Les novetats de poesia del Sant Jordi de 2018
Wallace Stevens va ser, segons Harold Bloom, el "millor i m¨¦s representatiu" poeta americ¨¤ dels anys trenta i quaranta
Soc advocat i visc a Hartford¡± (capital de Connecticut), ¡°per¨° aquests fets no s¨®n divertits ni reveladors¡±. Aix¨ª resumia Wallace Stevens (1879-1955) la seva biografia en una carta al director d¡¯una revista, el 1922. Despr¨¦s d¡¯alguns cursos sobre literatura a Harvard, i de treballar breument com a periodista, va acabar estudiant dret i va exercir tota la vida com a executiu d¡¯una companyia d¡¯assegurances. En la seva vida no va haver-hi sobresalts, ni decisions traum¨¤tiques, ni viatges a Europa com els que van viure tants escriptors americans de la seva ¨¨poca; va ser pl¨¤cida, convencional i relativament acomodada. Res a veure amb la imatge convulsa, inestable i plena de dificultats econ¨°miques que tants poetes tenen i en part promouen. La seva vocaci¨® per la poesia comen?a aviat, per¨° a causa de l¡¯exig¨¨ncia que s¡¯imposa, no ¨¦s fins al 1923 que publica el primer llibre, Harmonium. Durant els anys trenta i quaranta surt el gros de la seva obra, i es converteix, segons Harold Bloom, en el ¡°millor i m¨¦s representatiu¡± poeta americ¨¤ de l¡¯¨¨poca, i obt¨¦ el premi Pulitzer de poesia el 1955, any de la seva mort. No sembla exagerat el que diu un dels seus aforismes: ¡°Nom¨¦s visc per a la poesia. No hi ha dubte que aix¨° seria cert si fos lliure per dedicar-li la meva vida sencera¡±.
Poes¨ªa reunida
Wallace Stevens
Edici¨® d'Andreu Jaume
Lumen
760 p¨¤gines
24,90 / @9,99 euros
Aquesta Poesia reunida no ¨¦s del tot completa, per¨° cont¨¦ bona part de l¡¯obra po¨¨tica de Stevens, m¨¦s tots els seus aforismes, un complement essencial per aproximar-se a les seves idees sobre la poesia. Tampoc no ¨¦s, per¨°, obra d¡¯un mateix traductor, sin¨® de tres: Andr¨¦s S¨¢nchez Robayna, Daniel Aguirre i el mateix Andreu Jaume, que ha tingut cura de l¡¯edici¨®. Dels dos primers es reuneixen aqu¨ª traduccions de llibres sencers o antologats, apareguts ja en diverses edicions, i nom¨¦s les dues aportades per Andreu Jaume s¨®n rigorosament in¨¨dites. Segons el sempre ponderat George Steiner, Wallace Stevens ¡°¨¦s el poeta americ¨¤ m¨¦s metaf¨ªsic¡±, ¡°un epistem¨°leg profundament preocupat per les possibles relacions entre la imaginaci¨® i la realitat¡±.
Una an¨¨cdota reportada en la imprescindible introducci¨® de Jaume a aquesta recopilaci¨® pot dissuadir el lector d¡¯afrontar una empresa que es preveu feixuga: a un subordinat que deia no entendre els seus poemes, Stevens li va replicar que ¡°no fa falta entendre la seva poesia ni cap poesia, n¡¯hi ha prou que l¡¯entengui l¡¯escriptor¡±. Certament, sabia qu¨¨ feia; ¨¦s un poeta d¡¯idees, complexes per¨° intel¡¤ligibles, i l¡¯esfor? que requereix no queda mai sense recompensa. Un altre dels seus aforismes: ¡°Quan es deixa de creure en D¨¦u[SIC], la poesia ¨¦s aquella ess¨¨ncia que ocupa el seu lloc per fer que la vida resulti acceptable¡±. Despr¨¦s de la mort de D¨¦u, nom¨¦s resten la natura i l¡¯home, l¡¯objecte i el subjecte: el m¨®n perceptible, en permanent fluctuaci¨®, i la consci¨¨ncia de l¡¯home, que malda per trobar-hi un ordre i un significat. Stevens comparteix amb altres poetes americans, en paraules de Jaume, ¡°aquella concepci¨® baptismal del llenguatge que pot tornar a anomenar el m¨®n¡±, d¡¯origen rom¨¤ntic, i practica una paraula despersonalitzada, de contemplaci¨® serena de les coses i del seu moviment: ¡°El poeta ¨¦s el sacerdot de l¡¯invisible¡±.
Tres raons per recomenar-lo
- ?s un dels grans poetes del segle XX, d¡¯import¨¤ncia i influ¨¨ncia comparables a T. S. Eliot, Ezra Pound i Robert Frost.
- Davant la insufici¨¨ncia de la religi¨® avui, proposa la poesia com la ¡°ficci¨® suprema¡± que permet fer-nos c¨¤rrec de l¡¯exist¨¨ncia.
- La bellesa i l¡¯extraordin¨¤ria capacitat de suggeriment fan dels poemes, comparables a una oraci¨® laica, una font de meditaci¨®.
I a m¨¦s a m¨¦s
Del desig
Hilda Hilst
Traducci¨® de Josep Dom¨¨nech Ponsat¨ª i Joana Castells Savall
El cep i la nansa
230 p¨¤gines
18 euros
Hilda Hilst (1930-2004) ¨¦s una dels grans autors de la literatura brasilera. Despr¨¦s d¡¯una joventut intel¡¤lectualment i socialment activa, es va recloure al camp i es va abocar a la creaci¨® liter¨¤ria: narrativa, teatre i, singularment, poesia. Un estudi¨®s ha resumit aix¨ª els seus grans temes: D¨¦u, l¡¯amor i la mort. Pel que fa a la relaci¨® amb D¨¦u, hi ha el sacrifici, la s¨²plica o la revolta; l¡¯amor el tracta amb nost¨¤lgia o amb voluptuositat; davant la mort, nom¨¦s hi cap el lament o l¡¯enfrontament. Del desig no ¨¦s cap antologia, sin¨® un llibre de 1992 en qu¨¨ Hilst va aplegar cinc t¨ªtols publicats anteriorment, m¨¦s dos d¡¯in¨¨dits. Abandonant la m¨¨trica regular que fins llavors feia servir, el vers s¡¯adapta a la flu¨¨ncia d¡¯un pensament ple d¡¯imatges colpidores, i assoleix una apassionada aproximaci¨® a la transcend¨¨ncia.
Aquesta ¨¦s la meva carta al m¨®n
Emily Dickinson
A cura de M. Riera
Proa
496 p¨¤gines
11,99 euros
La poesia americana oscil¡¤la entre dues tend¨¨ncies: la de Walt Whitman, ¨¨pica, abrandada, grandiloq¨¹ent, i la d¡¯Emily Dickinson (1830-1886), l¨ªrica, continguda, intimista. Harold Bloom eleva Dickinson al nivell de Shakespeare en originalitat de llenguatge i a la dimensi¨® universal que sap assolir. Va viure reclosa a la casa familiar i no va publicar pr¨¤cticament res en vida; despr¨¦s van anar apareixent successives antologies, compilades a partir dels seus manuscrits, fins a completar 1.789 poemes. Aquesta selecci¨® en cont¨¦ 216. Personatge ¨²nic en la hist¨°ria de la literatura, es tracta d¡¯una dama de Nova Anglaterra que es manifesta, en els seus sempre poc convencionals escrits, com una ¨¤nima lliure capa? de transcendir la seva tranquil¡¤la exist¨¨ncia i refugiar-se en una intensa espiritualitat.
Las llamas
Pere Gimferrer
Fundaci¨®n Jos¨¦ Manuel Lara
112 p¨¤gines
14 / @7,99 euros
Membre de la RAE des del 1985 i Premio Nacional de las Letras Espa?olas el 1998, l¡¯autor ha rebut incomptables reconeixements a la seva obra. Lluny d¡¯adormir-se en els llorers, conserva la capacitat de sorprendre, de captivar i de sacsejar la sensibilitat del lector, mig segle despr¨¦s de les primeres publicacions de poesia. El seu insondable bagatge de coneixements en diversos ¨¤mbits art¨ªstics, i especialment de la tradici¨® liter¨¤ria espanyola, es pot comprovar una vegada m¨¦s en aquest nou llibre, escrit l¡¯hivern passat. Reincideix, amb envejable vivacitat, en els trets distintius del seu estil: el collage po¨¨tic, amb la incorporaci¨® de versos d¡¯altres poetes, i l¡¯acumulaci¨® d¡¯imatges i sinest¨¨sies. Hi s¨®n presents els temes de la for?a de l¡¯amor per afrontar el pas del temps i la reflexi¨® sobre la mort.
Ermita
Jordi Llavina
Meteora
104 p¨¤gines
16 euros
El senderisme d¡¯avui ¨¦s exercici f¨ªsic i contemplaci¨® del paisatge. El romiatge de sempre cont¨¦ aix¨°, per¨° ¨¦s molt m¨¦s: purgaci¨® i renovaci¨®, un cam¨ª fressat al llarg de generacions que reflecteix l¡¯err¨¤ncia de l¡¯home sobre la terra en l¡¯esperan?a d¡¯una vida m¨¦s alta. Jordi Llavina (1968) ha descrit, en un poema narratiu de 1.401 versos octos¨ªl¡¤labs, el trajecte d¡¯anada de la Selva del Camp a l¡¯ermita de Sant Pere del Puig (uns 2,5 km), sobretot el viatge interior, ¡°alguns records petits de vida¡± que sorgeixen tot caminant. La dimensi¨® religiosa hi apareix de trascant¨®, en forma d¡¯interrogant ¡ª¡°Creure i pensar, / ?s¡¯arribaran a trobar mai?¡±¡ª, per¨° aquest romiatge ¨¦s tamb¨¦ met¨¤fora de l¡¯esfor? il¡¤luminador de la poesia: ¡°Jo sempre he escrit per curar el tall / que ens fa saber que no som res¡±.
Papallona de l'ombra
Feliu Formosa
Pag¨¨s Editors
240 p¨¤gines
22 euros
No ¨¦s llibre nou, sin¨® una antologia del mateix Feliu Formosa (1934) que cont¨¦ una tercera part dels seus poemes, tot donant pistes sobre els aspectes m¨¦s rellevants o perdurables d¡¯una obra que s¡¯ha anat fent en quatre d¨¨cades. Despr¨¦s d¡¯un inici condicionat per la literatura social, va entrar en ¡°una etapa declaradament est¨¨tica que em permet¨¦s recuperar-ho tot, ¨¦s a dir saber qui era jo¡±. Cada llibre ha estat un experiment d¡¯aquella exploraci¨® constant, en la qual ha fet servir diferents estils de composici¨®, sempre amb un domini notable. Tant les refer¨¨ncies al teatre ¡ªel primer ofici de Formosa¡ª com a la pintura o a la m¨²sica donen fe de la riquesa i de l¡¯ambici¨® de la seva aposta creadora. Magn¨ªfica oportunitat de descobrir o de revisar un autor ben considerat, per¨° potser no prou llegit ni valorat
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.