Juan Antonio Bayona: ¡°Els murs no podran parar mai res ni ning¨²¡±
Amb 'Jurassic World: el reino ca¨ªdo', el director catal¨¤ ha portat al seu terreny, el terror g¨°tic, la seva pel¡¤l¨ªcula de la saga de Steven Spielberg
Juan Antonio Bayona est¨¤ nervi¨®s. Potser ¨¦s perqu¨¨ ha vist com es feia realitat el somni d'un nen que va cr¨¦ixer marcat per Superman i admirant Steven Spielberg. O perqu¨¨ arriba al final d'un llarg cam¨ª, el que ha recorregut el director catal¨¤ (Barcelona, 1975) ¨Ci a les seves espatlles el cinema espanyol¨C fins a dirigir una pel¡¤l¨ªcula d'una de les sagues m¨¦s famoses i taquilleres de la hist¨°ria. La fita ¨¦s comparable a un anell de la NBA de Pau Gasol, si, a m¨¦s, el jugador s'hagu¨¦s endut als EUA mig equip del Bar?a, perqu¨¨ Bayona ha treballat a?Jurassic World: el reino ca¨ªdo?amb la seva m¨¤ dreta, la productora Bel¨¦n Atienza; el seu director de fotografia, ?scar Faura; el seu muntador, Bernat Vilaplana; i la seva actriu fetitxe, Geraldine Chaplin, i ha esquitxat de petits gestos autoreferencials una pel¡¤l¨ªcula que beu en la segona part de la trama d'El orfanato, el debut en el llarg de Bayona. Dilluns al migdia, poques hores abans de la preestrena mundial a Madrid (una altra obstinaci¨® del director) del seu quart llargmetratge, abans que arribi als cinemes el 8 de juny, Bayona s'asseu a conversar amb EL PA?S.
Pregunta. Hi ha diversos gestos a la pel¡¤l¨ªcula als seus referents, que es revelen en els t¨ªtols de cr¨¨dit, com, per exemple, els agra?ments al seu pare, a Guillermo del Toro, que va ser el seu primer valedor, o a Fernando Trueba.
Resposta.?Al dormitori del mecenes de la nova investigaci¨® hi he penjat un quadre del meu pare. Pel que fa a Trueba, ell em va convidar a fer un cameo a?La reina de Espa?a, i jo li he demanat que aparegu¨¦s a la meva pel¡¤l¨ªcula.
P. La segona part de Jurassic World: el reino ca¨ªdo?sembla El orfanato 2. Aqu¨ª ¨¦s on la fa seva?
R. O Lo imposible 2. En l'origen del gui¨® ja apareixia aquest gir cap a un desenlla? m¨¦s claustrof¨°bic, en un ambient de terror. De fet, ja existia al primer Parc Jur¨¤ssic, perqu¨¨, a m¨¦s de la part d'acci¨®, hi havia el final de la seq¨¹¨¨ncia de terror. Amb aquest benepl¨¤cit hem portat la pel¡¤l¨ªcula a recuperar aquella sensaci¨® de por.
P. I aquesta pot haver estat la consideraci¨® perqu¨¨ li truquessin a vost¨¨ per dirigir aquest film?
Spielberg em va dir: ¡®Hi ha pel¡¤lis [¡®movies¡¯, en angl¨¨s] i pel¡¤l¨ªcules [¡®films¡¯], i tu has fet una pel¡¤l¨ªcula¡±
R. Per descomptat. Ja em van temptejar amb la primera d'aquest Jurassic World, per¨° mai vaig arribar a estar dins. Despr¨¦s, Colin Trevorrow [director de la primera, coescriptor d'aquesta segona i realitzador de la futura tercera part] em va trucar i em va dir: "He pensat en tu per El orfanato". Aix¨° em va agafar descol¡¤locat i em va interessar. En el tr¨¤iler es veu que volem l'illa pels aires, aix¨ª que no revelo res si dic que aquest gir ¨¦s una declaraci¨® d'intencions de cara al futur.
P. Fins a quin punt es roda emmanillat una pel¡¤l¨ªcula que ¨¦s una frontissa en una trilogia?
R. Sempre es diu aix¨° que les segones parts no s¨®n mai bones, per¨° hi ha alguna cosa gratificant en aquestes continuacions, i ¨¦s que en aquests episodis ¨¦s quan la hist¨°ria es torna m¨¦s complexa. ?s el nus de la hist¨°ria. Agafes les repercussions de la part inicial i les portes de la manera m¨¦s complexa possible a la tercera. Per aix¨° recuperem el personatge de Jeff Goldblum, perqu¨¨ el seu personatge va ser la veu de la consci¨¨ncia, que va marcar les l¨ªnies vermelles de la saga, i qui recorda la dif¨ªcil relaci¨® que l'home t¨¦ amb la natura.
P. Qui mana m¨¦s a?Jurassic World,?Steven Spielberg o Trevorrow?
R.?En el proc¨¦s Spielberg ¨¦s qui mana. El muntatge final li pertany, quan el necessitava m'atenia, i sempre va tenir respostes positives, en una experi¨¨ncia molt semblant a la que vaig tenir amb Guillermo del Toro a?El orfanato. Una de les primeres coses que em van advertir de l'Steven ¨¦s que no ¨¦s gaire amant de la nost¨¤lgia, no li agrada autoreferenciar-se, una cosa molt sana ¨Ctot i que hi hem colat un ninot d'ET¨C per expandir la pel¡¤l¨ªcula cap a una altra direcci¨®. Quan la va veure acabada, em va dir: "Hi ha pel¡¤lis [movies, en angl¨¨s] i pel¡¤l¨ªcules [films], i tu has fet una pel¡¤l¨ªcula". Aix¨° me'n fa sentir orgull¨®s.
Dins de la gran saga
En ocasions anteriors, ja va haver-hi cineastes espanyols a qui van oferir dirigir una gran pel¡¤l¨ªcula de superherois, per¨° cap havia completat el cam¨ª com Bayona.
Pregunta. ?s conscient que la seva pres¨¨ncia en la saga jur¨¤ssica ¨¦s com l'arribada de Gasol a la NBA?
Resposta. Em sembla que els qui tenim aquesta possibilitat l'hem d'aprofitar, igual que jo vull seguir rodant a Espanya, com aix¨ª ser¨¤ amb el meu proper projecte. Si no, correm el perill que tot el cinema sembli el mateix rodat pels mateixos.
P. Per¨° ¨¦s una fita.
R. Jo m'alegro que hagi passat per fi, perqu¨¨ ha passat abans amb moltes altres filmografies i ja era hora que pass¨¦s. Cal derrocar murs. Hollywood adora el talent i no li importa d'on vingui. Tant de bo jo sigui el primer de molts.
P. Es pot fer pol¨ªtica al cinema amb els dinosaures?
R. En general, les novel¡¤les de Michael Crichton sobre Parc Jur¨¤ssic ja reflexionaven sobre l'home en el m¨®n present. I el cinema de Spielberg sempre ha tingut la inquietud de reflectir el moment. Mentre film¨¤vem aquesta pel¡¤l¨ªcula, ell rodava Los archivos del Pent¨¢gono?i Ready Player One. Queda clar.
P. S'insisteix en la bio¨¨tica, que els murs no poden contenir... Hi ha una lectura que es pot traslladar a l'actualitat. Aix¨° neix del director o del gui¨®?
R. Amb Bernat Vilaplana vaig parlar molt del contingut latent d'una pel¡¤l¨ªcula que ¨¦s aqu¨ª sense proposar-s'ho. I en aquest tipus de cinema hi ha una constant reflexi¨® sobre l'home i el seu m¨®n. En aquesta hist¨°ria hi ha un enfocament inicial molt emocional sobre els dinosaures i un dilema moral, que em sembla que recorda molt?Inteligencia artificial: quina ¨¦s l'actitud cap a les criatures que creem? Aix¨° forma part de la llavor de la ci¨¨ncia-ficci¨®, perqu¨¨ ¨¦s el tema de Frankenstein. Des de la inicial Parc Jur¨¤ssic ja sabem que un mur no podr¨¤ mai parar res ni ning¨². I ara jugo amb la idea de l'¨¦sser hum¨¤ que ocupa el lloc dels dinosaures, un m¨®n capgirat. Repeteixo el fam¨®s pl¨¤nol del retrovisor d'un cotxe, per¨° ara ja no hi veiem dinosaures, hi veiem humans. A l'estil de?Soy leyenda.
P. En quin moment va ser conscient que formava part de?Jurassic World?
R. En el meu primer viatge a localitzar a Kualoa Ranch, el lloc de Hawaii on s'ha rodat tota la saga. Aqu¨ª ho vaig sentir.
P. Va ser f¨¤cil que acceptessin la seva petici¨® de portar el seu equip?
Hi ha alguna cosa gratificant a rodar continuacions, perqu¨¨ ¨¦s quan la hist¨°ria es torna m¨¦s complexa¡±
R. Va ser bastant f¨¤cil.
P. Hi va haver algun no?
R. He tingut tota la llibertat possible. Alguna vegada em van dir alguna cosa semblant a "Est¨¤s segur? Pensa-t'ho b¨¦".
P. Nervi¨®s?
R. Molt. Encara no hi ha hagut una projecci¨® amb p¨²blic i, a sobre, comen?o a casa, i aix¨° em fa m¨¦s respecte.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.