Jonas Kaufmann arrasa
Memorable debut esc¨¨nic al Liceu del medi¨¤tic tenor en una vetllada tamb¨¦ gloriosa per a Sondra Radvanovsky i Carlos ?lvarez
Aplaudiments eixordadors, crits d'admiraci¨®, resposta passional del p¨²blic. En el seu esperat debut esc¨¨nic a Espanya, en un espectacular muntatge d'Andrea Ch¨¦nier, d'Umberto Giordano, el tenor alemany Jonas Kaufmann va conquistar aquest divendres a la nit el Liceu en una gloriosa jornada d'exaltaci¨® l¨ªrica. El divo m¨¦s desitjat del moment va aixecar passions, certament, per¨° no va ser l'¨²nic triomfador: en l'emocionant vetllada, que es va tancar amb m¨¦s de deu minuts d'aplaudiments, tamb¨¦ van ser aclamats la soprano nord-americana Sondra Radvanovksy i el bar¨ªton espanyol Carlos ?lvarez.
S'esperava Kaufmann com a aigua de maig en un teatre que necessita cops de gran efecte medi¨¤tic per mantenir el seu prestigi. Ho ¨¦s, sens dubte, contractar el cantant m¨¦s cotitzat del m¨®n en la seva primera actuaci¨® en un muntatge esc¨¨nic a Espanya; i si no cancel¡¤la ¨Ccosa que passa amb temible freq¨¹¨¨ncia¨C l'¨¨xit est¨¤, mai millor dit, cantat.
ANDREA CH?NIER
Andrea Ch¨¦nier, de Giordano. Jonas Kaufmann, Sondra Radvanovsky, Carlos ?lvarez, Anna Tomowa-Sintow, Francisco Vas, Fernando Rad¨®, Yulia Mennibaeva, Manel Esteve. Cor i Orquestra Simf¨°nica del Gran Teatre del Liceu. Director d'escena: David McVicar. Director musical: Pinchas Steinberg. Liceu. Barcelona, 9 de mar?.
Kaufmann va arribar, va cantar i va v¨¨ncer com un gladiador de la l¨ªrica i ho va fer enmig d'una expectaci¨® sense precedents, amb la sala repleta i l'ambient dels grans esdeveniments. Ho era a nivell art¨ªstic i social; tamb¨¦ en q¨¹esti¨® de preus, doncs no tots els dies es posen les localitats m¨¦s cares a 385 euros i, a sobre, s'esgoten.
El cotitzat tenor, que nom¨¦s actuar¨¤ en altres dues funcions (12 i 15 de mar?), va posar d'entrada el llist¨® alt cantant amb desbordant expressivitat l'Improvviso del primer dels quatre actes d'aquest drama de tints veristes amb llibret de Luigi Illica que explica la hist¨°ria d'un personatge real, Andrea Ch¨¦nier, notable poeta que, despr¨¦s d'abra?ar l'ideari de la Revoluci¨® Francesa, va acabar morint a la guillotina.
En bona forma vocal, Kaufmann va controlar els seus mitjans en una interpretaci¨® mesurada al detall ¨Csap administrar les seves forces en un paper que t¨¦ molta tela per tallar al quart i ¨²ltim acte¨C, ben guiada per un instint vocal i teatral de primera. I el p¨²blic, que ho esperava tot de Kaufmann, es va rendir davant de la paleta vocal, el fraseig apassionat i els s¨°lids aguts del carism¨¤tic divo. La bellesa i emoci¨® va aconseguir cotes excelses en un Come un bel di di maggio senzillament captivador.
Tamb¨¦ van collir un ¨¨xit maj¨²scul les altres dues grans veus del lux¨®s repartiment, que va comptar amb l'efica? concertaci¨® al fossat del director israeli¨¤ Punxes Steinberg, que ja havia dirigit aquesta ¨°pera al Liceu: Sondra Ravdavnosky, que debutava al paper de Maddalena de Coigny, l'arist¨°crata arru?nada que morir¨¤ a la guillotina junt amb el seu estimat Ch¨¦nier, i Carlos ?lvarez, sensacional per veu i car¨¤cter al paper de G¨¦rard, que passa de criat a notori revolucionari sense deixar d'estimar a Maddalena.
Radvanovsky va captivar amb un cant intens, bells pianissimi i una for?a dram¨¤tica que va culminar amb una emocionant interpretaci¨® de La mamma morta. En els duos amb Kaufmann, amb qui compartia escena per primera vegada, la qu¨ªmica entre les veus va propiciar suaus accents de gran bellesa l¨ªrica.
Completant el trio d'asos, ?lvarez va malbaratar noblesa en el fraseig i un prec¨ªs sentit dram¨¤tic que va elevar la temperatura en un impressionant Nemico della patria. Malgrat els interminables aplaudiments, els tres protagonistes no van concedir bisos.
Per assegurar l'¨¨xit de la funci¨®, els responsables del coliseu barcelon¨ª han tirat la casa per la finestra llogant la luxosa producci¨®, amb realista posada en escena del director escoc¨¨s David McVicar, que el Covent Garden de Londres va estrenar fa tres anys amb Kaufmann al capdavant del repartiment. En l'extensa galeria de personatges, tan t¨ªpica en el verisme, la tornada de la soprano Anna Tomowa-Sintow en el paper de la vella Madelon va ser un luxe carregat de nost¨¤lgia.
El muntatge de McVicar ¨Camb Marie Lambert com a directora de la reposici¨®¨C ¨¦s tot un espectacle en el seu pertinent realisme esc¨¨nic, amb alguns detalls com D¨¦u mana en la direcci¨® d'actors; l'espl¨¨ndida escenografia de Robert Jones i el vestuari d'¨¨poca dissenyat per Jenny Tiramani submergeixen l'espectador, amb cinematogr¨¤fic sentit del detall, en l'agitaci¨® dels carrers de Par¨ªs en els convulsos dies del terror de la Revoluci¨® Francesa.
L'excel¡¤lent treball de Francisco Vas com a sinu¨®s espia (L?Incredibile) i el relleu que Manel Esteve atorga al sans culottes Mathieu, van destacar en un planter de comprimaris no sempre audible.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.