Fira T¨¤rrega arrenca amb un concert de cors reivindicatiu
Un espectacle de 40 hores va inaugurar dijous el festival, que programar¨¤ 261 funcions a 23 espais de la ciutat
Fira T¨¤rrega va arrencar ahir dijous amb un concert de cors i missatges reivindicatius a la pla?a Major del municipi. L'artista Ada Vilar¨® i el cient¨ªfic Josep Perell¨® van inaugurar el festival del teatre al carrer amb urGENTestimar, una pe?a de 40 hores realitzada en absolut silenci i que pret¨¦n diluir les fronteres entre l'art i la ci¨¨ncia. Un sensor enganxat al pit de Vilar¨® va fer sonar el seu cor durant tot el dia mentre ve?ns i participants de l'espectacle es miraven als ulls. Quatre altaveus van retransmetre els batecs de l'artista mentre uns llums vermells s'encenien i s'apagaven al comp¨¤s de les palpitacions. A les 20.00, l'alcaldessa de T¨¤rrega, Rosa Maria Perell¨®, va participar en la?performance i va fer bategar el seu cor a trav¨¦s d'un altre sensor. Els participants van desplegar cartells que deien: ¡°Abra?a'm¡±, ¡°Passi¨®¡±, ¡°Salvem el territori¡± o ¡°Llibertat¡±, entre d'altres. Fins diumenge hi ha programades 261 funcions a 23 espais.
Els organitzadors de la fira de teatre volien que la pedra angular d'aquesta 27a edici¨® fos la participaci¨® ciutadana. L'espectacle inaugural, urGENTestimar, va comptar amb la col¡¤laboraci¨® d'unes 400 persones, moltes de les quals havien passat la nit anterior a la pla?a Major. Una altra mostra de teatre participatiu va ser Moments estel¡¤lars de la humanitat, de la companyia El¨¨ctric 38.
Fidel a la m¨¤gia teatral d'aquesta fira, on qualsevol carrer, finestra o fins i tot rotonda es pot convertir en escenari de teatre de carrer, l'espectacle d'El¨¨ctric 38 va rec¨®rrer durant aproximadament una hora part del centre de la ciutat. Els espectadors, amb auriculars a les orelles, seguien els quatre actors de la companyia mentre una veu en off explicava com ¡°provocar circumst¨¤ncies per crear un moment estel¡¤lar de la humanitat a qualsevol lloc¡±. Per moments, els participants no sabien si qualsevol vianant o, per exemple, un ve¨ª traient la pols d'una catifa per la finestra eren part o no de l'actuaci¨®. El recorregut teatral va causar bona sensaci¨® entre els espectadors.
Especialment impactant i amb un clar missatge de rerefons va ser Diez de cada diez, de la uruguaiana Valeria Piriz, una performance ja estrenada a l'Uruguai i inspirada en els 12 assassinats a dones que es van produir al pa¨ªs llatinoameric¨¤ el 2015. Deu actrius de diferents edats i vestides de vermell van pronunciar diversos missatges, com: ¡°14 dones denuncien cada dia a Catalunya que han patit viol¨¨ncia masclista¡± mentre assenyalaven el p¨²blic. Despr¨¦s de molts minuts de crits i mirades penetrants, algunes de les artistes van precintar la cara i el pit a les seves companyes per crear aix¨ª un motlle amb figura humana que despr¨¦s van deixar enmig de la pla?a, abans d'abandonar-la en silenci.
La mem¨°ria hist¨°rica va estar present a?M¨¤tria, de Carla Rovira, que recordant l'afusellament del seu besoncle en la postguerra pret¨¦n ¡°convertir la mem¨°ria privada d'una fam¨ªlia en la mem¨°ria col¡¤lectiva de tots¡±.
El p¨²blic tamb¨¦ ser¨¤ protagonista divendres a?Hamlet (entre tots), de la companyia Los N¨²meros Imaginarios, on els espectadors participaran en l'escenificaci¨® del cl¨¤ssic de Shakespeare durant les quatre hores de durada de les noces del rei Claudi i la reina Gertrudis.
Entre els "imprescindibles" de les 52 companyies participants (cinc menys que el 2016) tamb¨¦ hi ha?Pool (no water), d'?ntims Produccions, una pe?a visceral sobre la fragilitat de l'amistat, l'enveja i l'¨¨xit; The Meeting Point, de Patricia Habchy Company, una coreografia de gestos quotidians entre un home cec i una dona que busca noves correspond¨¨ncies entre la informaci¨® visual; o a X amor o Dones ¨¢ureas,?de Mvmproducciones, espectacle de carrer que recorda els referents dram¨¤tics oblidats del Segle d'Or.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.