Art g¨°tic del segle XXI
El MNAC encarrega una novel¡¤la gr¨¤fica a partir de la seva col¡¤lecci¨® de pintura medieval
Una de les sales m¨¦s terror¨ªfiques del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) ¨¦s la que ocupen les grans obres de l'art g¨°tic. Enormes pintures repletes d'imatges de sants, verges i m¨¤rtirs que pateixen de valent en ser crucificats, empalats, espellats, mutilats i martiritzats en general; uns c¨¤stigs corporals que semblen inherents per poder gaudir de la consideraci¨® de sant. Signades per autors com Jaume Huguet, Jaume Serra, Bernat Martorell, Llu¨ªs Borrass¨¤ o Bartolom¨¦ Bermejo (entre molts altres autors an¨°nims) aquestes obres posen fi a prop de 250 pintures realitzades entre els segles XIII i XV. Una de les ¨²ltimes taules a incorporar-se ha estat Sant Baudelio decapitat¡ªuna altra de les moltes barbaritats per les que cal passar per ser santificat¡ª pintat per Llu¨ªs Dalmau a mitjan segle XV, que s'exhibeix des del 2017 en aquesta ¨²ltima sala de g¨°tic en la qual no falta la representaci¨® de monstres i deformats que semblen m¨¦s personatges de c¨°mic que reals. ?s el que va haver de pensar el director del museu Pepe Serra, gran aficionat i lector de c¨°mic. Per aix¨°, fa uns mesos va encarregar a dos experts en el nov¨¨ art com s¨®n el dibuixant Sagar i l'escriptor i cr¨ªtic cultural Jorge Carri¨®n la realitzaci¨® d'una novel¡¤la gr¨¤fica inspirada en aquestes obres.
El resultat ¨¦s G¨°tic, publicat recentment per Norma Editorial; una visi¨® personal dels autors i del director del centre que creu que ¡°el c¨°mic no ¨¦s un art menor i permet donar resposta a la pregunta de qu¨¨ ¨¦s l'art del 1400 avui dia¡±, a m¨¦s de proporcionar una nova visi¨® d'una de les col¡¤leccions d'art medieval m¨¦s important.
¡°L'art g¨°tic t¨¦ un mecanisme narratiu fonamental, que ¨¦s el retaule, que divideix l'espai pict¨°ric en taules, el m¨¦s semblat a les vinyetes. A m¨¦s, els personatges s'assemblen molt als que apareixen al manga, l'anime o la Guerra de la Gal¨¤xies¡±, explica Carri¨®n, autor d'assajos narratius com Barcelona. Llibre dels passatges (Gal¨¤xia Gutemberg) i cr¨ªtic literari, que es va estrenar en aix¨° del c¨°mic amb Barcelona. Els rodam¨®ns de la ferralla, que va publicar tamb¨¦ s¨®n Sarga el 2016. Per a l'autor del text, ¡°el retaule g¨°tic podria ser la primera manifestaci¨® art¨ªstica d'Occident, en la qual es narra una hist¨°ria en vinyetes... s'avan?a al m¨®n digital ja que Instagram o Facebook es basen tamb¨¦ en la vinyeta¡±.
Per la seva banda, el dibuixant aragon¨¨s Sagar ha modernitzat amb els seus dibuixos ¡°el que es va pintar fa cinc o sis segles¡±. El que han creat els dos ¨¦s el que es denomina ¡°c¨°mic expandit¡± o ¡°h¨ªbrid¡±, que recull llenguatges diferents, una esp¨¨cie d'¡°assaig creatiu¡±, segons Carri¨®n en el qual no falten les aquarel¡¤les els dibuixos a tinta, a m¨¦s de p¨¤gines que semblen extretes d'una conversa de Facebook de Carri¨®n amb algun dels seus amics en el qual explica les seves reflexions sobre el c¨°mic, els retaules i les xarxes socials o una representaci¨® d'una vinyeta de 13, Rue de Percebe en el qual els personatges reflecteixen els pecats cabdals o un sant sopar en la qual un dels ap¨°stols fa un selfie al grup.
Did¨¤ctica amb sang
Els textos que acompanyen a les vinyetes, en les quals apareix el rom¨¤nic Crist en Majestat de Ta¨¹ll ¡ªuna imatge que justifica l'elecci¨® del g¨°tic en el qual les figures interactuen, no estan tancades en les seves mandorles, ¡°cel¡¤les¡±, segons els autors¡ª, la conquesta de Jaume I de Mallorca, de 1229, o m¨²ltiples verges amb els seus Nen Jes¨²s que demanen teta o reclamen saber qui ¨¦s el seu pare, ajuden a entendre qui s¨®n i qu¨¨ representen aquests personatges. Tamb¨¦ expliquen la hist¨°ria viatgera d'aquestes obres que despr¨¦s de romandre segles en els altars pels quals van ser pintades, van sortir al mercat de l'art quan, b¨¦ van ser venudes pels capellans i sacerdots o van ser motiu de robatori. ?s el moment en el qual la narraci¨® s'interromp i la hist¨°ria que explicava el retaule queda congelada en una sola imatge. Per aix¨°, segons els autors ¡°els museus s¨®n m¨¤quines d'expropiar¡ ja que tot ho veiem estava en ermites, catedrals, casa o en palaus, lluny d'aqu¨ª¡±, en una de les cr¨ªtiques que fan als museus, en concret al MNAC.
Eminentment did¨¤ctic, el text i els dibuixos ajuden a entendre moltes de les imatges g¨°tiques, cr¨ªptiques la majoria de les vegades, perqu¨¨ l'espectador del segle XXI no compr¨¨n el que veu, no sap qui ¨¦s el que sofreix el martiri ni que representen aquests personatges tan enigm¨¤tics i macabres. Sobretot les escenes terror¨ªfiques en les quals s'explica la soferta vida dels sants (que per aix¨° s¨®n sants); turments que esperaven a tots els humans, potencials pecadors. La did¨¤ctica amb sang entra, versi¨® Edat Mitjana.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.