de govern ¡ªlocal, auton¨°mic, central¡ª i, per tant, de cooperaci¨® estreta entre ells, s'imposa.
Un es pregunta, en un rac¨® de l'angoixa, si aquest remar junts en moments de cat¨¤strofe, si aquesta unitat de les grans ocasions solemnes, no es podria estendre a la quotidianitat, a la gesti¨® de les petites coses, i de les mitjanes, i a la resta. Estendre's a la pol¨ªtica, a imaginar entre tots, cadasc¨² amb el seu accent, el futur, ja que nom¨¦s hi ha una veritable l¨ªnia divis¨°ria, la que ens separa a tots de la barb¨¤rie. O ¨¦s que els conciutadans i els visitants assassinats no tenien idees, traject¨°ries, identitats i voluntats diferents? Per¨° tots ells compartien la mateixa rambla. Pac¨ªficament, mentre van poder.
Aquesta ciutat ¨¦s avui capital del dolor, com ahir ho va ser Madrid en les explosions d'Atocha. Que s¨¤piga ser tamb¨¦ capital de la dignitat. Acab¨¤vem de celebrar el 25¨¨ aniversari dels Jocs Ol¨ªmpics del 1992. Aquella gesta c¨ªvica i pac¨ªfica, de toler¨¤ncia i d'entesa, de cultura plural i d'identitats superposades i compartides: barcelonina, catalana, espanyola, europea.
Que poc que ens ha durat el bon regust d'aquest aniversari. Els Jocs van ser sempre generadors d'amistat i de treva en el conflicte. Per¨° hi ha qui segueix preferint l'odi a l'amor, la tristesa a l'esperan?a, la trag¨¨dia a la conciliaci¨®. Portaran la mort. I aquesta s'apoderar¨¤ dels nostres ulls, com va escriure Cesare Pavese. Per¨° mai dels nostres cors. Els fills de Joan Mir¨® no aprendrem mai a odiar.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.