Minimalista i espectacular ¡®Tristany i Isolda¡¯
?lex Oll¨¦ dirigeix el muntatge de l'¨°pera de Wagner que arriba dimarts al Liceu
Les veus i la m¨²sica volen ser les protagonistes totals del Tristan und Isolde, una de les ¨°peres de Wagner que s'ha representat m¨¦s al teatre del Liceu i que aquesta vegada ho fa de la m¨¤ de la producci¨® d¡¯?lex Oll¨¦ (La Fura dels Baus) que es va estrenar a Li¨® el 2010. Un muntatge que resulta minimalista i espectacular alhora. Una gran esfera de 5,2 tones de pes penjar¨¤ sobre l'escenari del teatre i ser¨¤ l'¨¤nima de la posada en escena ideada pels tamb¨¦ furers Alfons Flores i Franc Aleu. Aquesta esfera servir¨¤ de marc per narrar la hist¨°ria d'amor "que Wagner va pensar per a si mateix encara que mai va viure", en paraules del director Josep Pons, i cantada per dues figures de la l¨ªrica: Ir¨¦ne Theorin i Stefan Vinke. Dues veus wagnerianes que han donat vida a Tristan und Isolde en moltes ocasions i que van tenir un ¨¨xit rotund al Liceu amb Der Ring des Nibelunger.
La soprano sueca va ser Isolda en la temporada 2012 al teatre de la Rambla en versi¨® concert amb el Festival de Bayreuth. Tres anys despr¨¦s, l'¨°pera de Wagner va tornar al Liceu en versi¨® concert amb l'orquestra del Teatre Mari?nski de Sant Petersburg. "He estat Isolda totes les temporades des del 2006 amb diferents produccions. La d¡¯Oll¨¦ dona una oportunitat espl¨¨ndida al di¨¤leg de les veus en una escena que concentra l'atenci¨® en les cares i les veus. No hi pertoquen les distraccions", resumia una expressiva Theorin ¡ªque sembla cantar quan riu¡ª i que subratllava que malgrat l'experi¨¨ncia en aquest personatge cada muntatge li ha suposat "comen?ar de zero".
Els amants i la lluna
"Amb Tristan und Isolde no cal una dramat¨²rgia gaire elaborada perqu¨¨ la for?a ¨¦s gaireb¨¦ espiritual, la del viatge interior que fan els dos amants", explicava Oll¨¦, que ha signat altres produccions de Wagner m¨¦s elaborades escenogr¨¤ficament, com L¡¯holand¨¨s errant. L'esfera ¨¦s la lluna, l'espai que es va transformant al llarg de la funci¨® i que sembla aixafar Tristany en l'¨²ltim acte. Tamb¨¦ ¨¦s la superf¨ªcie en qu¨¨ es projecten les imatges ¨Cen 3D dissenyades per Flores¨C que la transformen en un jard¨ª o en el castell del rei Marke: "?s un element simb¨°lic per descriure l'univers en el qual estan tancats Tristany i Isolda. No hi ha gaires variacions respecte a la producci¨® que es va estrenar a Li¨® tot i que s¨ª que hem prescindit d'alguns elements com ara v¨ªdeos i projeccions per donar m¨¦s puresa a la representaci¨®. No cal distreure¡¯s. De vegades, menys ¨¦s m¨¦s", resumia Oll¨¦. En el primer acte, una plataforma simular¨¤ ser el vaixell que navega a Cornualles sobre un mar al fons de l'escena. La il¡¤luminaci¨®, creada per Urs Sch?nebaum, ¨¦s un altre dels elements principals de la producci¨® que es veur¨¤ al Liceu.
Theorin i Vinke encap?alaran el repartiment de Tristany i Isolda que es completa amb altres figures de l'¨°pera wagneriana: Albert Dohmen (Marke, rei de Cornualles), Greer Grimsley (Kurwenal, amic de Tristany) i Sarah Connolly (Brang?ne, dida d¡¯Isolda). "Un regal de la divinitat", resumia Pons que dirigir¨¤ l¡¯Orquestra del Liceu que juntament amb els cors del teatre completar¨¤ l'equip art¨ªstic del t¨ªtol que s'estrenar¨¤ el dimarts i tindr¨¤ sis funcions m¨¦s al desembre: "?s una de les obres m¨¦s importants de la hist¨°ria de l'¨°pera que continua sent un repte", apuntava la directora art¨ªstica del teatre, Christina Scheppelmann. Una composici¨® llarga, quatre hores i mitja amb dos entreactes: "?s fant¨¤stic poder desconnectar una bona estona de la realitat", insistia Scheppelmann.
?s un repte per a l'orquestra i ho ¨¦s, sobretot, per als cantants amb mon¨°legs de m¨¦s de trenta minuts i di¨¤legs entre els dos personatges principals d'una hist¨°ria d'amor, tra?ci¨®, venjan?a i mort que s'acosta a la idea de l'enamorament m¨ªstic i espiritual. "Hi ha quatre o cinc moments ¨¤lgids i al llarg de l¡¯obra el m¨¦s dif¨ªcil ¨¦s buscar l'equilibri perqu¨¨ et veus obligat a reservar la veu per¨° sense avorrir", deia entre rialles una vehement Theorin.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.