¡°El conflicte de Sixena no t¨¦ soluci¨®¡±
L'Ateneu Barcelon¨¨s acull un debat sobre la pugna dels b¨¦ns del monestir d'Osca
¡°El conflicte dels b¨¦ns de Sixena no t¨¦ soluci¨®¡±. Aix¨ª de clar es va manifestar Josep Giralt, director del Museu de Lleida, durant el debat que es va fer ahir dimecres a?l'Ateneu Barcelon¨¨s, en el qual es va enfrontar?a Carlos Bitri¨¢n, arquitecte i president d'Acci¨® P¨²blica per a la Defensa del Patrimoni Aragon¨¨s (Apudepa), l'entitat que fa anys que denuncia les accions contra el patrimoni a la comunitat ve?na, com l'enderrocament de la fosa Averly el juliol del 2016. Giralt i Bitri¨¢n ¡ªque va dir que parlava a t¨ªtol personal i no com a representant del Govern d'Arag¨®¡ª van mostrar un to de veu calmat durant la presentaci¨® dels seus respectius punts de vista, distants en la majoria dels casos, per¨° van perdre aquest to quan es va comparar el conflicte dels b¨¦ns de Sixena amb el tema dels anomenats papers de Salamanca. Tamb¨¦ quan es va parlar de les possibles solucions que haurien de permetre desencallar el conflicte: ¡°Em sap greu dir-ho, per¨° no t¨¦ soluci¨®, si se segueixen utilitzant terminologies com la de l'alcalde de Sixena, que ha dit fa uns dies va dir que 'si les pintures han estat vuit segles sense climatitzaci¨®, no s¨¦ a qu¨¨ ve ara tanta obsessi¨®', no hi ha interlocutor per superar el conflicte¡±, va dir Giralt, despr¨¦s de recordar que si el debat va de qui ¨¦s l'amo i no qui gestiona les obres tampoc s'arribar¨¤ a una soluci¨®.
Per la seva banda, Bitri¨¢n, despr¨¦s de felicitar-se per la sent¨¨ncia del 2015 que obligava a retornar els 97 b¨¦ns al monestir ¡°perqu¨¨ reconeix que l'edifici i els b¨¦ns formen una unitat, a Sixena i a molts altres llocs, de manera que ¨¦s una sent¨¨ncia molt important¡±, va assegurar que est¨¤ a favor de la ¡°restituci¨® dels b¨¦ns perqu¨¨ el monestir necessita els b¨¦ns per a la seva ra¨® de ser i perqu¨¨ s'entenguin¡± i va posar com a exemple la recent not¨ªcia del buidatge i la venda del ric mobiliari del palau barroc de Mox¨® a Barcelona.
Giralt va revelar durant el debat, que va moderar el periodista i escriptor Josep Maria Mart¨ª Font, que la nova jutgessa del jutjat n¨²mero 1 d'Osca ¡°s'ha q¨¹estionat alguns aspectes de l'execuci¨® de la sent¨¨ncia¡±. I va explicar que ella ¡°mai va autoritzar el lliurament de la famosa pe?a que es va perdre [La Immaculada]; van ser els governs els que es van posar d'acord perqu¨¨ es lliur¨¦s¡±. Tamb¨¦ que el 19 i el 24 de gener, en resposta a un recurs presentat per ells, va recon¨¨ixer per escrit que, ¡°al si d'una execuci¨® provisional que s'est¨¤ duent a terme durant gaireb¨¦ tres anys, no apareixia justificada la pressa¡±, ni tampoc ¡°la fixaci¨® d'un horari nocturn d'entrada i l'¨²s de la for?a no es troba prou justificat¡±, per la qual cosa Giralt va jutjar excessiva l'acci¨® del jutge substitut que va estar al capdavant del jutjat menys d'un mes (entre el 4 de novembre i l'11 de desembre).
Bitri¨¢n, despr¨¦s de recon¨¨ixer que la situaci¨® ¨¦s lamentable i el dolor que va suposar ¡°per al museu i la societat de Lleida¡± que s'enduguessin les peces a Sixena mitjan?ant l'¨²s de la for?a, va recordar a Giralt que l'acci¨® de la policia es va produir despr¨¦s de l'incompliment en dues ocasions de l'ordre d'execuci¨® del jutge. ¡°?s normal que es vulgui executar¡±, va dir.
En el rep¨¤s que el director del museu va fer del proc¨¦s hist¨°ric que va portar a la seva formaci¨®, va mostrar una c¨°pia de l'escriptura de l'acta notarial en la qual es recull ¡°que es compren i es paguen¡± les obres, una q¨¹esti¨® que la sent¨¨ncia del 2015 posa en dubte. El director del museu es va felicitar que el tema hagi arribat al Tribunal Suprem, on ¡°es tornaran a demanar els papers i es podran aportar documents que al jutjat no es van acceptar en primera inst¨¤ncia¡±. Per a Giralt, Arag¨®, si aspira a recuperar el monestir, el primer que ha de fer ¨¦s ¡°invertir a l'edifici¡± i, sobretot, ¡°fer fora les monges¡±.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
M¨¢s informaci¨®n
Arxivat A
- Tresor de Sixena
- BIC
- Santa Maria de Sixena
- Villanueva de Sijena
- Monestirs
- B¨¦ns culturals
- Art rom¨¤nic
- Protecci¨® patrimoni
- Catalunya
- Patrimoni hist¨°ric
- Patrimoni art¨ªstic
- Art medieval
- Patrimoni eclesi¨¤stic
- Edificis religiosos
- Prov¨ªncia Osca
- Esgl¨¦sia cat¨°lica
- Hist¨°ria art
- Conservaci¨® art
- Arag¨®
- Cristianisme
- Religi¨®
- Espanya
- Patrimoni cultural
- Cultura
- Art