La pintura de Dal¨ª inspirada per Picasso i Lorca
Un nou estudi aprofundeix en ¡®Acad¨¨mia neocubista¡¯, culminaci¨® de l'etapa de joventut del pintor
Dal¨ª sempre va admirar Picasso. Tant que semblava que hi estava obsessionat per les cont¨ªnues refer¨¨ncies personals i a la seva obra que sempre va fer. Durant anys li va enviar una postal en qu¨¨ li repetia: ¡°Pel juliol, ni dona ni cargol¡±, com fa la dita catalana. Picasso no li va respondre mai. Tampoc hi ha imatges dels dos artistes junts, i nom¨¦s consta que es van veure en una ocasi¨®, a Par¨ªs, l'abril del 1926, en el primer viatge de Dal¨ª a la capital francesa, durant el qual va visitar el malagueny al seu taller i va admirar el que pintava aquells dies. La visita va marcar, i molt, el jove de Figueres, que llavors tenia 22 anys, i aix¨° es va plasmar en obres com?Acad¨¨mia neocubista, que va pintar aquell estiu i que va exposar en la seva mostra individual a finals d'aquell mateix any a les Galeries Dalmau de Barcelona. Aquesta pintura, considerada l'obra mestra del seu per¨ªode de joventut, ha estat objecte d'estudi per Jordi Falg¨¤s, que acaba de publicar Dal¨ª: Acad¨¨mia neocubista i altres obres, un petit llibre editat pel Museu de Montserrat, el centre que conserva i exposa el quadre des del 1998.
Experts en Dal¨ª, com Santos Torroella o F¨¦lix Fan¨¦s, havien estudiat l'obra, per¨° fins ara no se li havia dedicat cap estudi monogr¨¤fic. ¡°?s la pintura de m¨¦s dimensi¨® que havia pintat fins aquell moment i la m¨¦s complexa des del punt de vista de la iconografia i el simbolisme. Va ser un tour de force per a Dal¨ª i hi planteja qu¨¨ passa amb el cubisme, un estil que ja es pot considerar acad¨¨mic i que vol superar. Per aix¨° la titula aix¨ª. ?s una obra de canvi i de transici¨®, en la qual mira enrere per fer un salt endavant cap al surrealisme, que abra?ar¨¤ poc despr¨¦s¡±, explica aquest expert en el pintor, que dirigeix des del 2008 la Fundaci¨® Rafael Mas¨® de Girona.
En aquesta pintura de 190 per 200 cent¨ªmetres hi ha, en efecte, molts elements que recorden Picasso, com les geom¨¨triques figures femenines vestides amb t¨²niques inspirades en obres del malagueny, com Banyista asseguda rentant-se els peus o Tres dones a la font.
¡°L¡¯objecte que el mariner sost¨¦ amb la m¨¤ esquerra pot ser un arc cl¨¤ssic o un element f¨¤l¡¤lic, que ens parla de la masturbaci¨®¡±
¡°Picasso era per a Dal¨ª un mestre consagrat que havia trencat molts motlles i era alg¨² a seguir¡±, continua Falg¨¤s. ¡°Per¨° tamb¨¦ hi ha molts elements dels fantasmes interns i les angoixes sexuals d'aquells anys¡±, i tots tenen a veure amb Federico Garc¨ªa Lorca, amic seu des que l'havia conegut a la Resid¨¨ncia d'Estudiants de Madrid el 1922. En efecte, la figura central, interpretada com un mariner pel barret que duu, ¨¦s tamb¨¦ un Sant Sebasti¨¤, un dels temes que m¨¦s apassionaven l'escriptor i el pintor aquells dies per les seves connotacions homosexuals, i que va provocar un intercanvi argumental intens entre ells. De fet, hi van consagrar un bon nombre de dibuixos i pintures.
¡°La pintura t¨¦ elements que parlen d'una mena de llenguatge en clau entre els dos, com l'objecte que el mariner sost¨¦ amb la m¨¤ esquerra, que pot ser un arc cl¨¤ssic o un element f¨¤l¡¤lic, i que ens parla de la masturbaci¨®¡±, explica l'expert, que mant¨¦ que en aquesta obra objectes com les petxines, els peixos i el vaixell, "fruit de les lectures que Dal¨ª havia fet de Freud¡±, comencen a tenir un doble o triple significat.
Segons Falg¨¤s la figura central ¨¦s tamb¨¦ un autoretrat ¡°idealitzat¡± del mateix Dal¨ª. ¡°?s una exaltaci¨® del tors mascul¨ª nu, una celebraci¨® hedonista del cos daurat pel sol que tant li agradava lluir aquells dies al pintor¡±, tal com es pot veure en les fotografies que es fa a Cadaqu¨¦s. ¡°Sensualitat i gaudi de la vida eren temes essencials per a Picasso des de comen?aments de la d¨¨cada i Dal¨ª els va comen?ar a reinterpretar a?Acad¨¨mia neocubista, amb al¡¤lusions a l'homosexualitat i al sacrifici, angoixes que estaven latents en la seva relaci¨® amb Lorca¡±, admet Falg¨¤s.
Gaireb¨¦ in¨¨dita fins al 2005
El 1926, en la segona mostra de les Galeries Dalmau, Dal¨ª va exposar-hi 21 pintures i set dibuixos. Joaquim Cus¨ª va comprar per 500 pessetes la m¨¦s gran, Acad¨¨mia neocubista, repetint el que havia fet un any abans comprant Figura de perfil?en la primera individual, amb la idea d'ajudar el jove pintor, fill del seu amic notari.
Des de llavors la pintura, que Cus¨ª va comen?ar a anomenar?El mariner, va romandre a casa del farmac¨¨utic i no es va deixar mai en pr¨¦stec ni es va fotografiar. Ning¨² l'havia tornat a veure fins que la seva filla, Josefina Cus¨ª, la va donar al Museu de Montserrat al comen?ament del 1998 amb la condici¨® que no s'expos¨¦s ni es prest¨¦s fins a la seva mort, influenciada per la gran amistat que tenia amb Anna Maria Dal¨ª, que havia trencat amb el seu germ¨¤ despr¨¦s que aquest opt¨¦s per Gala com a musa per a les seves obres.
El 2005 va morir la filla del farmac¨¨utic i va llegar 21 dibuixos m¨¦s de Dal¨ª al Museu de Montserrat, que es van exposar amb aquesta pintura. A partir d'aquell moment, Acad¨¨mia neocubista no ha parat de viatjar i de deixar-se en pr¨¦stec per a exposicions arreu del m¨®n. Tantes, que els responsables del museu han de dir que no per poder mostrar-la ells. "Es tracta d'una de les grans obres que hi ha a Catalunya de Dal¨ª i una de les grans aportacions a les avantguardes", segons Falg¨¤s.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.