L¡¯endem¨¤
El 8 de mar? ¨¦s important, per¨° tamb¨¦ ho ¨¦s combatre un reflex subjacent, molt est¨¨s, que seria com dir ¡°Ha estat b¨¦, i ara, fins l¡¯any que ve¡±
?s un dia tan bo com qualsevol altre per a la reflexi¨®. Hi ha prou problemes vinculats a la celebraci¨® del 8 de mar? pels 365 dies de l¡¯any. Podria semblar que ja est¨¤ tot dit o gaireb¨¦, per¨° paga la pena donar la volta a alguns arguments. Per exemple: per qu¨¨ no comencem el debat per l¡¯altre extrem de l¡¯evid¨¨ncia? Es tractaria de la seg¨¹ent obvietat: nom¨¦s hi ha dues coses que literalment les dones poden fer i els homes, no: parir i donar el pit. I no s¨®n funcions irrellevants, s¨®n condici¨® sine qua non de la superviv¨¨ncia de la nostra esp¨¨cie.
D¡¯aqu¨ª es despr¨¨n que tota la resta, ¨¦s a dir, totes la difer¨¨ncies de rols, de funci¨®, de dist¨¤ncia salarial, de maltractament, no s¨®n biol¨°giques (almenys com ho s¨®n les dues funcions que acabem de citar). S¨®n, per tant, situacions que es deriven de q¨¹estions culturals, socials i pol¨ªtiques. S¨®n culturals en el sentit que, mitjan?ant un ¡°relat¡± de segles, han arribat a convertir-se en situacions i pautes suposadament naturals. S¨®n socials, a banda de culturals, i dels gr¨¤fics estad¨ªstics que s¡¯han publicat aquests dies als mitjans, el que m¨¦s crida l¡¯atenci¨® ¨¦s que a la nostra societat la caiguda de la dist¨¤ncia salarial i del progr¨¦s professional es precipita just en el moment de la maternitat.
S¡¯ha progressat una mica amb la inclusi¨® de pol¨ªtiques de perm¨ªs de paternitat per als pares, ¨¦s cert, per¨° som a les beceroles d¡¯una soluci¨®. I, per cert, estem en el terreny de les pol¨ªtiques p¨²bliques, ¨¦s a dir, accions que han de promoure les autoritats competents, amb la conseg¨¹ent adjudicaci¨® de mitjans legals i materials, per fer materialment possible un principi tan elemental com ¨¦s el de l¡¯equitat social. La part m¨¦s dif¨ªcil de corregir ¨¦s la part cultural que ¨¦s a les ments de les persones. Dones i homes. Quan algunes dirigents pol¨ªtiques (en general, escorades a la dreta, per¨° no nom¨¦s aquestes) deixen anar coses com aix¨° de la vaga a la japonesa, per guanyar-se l¡¯aplaudiment c¨°mplice dels seus simpatitzants, no expliquen com poden fer-la, aquesta vaga, les kellis; s¨ª, les dones que netegen habitacions d¡¯hotels a ra¨® de dos euros i escaig per habitaci¨®.
Animen el debat personatges com el bisbe de Sant Sebasti¨¤, que barreja el feminisme com si fos cosa del dimoni i el ¡°marcar-se gols en pr¨°pia porta¡± per part de les dones. La bona not¨ªcia ¨¦s que almenys tres bisbes van sortir immediatament a dir que comprenien aquesta convocat¨°ria, i fins i tot un es va aventurar a afirmar que la mateixa Mare de D¨¦u faria vaga. O b¨¦, la regidora del PP que afirma que la vaga del dia 8 la fomenten grups pol¨ªtics ¡°amb nexes amb pa?sos on es porta burca¡±. Un enginy suposadament molt maquiav¨¨l¡¤lic consisteix a desautoritzar accions com les d¡¯ahir amb l¡¯argument que, si comparem la condici¨® de la dona en pa?sos com¡ (i que el lector posi aqu¨ª Bangla Desh, Afganistan, Sudan del Sud, etc.), aqu¨ª les dones estan b¨¦ o molt b¨¦. Aix¨° ¨¦s un parany: cal comparar-ho amb el que es pot exigir aqu¨ª.
Davant aix¨°, ¨¦s clar, hi ha patinades en sentit contrari, com el de les portaveus, sent aix¨ª que veu es declama en femen¨ª. Al seu torn, el cas Weinstein i el moviment MeToo, s¨®n una arma de doble tall. La possibilitat que Catherine Deneuve sigui assetjada no ¨¦s la mateixa que la de les dones en situaci¨® de total desastre a Hait¨ª, destapada amb l¡¯esc¨¤ndol d¡¯Oxfam, o del tr¨¤fic de dones explotades que nodreixen els prost¨ªbuls de la nostra geografia. Una vegada m¨¦s, ¨¦s una q¨¹esti¨®, si se¡¯ns permet, de lluita de classes a escala d¡¯aix¨° que coincidim a anomenar la q¨¹esti¨® de g¨¨nere, i ho ¨¦s a nivell mundial.
La q¨¹esti¨® essencial ¨¦s com s¡¯ha de fixar el tema de la condici¨® de la dona en el centre de la q¨¹esti¨® social, ¨¦s a dir, com una de les components m¨¦s greus i inacceptables del c¨²mul d¡¯injust¨ªcies que convergeixen en aquesta q¨¹esti¨® social, i com s¡¯han d¡¯articular pol¨ªtiques i discursos (el fam¨®s ¡°relat¡±) de manera sostinguda en el temps, m¨¦s enll¨¤ d¡¯una o altra convocat¨°ria, vaga o manifestaci¨®. No ens enganyem. El dia 8 de mar? ¨¦s important, per¨° tamb¨¦ ho ¨¦s combatre un reflex subjacent, molt est¨¨s, que seria com dir ¡°Ha estat b¨¦, i ara, fins l¡¯any que ve¡±.
Pere Vilanova, Catedr¨¤tic de Ci¨¨ncia Pol¨ªtica (UB)
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.