El Macba aterra entre les dunes d¡¯Abu Dhabi
El museu d'art contemporani barcelon¨ª exposa 74 obres, des de T¨¤pies fins a Cristina Iglesias, en la seva primera sortida al Pr¨°xim Orient
L'holand¨¨s Constant va crear el 1957, amb peces transparents de metacrilat, alumini i ferro, un prototip de torre de Babel per a la societat ut¨°pica del futur. El 2017 l'artista Layla Juma, dels Emirats ?rabs, va aixecar una estructura piramidal a partir de llistons de fusta que recorda tamb¨¦ la torre b¨ªblica de la sup¨¨rbia i l'orgull humans. Construction aux plans transparents, de Constant, i Settlement, de Juma, s¨®n la imatge de l'exposici¨® From Barcelona to Abu Dhabi, que planteja, a trav¨¦s d'un centenar de peces, 74 de la col¡¤lecci¨® del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) i 30 creades en els ¨²ltims anys per artistes dels Emirats ?rabs Units (EAU), un di¨¤leg entre l'art occidental i el creat en aquesta part del m¨®n.
A l'illa de Manarat al-Saadiyat d'Abu Dhabi, coneguda com l'Illa dels Museus (en la qual es preveu construir un Guggenheim per Frank Gehry i un Museu Nacional per Norman Foster) i a tot just un centenar de metres de l'impressionant edifici de Jean Nouvel per al Louvre, que ja s'ha convertit en tota una icona?de l'arquitectura, el Macba hi ha instal¡¤lat fins al 17 de mar? una selecci¨® de les prop de 6.000 obres que ha reunit en els 30 anys de vida de la Fundaci¨® Macba, l'entitat presidida per Ainhoa Grandes que ha impulsat aquesta primera pres¨¨ncia del museu en aquest petit i nou pa¨ªs.
?s el cas de la columna met¨¤l¡¤lica de la vene?olana Gego, els rinoceronts i nans i els seus dobles projectats de John Baldessari, els misteriosos personatges orientals que no es miren de Juan Mu?oz, el v¨ªdeo d'un ballar¨ª que no es mou d'un quadrat de Bruce Nauman o l'obra de Lawrence Weiner que, com passa al Macba, rep els visitants d'aquesta mostra, que ocupa 1.500 metres quadrats. Ordenades segons tres ¨¤mbits: Individu, Societat i Forma, es poden veure tamb¨¦ altres peces, com les cinc estructures de fusta pintada de Torres-Garc¨ªa (de les primeres de la col¡¤lecci¨®, com delaten els baixos n¨²meros del registre), dues pintures d'Antoni T¨¤pies, dos m¨°bils de Calder, mitja dotzena de fotografies de Xavier Miserachs (entre les quals hi ha la famosa del carret¨® ple de caixes del Born del 1964), imatges de Brassa? i de Jordi Benito, una bandera de Joseph Beuys, tres sof¨¤s estampats amb mapes de Guillermo Kuitca, a m¨¦s de peces signades per Esther Ferrer, Joan Brossa, Joan Fontcuberta, Eul¨¤lia Valldosera, Rodney Graham, Anthony McCall, Perejaume, Pablo Palazuelo, Jorge Oteiza, Chillida o Cristina Iglesias, entre moltes altres. Unes obres conceptuals que conversen amb les obres d'uns 20 creadors contemporanis dels EAU, com Hassan Sharif, considerat un dels pioners de l'art del pa¨ªs, per¨° tamb¨¦ Farah al-Qasimi, Mohammed Kazem i Ebtisam Abdul Aziz.
Que les reaccions davant de l'art s¨®n semblants aqu¨ª i all¨¤ ho demostra 100 Jahre, de Hans-Peter Feldmann, formada per 101 fotografies preses a persones d'un a cent anys i que evidencien el pas del temps (potenciat per un gerro de flors situat al centre de la sala, que no es canvia durant tota la mostra), on cadasc¨² se sent impel¡¤lit a buscar el personatge de la seva edat i comparar el seu envelliment. Va passar tamb¨¦ a Abu Dhabi durant la inauguraci¨® de la mostra en la qual van participar els m¨¦s alts representants de la cultura de l'emirat. No hi van faltar el xeic Nahyan Mabarak al-Nahyan, ministre de la Toler¨¤ncia, i Hoda Alkhamis-Kanoo, fundadora de l'Abu Dhabi Music & Arts Foundation (ADMAF), que ha volgut que l'exposici¨® inici? el programa d'arts visuals de l'Abu Dhabi Festival, a m¨¦s d'Antonio ?lvarez Barthe, ambaixador espanyol als EAU.
¡°?s una oportunitat per al Macba ser en una ciutat que aposta pels museus i per l'art¡±, va explicar Ferran Barenblit, comissari de la mostra juntament amb Nasser Abdul¡¤lah, president de la Societat de Belles Arts dels Emirats. El tamb¨¦ director del Macba va assegurar que l'exposici¨® ¡°promou i potencia el di¨¤leg Sud-Sud que defineix el Macba i la seva col¡¤lecci¨® en un moment en el qual per entendre Europa cal situar-se a la perif¨¨ria: millor a Gibraltar que a Estocolm¡±.
De totes maneres, les obres dels uns i els altres no s'han col¡¤locat juntes, sin¨® que les del Macba embolcallen les dels Emirats i es poden veure de manera diferenciada. ¡°S'ha evitat la comparaci¨® expl¨ªcita i, per qu¨¨ no, es reivindica el potencial de la col¡¤lecci¨® del Macba i les grans peces reunides en 30 anys", afegeix Barenblit, que defensa que el seu museu t¨¦ una bona imatge exterior, com prova l'exposici¨® que ara s'inaugura o el fet que cada any es deixin en pr¨¦stec una mitjana de 900 obres per exposar-se a tot el m¨®n; una col¡¤lecci¨® que a partir de l'octubre s'exposar¨¤ de manera permanent i es convertir¨¤ en l'eix vertebrador del centre. ¡°Ser¨¤ una mena de passeig per la hist¨°ria recent de l'art¡±, rebla Barenblit.
Ni l¡¯Ajuntament ni la Generalitat
La pres¨¨ncia institucional en la inauguraci¨® de l'exposici¨®, tant del xeic Al Nahyan, ministre i nebot de l'emir que va convidar l'endem¨¤ els barcelonins que van viatjar fins a Abu Dhabi a dinar amb ell (un fet poc freq¨¹ent), com de l'ambaixador espanyol ?lvarez, que tamb¨¦ va obrir la seva resid¨¨ncia privada als barcelonins i es va sumar a la visita per les galeries d'art de Sharjah, va contrastar amb la nul¡¤la pres¨¨ncia de representants de l'Ajuntament i la Generalitat, mostrant el buit que es viuen a una banda i l'altra de la pla?a de Sant Jaume. "Les dues administracions n'han estat informades i han participat des del comen?ament en el projecte, fa gaireb¨¦ quatre anys¡±, explica Ainhoa Grandes, presidenta de la Fundaci¨® Macba des de l'octubre del 2015, quan va succeir en el c¨¤rrec el seu marit, Leopoldo Rod¨¦s. Grandes veu l'exposici¨® com ¡°una manera de promocionar Barcelona com a l¨ªder en col¡¤leccionisme d'art contemporani", per aix¨° es va felicitar que "el model publicoprivat del Macba hagi funcionat. La Fundaci¨® s'ha mullat i ha aconseguit tirar-la endavant".
Un dels objectius en qu¨¨ treballa Grandes ¨¦s aconseguir ¡°l'¨¤gora Macba¡±, el projecte que el museu acabi abra?ant la pla?a dels ?ngels. ¡°Ser¨¤ una realitat d'aqu¨ª a cinc o sis anys. Si Leopoldo [Rod¨¦s] va aconseguir la primera part, que ¨¦s iniciar el museu, a mi em toca rematar-ho i aconseguir l'ampliaci¨® del museu i convertir-lo en un dels centres m¨¦s importants d'Europa. No hi ha cap ciutat que tingui una pla?a com aquesta, plena d'equipaments culturals. Ser¨¤ un centre cultural molt potent¡±, sentencia.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.