¡°Catalunya t¨¦ un concepte elitista de la cultura¡±
A¨ªda Pallar¨¨s i Manuel P¨¦rez reivindiquen l'escena de carrer al llibre ¡®El carrer ¨¦s nostre¡¯
¡°El t¨ªtol del llibre ens ha fusionat amb l'actualitat¡±, diu Manuel P¨¦rez (Alcoi, 1981), coautor juntament amb A¨ªda Pallar¨¨s (Barcelona, 1986) d'El carrer ¨¦s nostre (Raig Verd), en refer¨¨ncia al crit "Els carrers seran sempre nostres!", de les recents manifestacions sobiranistes a Catalunya. El llibre, una hist¨°ria de les arts de carrer a Catalunya des de finals del franquisme fins a l'actualitat, ¨¦s una cr¨°nica reivindicativa d'un g¨¨nere maltractat per les institucions.
Les arts de carrer s'han mantingut sempre en una situaci¨® d'inferioritat. ¡°Catalunya t¨¦ un concepte molt elitista de la cultura, que en les arts esc¨¨niques se centra sobretot en el teatre de text i de sala¡±, explica Pallar¨¨s. ¡°Quan La Fura dels Baus va pronunciar les seves primeres paraules, al TNC, els anys noranta, va ser com si se li conced¨ªs el perm¨ªs a entrar al selecte m¨®n del teatre¡±.
¡°Em vaig quedar al¡¤lucinat quan vaig veure que la primera tesina sobre arts del carrer a l'Institut del Teatre es va fer¡ el 2011!¡±, diu Pallar¨¨s, que es queixa que a l'Institut ¡°s'ensenyen com un art menor¡±. ¡°Ni tan sols hi ha una formaci¨® reglada, perqu¨¨ es delega en Fira T¨¤rrega¡±, apunta Manuel P¨¦rez.
Un f¨°rum de debat m¨¦s enll¨¤ del carrer
"No es pot entendre el teatre de carrer sense coneixements urban¨ªstics, arquitect¨°nics, hist¨°rics¡", asseguren els autors. El llibre ¨¦s un f¨°rum de debat en el qual donen veu a personatges relacionats amb l'escena de carrer: des de l'antrop¨°leg Manuel Delgado o l'arquitecte (i escen¨°graf) Jordi Queralt fins a artistes com Maria Thorson, d'Insectotr¨®pics, o Ada Vilar¨®, que reivindica la performance, passant per veus com la d'Oriol Mart¨ª, de la Plataforma Arts al Carrer. I una il¡¤lusi¨®: que tingui continu?tat i repercussi¨®. "Si alg¨² tomba totes les nostres tesis, ja haurem triomfat", comenten.
T¨¤rrega ha recollit el guant i produeix, programa i forma (t¨¦ un m¨¤ster en arts del carrer amb la Universitat de Lleida) i fins i tot t¨¦ l'Off , l'espai de la programaci¨® on companyies aficionades tenen la seva oportunitat. Aix¨° ajuda al fet que a Barcelona hi hagi molt pocs espais dedicats al teatre de carrer: ¡°El Festival Escena Poblenou, el MAC dins de les festes de la Merc¨¨ i poc m¨¦s¡±, diu P¨¦rez. ¡°En preguntar per qu¨¨ la ciutat no aposta per les arts del carrer, la resposta sempre ha estat la mateixa: ¡®Tenim la cavalcada de Reis¡¯ i, tot seguit, ens remeten a T¨¤rrega. Sempre T¨¤rrega. ?s dif¨ªcil entrar a Barcelona¡±.
No obstant aix¨°, pels Jocs Ol¨ªmpics del 92 es va apostar descaradament per La Fura dels Baus i per Comediants¡ ¡°Perqu¨¨ ja estaven consolidats internacionalment i, no ens enganyem, eren l'avantguarda cultural catalana¡±, responen els autors de l'assaig. Despr¨¦s d'aquest repunt espectacular (¡°i interessat¡±, subratllen), el g¨¨nere va tornar a l'oblit. ¡°M¨¦s tard, en la tremenda operaci¨® de m¨¤rqueting que va ser el F¨°rum dels Cultures del 2004, la dignitat la van posar les arts de carrer¡±, proclama P¨¦rez. Les institucions van tornar a confiar en grans companyies, com Comediants o La Fura, i en altres artistes, com Sol Pic¨®, Sarruga o els pallassos Monti i Cia. per projectar-se al m¨®n. ¡°Per¨° el programa de m¨¤ els relegava a ¡®accions teatrals i expressions art¨ªstiques populars a l'aire lliure¡±, lamenta A¨ªda Pallar¨¨s. ¡°Tornem a l'art menor¡¡±
El prejudici de ser considerat un g¨¨nere ¡°de festa i animaci¨®¡±, gaireb¨¦ ¨²nicament per a nens, encara pesa¡ ¡°El 70% del teatre de carrer a Catalunya ¨¦s entreteniment¡±, afegeix P¨¦rez, ¡°cosa que ja est¨¤ b¨¦, per¨° ¨¦s important que no es vegi nom¨¦s com un simple entreteniment, sin¨® com una cultura que t¨¦ un retorn social. I fa falta un enfocament m¨¦s madur per aprofitar aquest retorn¡±, assenyala. ¡°Els programadors tenen una mentalitat mercantilista. I com es mesura aquesta retorn, mercantil¨ªsticament? Si ens plantegem la cultura amb aquesta mentalitat, ho tenim fotut¡±.
¡°Ara plantar una furgo en un espai p¨²blic ¨¦s gaireb¨¦ impossible per q¨¹estions burocr¨¤tiques i molt complicat des del punt de vista urban¨ªstic¡±, diu P¨¦rez. ¡°A les Rambles dels setanta i vuitanta van sorgir les grans companyies. Ara, les Rambles s¨®n un parc tem¨¤tic on s'exigeix titulaci¨® als que es guanyen la vida fent d'est¨¤tua¡±.
Les companyies ¡°alternatives¡± ¨Cdes de l'Agrupaci¨® Senyor Serrano fins a Kamch¨¤tka, passant per Roger Bernat, Ernesto Collado (que acaba d'abaixar la persiana) o Insectotr¨°pics¨C, en les quals s'inclourien les que es dediquen a l'art de carrer, tenen molta m¨¦s oferta a l'estranger. A Catalunya s'ha progressat poc. ¡°Els de La Fura ho diuen sempre: ¡®T¨¦ collons que, despr¨¦s de 40 anys, seguim sent un moviment d'avantguarda¡¯, diuen. Aix¨° vol dir que el model oficial de teatre ¨¦s pseudoelitista¡±, diu Pallar¨¨s.
¡°Els pol¨ªtics no poden controlar el carrer, per m¨¦s acostumats que estiguem al fet que sigui nom¨¦s un lloc de pas. No ho ¨¦s. ?s una f¨®rmula no instrumentalitzada per cap poder pol¨ªtic¡±, sostenen P¨¦rez i Pallar¨¨s. I tot torna a l'origen. O aix¨° esperen els autors del llibre: ¡°El teatre de carrer es troba en l'ess¨¨ncia de la nostra cultura¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.