El Dal¨ª m¨¦s pop
El Teatre Museu de Figueres exposa part de les fotografies que Robert Whitaker va fer al pintor en els anys seixanta i setanta
Qu¨¨ tenen en com¨² Salvador Dal¨ª i els?Beatles? D'entrada, poca cosa, m¨¦s enll¨¤ que s¨®n dos dels m¨¤xims representants de tots els temps del m¨®n de la pintura i de la m¨²sica, respectivament. Tamb¨¦, que un i els altres van ser durant d¨¨cades objecte de gran inter¨¨s dels fot¨°grafs, que intentaven captar tot el que feien. Un d'ells, que va conviure tant amb el quartet de Liverpool com amb el pintor de Cadaqu¨¦s, va ser el brit¨¤nic Robert Whitaker (1939-2011). Als Beatles els va acompanyar durant dos anys en la seva ¨²ltima gira mundial convertint-se en el seu fot¨°graf de cambra. Amb Dal¨ª va conviure entre el 1967 i el 1972, tant a la casa de l'artista a Portlligat com durant les seves estades a l'hotel Meurice de Par¨ªs, generant prop de mil instant¨¤nies d'all¨° m¨¦s variades.
El 2017, despr¨¦s de diversos anys de negociacions amb els fills del fot¨°graf, la Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª va adquirir un total de 707 fotografies realitzades al pintor ¡ªa m¨¦s de molts altres negatius¡ª, de les quals ha seleccionat 27 que es poden veure des d'ahir a l'exposici¨® Salvador Dal¨ª. Robert Whitaker. 1967-1972, que estar¨¤ oberta un any a la Sala de les Loggias del Teatre Museu de Figueres.
En les fotografies, que proporcionen una de les imatges m¨¦s pop del geni, podem veure Dal¨ª saltant amb cara de nen dolent, llan?ant un immens pa de pag¨¨s a l'aire, amb unes ulleres semblants a les antenes d'un cargol, vestit d'uniforme militar (sense graduaci¨®) amb un cranc a la falda o en barn¨²s i espardenyes assegut al sof¨¤ amb forma de llavis de Mae West.
Salvador Dal¨ª s'ho passava b¨¦ posant per als fot¨°grafs, gesticulava i actuava per donar vida al personatge medi¨¤tic que va construir al llarg dels anys. Ho feia davant dels professionals que cobrien els m¨²ltiples esdeveniments als quals el pintor i la seva parella, Gala, anaven, ja fos a Espanya, Fran?a o It¨¤lia. Tamb¨¦ als Estats Units, on van viure gaireb¨¦ deu anys fugint de la Segona Guerra Mundial i on van tornar cada any, a partir del 1948, a passar l'hivern per vendre tot el que havia creat l'estiu anterior. Per¨° Dal¨ª tamb¨¦ va rebre a la casa de Portlligat un bon nombre de professionals que es van apropar per retratar-lo en el seu ambient m¨¦s ¨ªntim i relaxat. Entre els uns i els altres, conformen una llista llargu¨ªssima en la qual apareixen Man Ray, Cecil Beaton, Eric Schaal, Brassa?, Marc Lacroix i Philippe Halsman, per¨° tamb¨¦ fot¨°grafs locals i amics del pintor, com Meliton Casals, Joan Veh¨ª, Josep Postius, Juan Gyenes, Francesc Catal¨¤ Roca i Ricardo Sans, entre d'altres, a m¨¦s de les fotografies que van fer secretaris de la parella, com Robert Descharnes i Enrique Sabater, i fins i tot Gala, a qui sempre li va agradar immortalitzar amb la seva c¨¤mera molts dels moments de Portlligat.
La majoria de les 27 fotografies que, durant un any, la Fundaci¨® Gala-Salvador Dal¨ª exposa de les 707 que ha adquirit als hereus de l'angl¨¨s Robert Whitaker s¨®n fidels a la frase que, segons Whitaker, li va dir el pintor el 1967 quan els va presentar l'historiador i col¡¤leccionista Douglas Cooper: ¡°Soc la prostituta m¨¦s gran del m¨®n que ha posat per a fotografies¡±. I Dal¨ª va estar a l'altura d'aquesta afirmaci¨® tan contundent. En les imatges podem veure'l ¡ªpels anys acumulats de posats¡ª amb molta espontane?tat i dominant el seu espai com un showman consumat, que, a m¨¦s, tenia un gran sentit de l'humor.
¡°Fotografiar¨¦ tots els forats que pugui trobar. Vaig comen?ar per les orelles, despr¨¦s la boca i el nas¡±, va afegir Whitaker. El resultat van ser unes imatges impactants, en les quals hi ha molts primers plans extrems de tres dels seus ¨°rgans sensorials, sobretot de l'ull esquerre, en el qual apareix retratat el mateix fot¨°graf i una segona i misteriosa persona asseguda en un mur. Tamb¨¦ es va fixar en les mans de l'artista, un reflex descarat de la seva maduresa.
¡°Dal¨ª ha jugat com pocs amb la performance¡±, va explicar Montse Aguer, directora dels Museus Dal¨ª en la presentaci¨® de la mostra, en la qual va destacar ¡°que les imatges semblen espont¨¤nies per¨° mostren una gran posada en escena¡±, que els dos artistes van compartir ¡°des d'un sentit ir¨°nic i intel¡¤ligent¡±. ¡°Dues de les imatges s¨®n una picada d'ullet al Maig del 68¡±, va continuar Aguer. Es refereix a les instant¨¤nies en qu¨¨ Dal¨ª apareix a la seva habitaci¨® de l'hotel Meurice de Par¨ªs. En una es veu Dal¨ª assegut en una butaca al costat d'una fotografia de John Lennon. ¡°Era en una festa per celebrar la venda de la pesca de la tonyina a la fundaci¨® Paul Ricard, a la qual el pintor volia que assist¨ªs el m¨²sic per mediaci¨® de Whitaker, per¨° al final no va venir¡±, va explicar Aguer.
Entre les imatges que la fundaci¨® no ha mostrat hi ha les de la Susie, la dona de Whitaker, prenent el sol en topless al costat del pintor. Tampoc les que il¡¤lustren la visita que van fer els dos a Barcelona per con¨¨ixer l'obra de Gaud¨ª que tant li agradava al pintor. El 2007 Whitaker va recopilar les seves fotografies del pintor en un llibre:?In the Company of Dal¨ª.
El fot¨°graf va seguir amb la seva t¨¨cnica de grans primers plans extrems al llarg dels anys noranta, desenvolupant el concepte anomenat ¡°Whitograph¡±, filmant amb les 36 exposicions d'un rotllo un mateix primer pla per crear un ¨²nic retrat.
La Sala de les Loggias, despr¨¦s de l'exposici¨® dels retrats de Philippe Halsman, es consolida com un espai per a la fotografia. ¡°Volem que la gent, amb exposicions com aquesta, identifiqui Dal¨ª amb el seu museu¡±, va reblar Aguer.
Tu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo
?Quieres a?adir otro usuario a tu suscripci¨®n?
Si contin¨²as leyendo en este dispositivo, no se podr¨¢ leer en el otro.
FlechaTu suscripci¨®n se est¨¢ usando en otro dispositivo y solo puedes acceder a EL PA?S desde un dispositivo a la vez.
Si quieres compartir tu cuenta, cambia tu suscripci¨®n a la modalidad Premium, as¨ª podr¨¢s a?adir otro usuario. Cada uno acceder¨¢ con su propia cuenta de email, lo que os permitir¨¢ personalizar vuestra experiencia en EL PA?S.
En el caso de no saber qui¨¦n est¨¢ usando tu cuenta, te recomendamos cambiar tu contrase?a aqu¨ª.
Si decides continuar compartiendo tu cuenta, este mensaje se mostrar¨¢ en tu dispositivo y en el de la otra persona que est¨¢ usando tu cuenta de forma indefinida, afectando a tu experiencia de lectura. Puedes consultar aqu¨ª los t¨¦rminos y condiciones de la suscripci¨®n digital.
Sobre la firma
Arxivat A
- Museu Fundaci¨® Gala-Dal¨ª
- Exposicions temporals
- Salvador Dal¨ª
- Fotografia blanc i negre
- Drets autor
- Fotografia
- Catalunya
- Museus
- Exposicions
- Arts pl¨¤stiques
- Propietat intel¡¤lectual
- Institucions culturals
- Agenda cultural
- Legislaci¨® cultural
- Propietat
- Agenda
- Pol¨ªtica cultural
- Dret
- Esdeveniments
- Espanya
- Cultura
- Art
- Societat
- Just¨ªcia