La destinaci¨® dispar de dues pintures de Sixena
Una taula del retaule major del monestir est¨¤ retinguda per un jutge a Barcelona mentre que l'altra viatja als EUA per a ser venuda
Van n¨¦ixer alhora, el seu pare va ser el mateix artista, van ocupar el mateix lloc al monestir de Sixena, per¨° el dest¨ª, sempre capritx¨®s, ha volgut que tinguin destinacions diferents. Dues taules g¨°tiques del retaule major ¡ªuna colossal obra del segle XVI formada per 34 taules que va ser desmuntada al segle XVIII per ser substitu?da per un altre retaule barroc¡ª, que va ser venut a poc a poc per les monges per poder subsistir, trigaran molt de temps a retrobar-se. Una de les taules, la Presentaci¨® del nen Jes¨²s al temple est¨¤ retinguda per un jutge a la sala de subhastes Balclis de Barcelona, despr¨¦s d¡¯una den¨²ncia de falsedat i venda il¡¤legal. Una altra, l¡¯Adoraci¨® dels Reis d¡¯Orient, ha travessat l¡¯Atl¨¤ntic per participar en una fira d¡¯art de Nova York, on s¡¯ha posat a la venda. Dues obres germanes afectades per dues legalitats diferents.
El monestir de Sixena ¨¦s ric en patrimoni. I en plets sobre la propietat i legalitat de les seves obres. Despr¨¦s dels enfrontaments pels objectes i les pintures conservats a Catalunya que reclama Arag¨®, dues taules enormes s¨®n les que protagonitzen els ¨²ltims conflictes sobre els b¨¦ns de Sixena. Al maig es va posar a la venda la Presentaci¨® del Nen Jes¨²s al temple, amb un preu de sortida de 85.000 euros, per¨° una den¨²ncia presentada per l¡¯Ajuntament del municipi d¡¯Osca va fer que es retir¨¦s de la subhasta. El motiu: l¡¯obra era una falsificaci¨® i, per tant, la venda era una estafa. Quan aquest diari va donar a con¨¨ixer que l¡¯obra estava repintada i que a sota es conservava modificada la primig¨¨nia del Mestre de Sixena, la den¨²ncia va mudar a una de venda il¡¤legal, argumentant que l¡¯obra havia sortit durant la Guerra Civil i, per tant, amb posterioritat al reconeixement com a B¨¦ Cultural d¡¯Inter¨¨s Nacional del monestir el 1923 que, segons defensen des d¡¯Arag¨®, inclou tots els b¨¦ns mobles de l¡¯edifici. Si es va modificar en aquest per¨ªode tan tard¨¤, era, segons l¡¯advocat de l¡¯Ajuntament de Sixena convertit en historiador de l¡¯art, no per una q¨¹esti¨® de modes i preus, sin¨® ¡°perqu¨¨ la taula no fos identificada com de Sixena i s¡¯esborr¨¦s aix¨ª tota empremta del delicte¡±, va escriure en un dels seus habituals articles en premsa.
La taula segueix retinguda en una de les depend¨¨ncies de la casa de subhastes Balclis. Segons l¡¯advocat de Sixena no hi ha proves concloents que l¡¯obra sort¨ªs abans del 1923, malgrat que una de les etiquetes que es conserva al revers de la taula que indica que va viatjar amb tren porta impresa la data del 1921 i que hi ha autors, com Ricardo del Arco, que expliquen que aquell any ja no quedava res del retaule, ja que les monges l¡¯havien liquidat. Malgrat que tampoc hi ha proves que es vengu¨¦s despr¨¦s del 1923, el Govern d¡¯Arag¨® va anunciar recentment que es personaria en la den¨²ncia quan el jutge l¡¯hi permeti per despr¨¦s demanar, segurament, el trasllat de la pe?a a la seva comunitat. L¡¯estrat¨¨gia seria la mateixa que la realitzada amb l¡¯anomenat bressol de Sixena, un altre b¨¦ en litigi: pactar amb els propietaris que el van treure a la venda una compensaci¨® econ¨°mica ¡°pel temps que l¡¯havien guardat¡±, tal com van recon¨¨ixer els propietaris de l¡¯objecte a la Generalitat.
400.000 euros per ¡®escalfar el pollastre¡¯
Sense proves concloents, la repintada que va modificar la pintura pot aclarir quan la taula va abandonar el monestir. Divendres que ve s¡¯inaugura al Museu L¨¢zaro Galdiano una exposici¨® sobre taules flamenques. Didier Martens, professor de la Universitat Lliure de Brussel¡¤les i un dels dos comissaris, assegura al cat¨¤leg que el mateix ¡°restaurador falsificador¡± que va repintar la taula de Sixena per ¡°conferir-li aspecte flamenc, sens dubte, per augmentar-ne el valor¡± va fer el mateix amb una Circumcisi¨® de la col¡¤lecci¨® del museu madrileny, ja que ¡°encara avui, la cotitzaci¨® de les taules flamenques del XV supera a la de pintura espanyola contempor¨¤nia¡± i, per tant, res d¡¯¡°esborrar petjades del delicte¡±, com se suggereix des de Sixena. Per Martens, aquestes falsificacions parcials del que ell anomena ¡°falsificador de la Profesita Ana¡± aporten llum sobre una pr¨¤ctica en voga durant el primer ter? del XX, anterior a la Guerra Civil.
Al mercat americ¨¤
Mentrestant, la segona taula, l¡¯Adoraci¨® dels Reis d¡¯Orient, viu un moment d¡¯esplendor lluny de conflictes judicials. Provinent d¡¯una col¡¤lecci¨® su?ssa, va ser venuda al juny en una subhasta a Ginebra com si fos una taula de l¡¯escola italiana del XVI. Aix¨° va fer que pass¨¦s (segons sembla) desapercebuda pels governs d¡¯Arag¨® i Catalunya, per¨° no pels antiquaris madrilenys de la casa Caylus, que la van comprar en una rematada de 119.000 euros. Despr¨¦s d¡¯un proc¨¦s de restauraci¨®, la taula va viatjar a comen?aments d¡¯octubre a la Frieze Art Fair de Londres, on no es va vendre, i a finals de mes a Nova York, per participar en la fira Tefaf. Despr¨¦s d¡¯intentar-ho al llarg de la setmana, aquest diari no ha pogut confirmar amb Caylus la seva venda, per¨° coneixent l¡¯¨¤vid mercat americ¨¤ de peces d¡¯aquesta categoria ¨¦s molt probable que hagi acabat en mans d¡¯un magnat col¡¤leccionista d¡¯aquest pa¨ªs.
?
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
M¨¢s informaci¨®n
Arxivat A
- Tresor de Sixena
- BIC
- Santa Maria de Sixena
- Monestirs
- B¨¦ns culturals
- Art rom¨¤nic
- Protecci¨® patrimoni
- Catalunya
- Patrimoni hist¨°ric
- Patrimoni art¨ªstic
- Art medieval
- Patrimoni eclesi¨¤stic
- Edificis religiosos
- Esgl¨¦sia cat¨°lica
- Hist¨°ria art
- Conservaci¨® art
- Cristianisme
- Religi¨®
- Villanueva de Sijena
- Prov¨ªncia Osca
- Arag¨®
- Espanya
- Patrimoni cultural
- Cultura
- Art