El ¡®sobrut¡¯ de Manel Mar¨ª
Portava les idees a la pr¨¤ctica amb flegma i mod¨¨stia, com si la feina que feia no tingu¨¦s la m¨¦s m¨ªnima import¨¤ncia
El 31 de gener de 2018 ens va deixar Manel Mar¨ª, gran poeta, conversador recalcitrant i sarauista immoderat que, infatigablement, procurava de convertir en fets les seves conviccions insubornables. Portava les idees a la pr¨¤ctica amb flegma i mod¨¨stia, com si la feina que feia (i en feia!) no tingu¨¦s la m¨¦s m¨ªnima import¨¤ncia. I en tenia!
Per entendre aquesta rauxa que combinava fermesa punyent i carisma festiu, fixem-nos en el seu darrer llibre: Tavern¨¤ries. Es tracta d¡¯una obra impregnada de tradici¨® b¨¤quica, per¨° que no es despenja en la indol¨¨ncia de les anacre¨°ntiques i els seus paradisos artificials, sin¨® que canta, amb consci¨¨ncia de la ineptitud i la degradaci¨®, la for?a de l¡¯enuig sincer i baladrer del borratxo i les seves reflexions l¨²cides i decadents. No ¨¦s un elogi de l¡¯alcohol, per¨° fa una consideraci¨® minuciosa (i afectuosa) dels estats i les conductes que propicia. I va enll¨¤ ¡ªper l¡¯exaltaci¨® del fervor dionis¨ªac i el non est ditirambus si bibat aquam¡ª fins a parlar de la for?a que mou la vida i l¡¯aixeca quan ha caigut.
Evidentment, el tema ja implicava la imitaci¨® (respectuosa o par¨°dica) d¡¯uns models estil¨ªstics i, per tant, s¡¯hi agermanen can?ons de taverna, fados i narcocorridos, per¨° tamb¨¦ hi brillen sonets... i sobruts!
El sobrut ¨¦s un sonet reformulat de manera que quedi atenuat el pes obstinat de la rima sense alterar la continu?tat r¨ªtmica de la composici¨®. Com? Col¡¤locant la rima en una posici¨® menys rotunda; o sigui: en comptes d¡¯estar al final, la rima es troba al mig del vers, de manera que hom t¨¦ la percepci¨® d¡¯un vers blanc (no rimat) en la terminaci¨®, per¨° l¡¯orella hi nota, encoberta, una eufonia.
Com que em va demanar que li fes la presentaci¨® del llibre a Barcelona, pel maig del 2017, vam parlar-ne llargament, del sobrut, i vam constatar que desconeix¨ªem la denominaci¨® t¨¨cnica d¡¯aquella rima. Vam quedar que jo ho investigaria, i tenia pendent d¡¯avisar-lo si descobria alguna cosa. I qu¨¨ he descobert? Doncs que rimar els versos d¡¯acord amb patrons cl¨¤ssics per¨° ¨²nicament per la cesura ¨¦s un fenomen tan poc freq¨¹ent que no t¨¦ una designaci¨® concreta. Barreja all¨° que, en franc¨¨s, en diuen rime bris¨¦e (rima partida) amb la off-centered rhyme (rima descentrada) de la tradici¨® anglesa i amb la nostra rima lleonina, per¨° no quadra del tot amb la definici¨® de cap d¡¯aquestes tipologies, ja sigui per exc¨¦s o per d¨¨ficit de formalitat.
Mar¨ª va tenir la necessitat expressiva d¡¯inventar el sobrut com una degeneraci¨® pulcra del sonet, i ho va fer amb una cabriola completament innovadora. M¡¯havia quedat pendent enviar-li un missatge per dir-li: ¡°La teva recepta no s¡¯ajusta a cap denominaci¨® pr¨¨via, Manel! El teu sobrut ¨¦s ¨²nic¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.