140 anys reflectint l¡¯art catal¨¤ a la Par¨¦s
La sala celebra el seu aniversari i una nova etapa amb una mostra important, que repassa la seva hist¨°ria
?s la galeria d¡¯art amb la traject¨°ria m¨¦s llarga d¡¯Espanya i una de les m¨¦s antigues del m¨®n que segueix en actiu, sense haver interromput mai les seves activitats. La va fundar el 1877, al cor del barri g¨°tic de Barcelona, Juan Bautista Par¨¦s, que va tenir el valor de reconvertir el consolidat negoci familiar d¡¯estampes, marcs i materials per a pintors en una galeria d¡¯art, i endinsar-se aix¨ª en un territori fins llavors del tot desconegut. 140 anys despr¨¦s a l¡¯edifici on va comen?ar el seu cam¨ª, l¡¯actual director, Joan Anton Maragall, celebra aquesta longeva traject¨°ria i la nova fase marcada per la unificaci¨® amb la Galeria Trama, amb l¡¯exposici¨® Mem¨°ria 140 anys, comissariada per Sergio Fuentes i oberta fins al 13 de febrer.
La mostra, que es divideix en tres grans etapes, reuneix obres dels grans representants de l¡¯art catal¨¤ i se centra en els primers 110 anys d¡¯hist¨°ria de la galeria. ¡°La selecci¨® d¡¯obres arriba fins al 1988, quan la Par¨¦s s¡¯obre a les noves tend¨¨ncies de l¡¯art contemporani, que ja ha depassat els l¨ªmits de les disciplines tradicionals, i du a terme una gran remodelaci¨® arquitect¨°nica que li permet introduir fotografia, instal¡¤laci¨® i videoart¡±, explica Maragall, que indica que tots els autors representats han estat en el seu moment artistes de la galeria, malgrat que, per raons d¡¯espai, no tots els que han estat importants hi s¨®n presents.
La primera etapa aplega obres dels artistes que van protagonitzar les primeres monogr¨¤fiques de la sala com Eliseu Meifr¨¦n i Josep Cusachs. ¡°Els quadres de Cusachs, especialitzat en tem¨¤tica militar, es van convertir en objectes anhelats per la burgesia catalana de gust aristocr¨¤tic. Arran de la seva primera mostra el 1889 es va convertir en una de les firmes m¨¦s cotitzades del mercat barcelon¨ª i va seguir exposant regularment fins a la seva mort¡±, recorda Maragall, que dirigeix la sala des del 1990. En aquest bloc s¡¯exposa la primera tela que Ramon Casas va presentar a la Sala Par¨¦s el 1882, pintada quan tenia tan sols 16 anys.
Casas, Rusi?ol i Claras¨® s¨®n els protagonistes de la segona etapa. ¡°D¡¯ells, Rusi?ol va ser el primer a exposar a la Sala Par¨¦s. El 1879 va presentar Interior d¡¯un taller, despr¨¦s va exposar paisatges de manera regular i a partir del 1891 es va centrar en els patis de Sitges, com el que s¡¯exhibeix juntament amb un jard¨ª de Granada¡±, indica Maragall. El comissari ha seleccionat tamb¨¦ dos Julias, els retrats de Casas, de la seva model, amant, i finalment esposa. Aquesta fase s¡¯acaba el 1925 amb l¡¯adquisici¨® de la galeria per part dels germans Joan Anton i Raimon Maragall, que modernitzen la sala adequant-la als models de gesti¨® europeus i plantegen una l¨ªnia est¨¨tica molt m¨¦s definida, basada en la figuraci¨®. ¡°En aquesta ¨¨poca es comencen a signar contractes d¡¯exclusivitat amb els artistes¡±, recorda Maragall, que destaca que, per a aquest per¨ªode, el comissari ha decidit exposar nom¨¦s la vintena d¡¯artistes ja morts com Josep de Togores, Josep Mompou, Josep Amat, Miquel Vill¨¤ i Josep Roca Sastre.
A m¨¦s de celebrar l¡¯aniversari de la seva creaci¨®, la Sala Par¨¦s inicia una nova etapa que es caracteritza per la fusi¨® amb la Galeria Trama. Oberta el 1991 al mateix carrer Petrixol, just davant de la casa mare, Trama va n¨¦ixer per promoure l¡¯obra dels artistes contemporanis. ¡°Aleshores era dif¨ªcil compatibilitzar segons quina obra actual amb la de la majoria de pintors de la galeria hist¨°rica. No obstant aix¨°, durant aquests 26 anys ha mantingut un estret di¨¤leg amb la Sala Par¨¦s, i ha contribu?t a l¡¯enriquiment i actualitzaci¨® de les seves propostes¡±, assegura Maragall, que explica que la Par¨¦s ha evolucionat i la difer¨¨ncia entre les l¨ªnies de les dues galeries ha deixat de ser significativa. Per aix¨° des del novembre passat totes dues s¡¯han unificat i Trama ha deixat d¡¯existir, tot i que es conserva el seu espai. ¡°La Sala Par¨¦s es dedica plenament a l¡¯art del segle XXI i estem conven?uts que la concentraci¨® d¡¯esfor?os contribuir¨¤ a la qualitat de les propostes¡±, comenta Maragall de la fusi¨® amb la Galeria Trama. ¡°Continuarem treballant tant amb pintors figuratius com abstractes i tamb¨¦ amb creadors que utilitzen mitjans com l¡¯escultura, la fotografia i el videoart, i explorarem cada vegada m¨¦s propostes interdisciplin¨¤ries¡±, conclou el galerista.
Fusi¨® amb la ve?na Galeria Trama
A m¨¦s de celebrar l¡¯aniversari de la seva creaci¨®, la Sala Par¨¦s inicia una nova etapa que es caracteritza per la fusi¨® amb la Galeria Trama. Oberta el 1991 al mateix carrer Petrixol, just davant de la casa mare, Trama va n¨¦ixer per promoure l¡¯obra dels artistes contemporanis. ¡°Aleshores era dif¨ªcil compatibilitzar segons quina obra actual amb la de la majoria de pintors de la galeria hist¨°rica. No obstant aix¨°, durant aquests 26 anys ha mantingut un estret di¨¤leg amb la Sala Par¨¦s, i ha contribu?t a l¡¯enriquiment i actualitzaci¨® de les seves propostes¡±, assegura Maragall, que explica que la Par¨¦s ha evolucionat i la difer¨¨ncia entre les l¨ªnies de les dues galeries ha deixat de ser significativa. Per aix¨° des del novembre passat totes dues s¡¯han unificat i Trama ha deixat d¡¯existir.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.